Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

CZT dwukrotnie cytowane przez Komisję Europejską

W prezentacji DG Move na seminarium „Inwestycje kolejowe w Polsce – szanse i wyzwania”, które 24 października zorganizowało przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, dwukrotnie cytowane były materiały CZT.

24 listopada odbyło się w siedzibie przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Warszawie seminarium pod tytułem „Inwestycje kolejowe w Polsce – szanse i wyzwania”. W jednej z prezentacji Komisji Europejskiej, tej przygotowanej przez DG Move, dwukrotnie zacytowano problemy zgłaszane przez CZT.

Rapacz0

Po raz pierwszy CZT zacytowano ilustrując niską dostępność kolejową w Polsce - przywołując porównania dotyczące miast powyżej 10-tys. mieszkańców bez połączeń kolejowych w Polsce i innych krajach regionu. Informacje te publikowaliśmy tutaj>>>.

Rapacz1

Drugim tematem wywołanym przez CZT jest problem stosowania skrajni WNP zamiast wymagań interoperacyjności (TSI) Unii Europejskiej przy budowaniu peronów. Pisaliśmy o tym m.in. tutaj>>>. Tylko CZT podawało numer uchwały zarządu PKP PLK. 

Rapacz2

Wbrew odpowiedzi, jakiej udzielił przedstawiciel PKP PLK, nie jest to zaszłość. Dwa dni po seminarium zostało złożone odwołanie od pozwolenia na budowę dla modernizacji linii E-59 na odcinku Leszno - Stare Bojanowo, właśnie z uwagi na zbyt dużą odległość krawędzi peronów od osi toru.

Mowa ciała przedstawiciela PKP PLK na seminarium wiele mówiła. Zwłaszcza w momencie, gdy przedstawiciel Komisji Europejskiej wspominał o tym, że jednym z celów polityki transportowej UE wg "Białej Księgi" jest "zachowanie gęstej sieci kolejowej we wszystkich państwach członkowskich". Albo o tym, że Komisja ma spore wątpliwości co do tego, czy wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie zbyt wysokich stawek za dostęp do torów został przez Polskę zrealizowany (fot. KE).

Mochocki

Stanisław Biega z CZT drąży problem skrajni WNP (fot. KE).

Biega

Przedstawiciele Komisji Europejskiej zwracali ponadto uwagę na opóźnienie, jakie już widać w realizacji nowej perspektywy 2014-2020. Trwa ona już drugi rok, a nie jest z niej realizowany praktycznie ani jeden projekt. Szumnie zapowiadana przez PKP PLK wielka ofensywa inwestycyjna opiewa na zaledwie kilkanaście miliardów złotych - z 67 do wydania w ramach KPK. Większe roboty budowlane planowane są dopiero po roku 2018. W tej sytuacji CZT już dziś widzi zagrożenie braku wykorzystania kwoty rzędu 30 mld zł. Więcej o tym piszemy tutaj>>>.

Obszerne sprawozdanie z seminarium wraz ze wszystkimi prezentacjami dostępne jest tutaj>>>

 

 

Ostatnio zmienianyśroda, 02 grudzień 2015 17:58

3 komentarzy

  • Staszek Biega
    Staszek Biega wtorek, 01, grudzień 2015 22:22 Link do komentarza

    @Ivanek
    W mieście Orlova (Orłowa) w Czechach nie ma ruchu pasażerskiego, choć jest kolej (tak samo jak w Jastrzębiu Zdroju). A 2 km od Orlovej jest stacja Bohumin z pociągami chyba częściej niż w Katowicach. Ale samo miasto kolei pasażerskiej nie ma i to od dawna.

  • Staszek Biega
    Staszek Biega wtorek, 01, grudzień 2015 22:16 Link do komentarza

    @Ivanek
    Aby metodologia oceny była jednolita przyjęliśmy warunek,że stacja kolejowa musi być w granicach miasta. W efekcie w Austrii na liście miast bez kolei znalazły się dwa miasta, gdzie pociągi kursują co godzinę lub nawet 2-6 razy w godzinie. W Telfs (15 tys. mieszk.) stacja znajduje się za rzeką INN, poza miastem. Od centrum miasta... jest oddalona tylko 500 m. Ale zgodnie z tą metodyką to Ostrołęka ma kolej w mieście (5 km do centrum), a nie Telfs. Np. z Telfs do Innsbrucku mamy pociągi w szczycie o 5:34, 5:50, 5:54, 6:10, 6:24, 6:41, 6:47, 7:02, 7:09, 7:12, 7:24, 7:42, 7:46. Uff Ale naszym celem było stworzenie rankingu o jednolitej metodologii, aby nikt nie zarzucił nam chęci udowodnienia tezy na siłę. W ten sposób jednak nawet poprawiliśmy pozycje Polski w rankingu.

  • Ivanek
    Ivanek wtorek, 01, grudzień 2015 17:24 Link do komentarza

    W Czechach nie ma ani jednego takiego miasta, gdyż w tym jednym mieście o którym myślało CZT jest czynna stacja z ruchem pasażerskim. Jedynie nie w jego centrum, ale co z tego.

Powrót na górę