Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Śląsk w rozbiórce: 28 dworców pod kilof!

Polska w rozbiórce: tylko w tym roku PKP SA rozbierze aż 28 dworców w województwie śląskim.


Niedawno pisaliśmy>>> o kilkudziesięciu wartościowych, czy wręcz zabytkowych budynkach, które PKP SA zamierza zburzyć jeszcze w tym roku w ramach przetargu na rozbiórkę 2000 obiektów w całej Polsce. Choć większość z tysięcy obiektów to rampy, ustępy czy budynki techniczne, znaleźliśmy kilkadziesiąt bardzo cennych, w tym znajdujących się w gminnych, a nawet wojewódzkich ewidencjach zabytków.

Oprócz tego zwraca uwagę duża liczba obiektów dworcowych w województwie śląskim. Oto ich lista:

1. Budynek dworca Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce
2. Budynek dworca Sosnowiec Dańdówka
3. Budynek dworca Sosnowiec Kazimierz Górniczy
4. Budynek dworca Bytom Bobrek
5. Budynek przystanku osobowego Bielsko Biała Lipnik
6. Budynek przystanku osobowego Bielsko Biała Leszczyny
7. Budynek przystanku osobowego Kozy Zagroda
8. Budynek przystanku osobowego Kozy
9. Mysłowice - poczekalnia na peronie
10. Budynek dworca Kuleje
11. Budynek dworca Wodzisław Śl. Radlin
12. Budynek dworca Blachownia
13. Budynek przystanku osobowego Bielsko-Biała Mikuszowice
14. Budynek przystanku osobowego Dankowice
15. Budynek przystanku osobowego Pewel Mała
16. Budynek przystanku osobowego Kończyce
17. Budynek przystanku osobowego Zaborze
18. Budynek przystanku osobowego Kaniów
19. Budynek przystanku osobowego Bielsko Biała Górne
20. Budynek dworca Cisiec
21. Budynek przystanku osobowego Rycerka
22. Budynek byłej kasy biletowej i poczekalni Radzionków Rojca
23. Budynek kasy biletowej Czekanów
24. Budynek dworca Katowice Kostuchna
25. Budynek dworca Częstochowa Gnaszyn
26. Budynek dworca Myszków Mrzygłód
27. Budynek przystanku osobowego Nowy Wirek Bykowina
28. Budynek dworca Chorzów Stary (dokończenie)

Z powyższych dworców jedynie 8 (pozycje: 4, 12, 15, 19, 23, 24, 25, 27) znajduje się przy liniach obecnie nieczynnych w ruchu pasażerskim. Wszystkie pozostałe leżą na stacjach i przystankach, przy których zatrzymują się pociągi. Jak dowiedzieliśmy się w PKP SA spółka nie przewiduje budowy jakichkolwiek obiektów w zamian za rozebrane, choćby wiat typu "komunikacja miejska". Część z rozbieranych budynków nie jest okazałych, pięknych, czy wartościowych. Jednak dają choćby schronienie od deszczu.

Zwraca uwagę likwidacja bardzo wielu obiektów w węźle bielsko-bialskim, w tym 3 kolejnych dworców na czynnej linii Bielsko-Biała - Żywiec: Lipnik, Leszczyny, Mikuszowice, a na dalszym odcinku tej linii: Cisiec i Rycerka. Do tego na linii Bielsko-Biała - Wadowice dworce Kozy i Kozy Zagroda, a na nieczynnej linii w kierunku Cieszyna Bielsko-Biała Górne.

Równie bulwersująca jest rozbiórka kolejnych dworców na czynnej linii z Sosnowca w kierunku Olkusza: Sosnowiec Dańdówka,  Sosnowiec Kazimierz i Dąbrowa Górnicza - Strzemieszyce.

Najbardziej wartościowym pod względem architektoniczny jest budynek dworca Bytom Bobrek:

Bytom Bobrek

Dworzec PKP Bytom Bobrek - do rozbiórki? Fot. Robert Końpa.

fot. Robert Końpa

Niemal równie interesującym budynkiem jest (czy raczej był, bo obecnie jest zrujnowany) dworzec Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce:

1433593883306549824f7f51fbd5e87f1f4069dba4 1643

fot. Leszek Olszewski

W czasach świetności dworzec ten wyglądał tak:

strzemieszyce

fot. za bazą kolejową kolej.one.pl

Równie atrakcyjny architektonicznie był niegdyś dworzec Chorzów Stary. Niestety obecnie jest on rozebrany do wysokości stropu nad parterem - przetarg dotyczy dokończenia rozbiórki, którą poprzedni wykonawca porzucił.

Dworzec PKP Chorzów Starty. Fot. Arkadiusz Jonderko

fot. Arkadiusz Jonderko

Śląsk staje się w Polsce rodzajem dzikiego zachodu (czy raczej południa), gdzie wartościowe i zabytkowe budowle potrafią nagle zniknąć, tak jak znikają całe kopanie czy huty. Przykładem z dziedziny kolejowej może być rozebrany kilka lat temu dworzec Zabrze Północ, mimo, że był całkiem okazały i wyposażony w stylowy detal architektoniczny. Niedługo przed rozbiórką wyglądał tak:

Zabrze Płn.

fot. Andrzej Dutkiewicz  www.zabrze-aplus.pl

Cały szereg rozbieranych obiektów choć może nie  jest zabytkami "pełną gębą" to jednak ma tradycyjną architekturę, dobre proporcje i utrwalił się w krajobrazie danej miejscowości. Przykładami mogą być dworce Bielsko-Biała Leszczyny (ten akurat wpisany do ewidencji zabytków):

1171279868 2

fot. Bartłomiej Staszek

czy dworzec Bielko-Biała Lipnik:

1177106887 146

fot. Bartłomiej Staszek

Do grupy tej z pewnością można zaliczyć też dworce: B-B Mikuszowice, Sosnowiec Kazimierz, Cisiec, Kozy, Kozy Zagroda, Dankowice, Zaborze, Kaniów, Czekanów>>>, Katowice Kostuchna>>>, Częstochowa Gnaszyn. Pozostałe, jak napisaliśmy, przynajmniej chroniły przed deszczem.

W przypadku dworca Kozy rozbiórce ma ulec tylko parterowy pawilon kasowy:

Kozy Jonderko

fot. Arkadiusz Jonderko

 

Sosnowiec Dańdówka

Warto napisać parę słów o dworcu Sosnowiec Dańdówka - na pierwszym zdjęciu naszego artykułu.

Nie jest zabytkowy (choć ma ładną, modernistyczną architekturę), ale jest doskonałym przykładem jak PKP SA nie radzi sobie z gospodarowaniem nieruchomościami (co wytykał już raport NIKu z 2011 r.>>>, stwierdzający m.in. niewielki stopień zagospodarowania majątku zbędnego do podstawowej działalności spółki. Jeśli PKP nie wiedzi sensu utrzymywania kasy i dworca w tej lokalizacji to budynek można było wynająć na inną funkcję: restaurację, klinikę weterynaryjną, salon meblowy itp. Oczywiście budynek jest w złym stanie. Ale najemca sam by go wyremontował, a zawsze dla PKP wpadałoby miesięcznie kilka tysięcy - rocznie kilkadziesiąt tysięcy, przerz 10 lat kilkaset.  Rozbierając budynek (co też będzie kosztować) PKP pozbawia się tych wpływów.

 

Obiekty inżynieryjne w Zebrzydowicach

Na koniec jeszcze inne ciekawe obiekty z województwa śląskiego przeznaczone przez PKP do wyburzenia. Są to obiekty inżynieryjne po zliwkidowanej linii kolejowej nr 170 Zebrzydowice – Moszczenica:

Ich rozbiórka jest przedwczesna. Linia ma bowiem potencjał na odtworzenie w perspektywie np. 10 lat, biorąc pod uwagę intencje władz Jastrzębia Zdroju - obecnie największego miasta w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej, do odzyskania połączeń kolejowych. W najgorszym razie można było śladem linii zrobić trasę rowerową (z góry zastrzegamy, że tego typu działań nie popieramy w przypadku zachowanych linii kolejowych).

 

Gorąco dziękujemy autorom wszystkich zdjęć zamieszczonych w artykule za wyrażenie zgody na ich bezpłatną publikację. Nie obejmuje ona możliwości przedruków, dlatego należy w takiej sprawie kontaktować się z autorami.

Ostatnio zmienianyczwartek, 20 sierpień 2015 11:17

6 komentarzy

  • Grzegorz Pydych
    Grzegorz Pydych wtorek, 02, sierpień 2016 07:44 Link do komentarza

    W artykule jest błąd! Otóż na stacji Dankowice i Kaniow takze nie zatrzymują się żadne pociągi pasażerskie. W artykule obie stacje figuruja jako czynne dla ruchu pasazerskiego.

  • Tom
    Tom wtorek, 08, wrzesień 2015 12:40 Link do komentarza

    konserwator zabytków klapki ma na oczach ? Strzemieszyce, Bobrek to że są w katastrofalnym stanie to mimo to są stare i zabytkowe.

  • pistolet prezesa
    pistolet prezesa czwartek, 13, sierpień 2015 22:27 Link do komentarza

    @aron mędrzec parczewski
    Aron, znany trolu, wypisujący szkodliwe bzdury. Niemcy pozostawili po sobie wspaniałą infrastrukturę, którą rozszabrowali ruskie, a potem do reszty zdegradowały zsowietyzowane łby z Polski B.

  • aron mędrzec parczewski
    aron mędrzec parczewski środa, 12, sierpień 2015 05:09 Link do komentarza

    A to ktoś będzie chciał mieszkać w domu opieki, gdzie puciongi jeżdżą po głowie? Albo przedszkole na dworcu, żeby dziecko wleciało pod puciong?

  • aron mędrzec parczewski
    aron mędrzec parczewski środa, 12, sierpień 2015 05:08 Link do komentarza

    GOP został wybudowany tak żeby się po nim dobrze jeździło samochodem. Oczywiście nieświadomie i nie przez Polaków, a przez Niemców.
    Mieszkańców tyle co Warszawa, a 2 razy większa powierzchnia.

  • Taki ktoś
    Taki ktoś środa, 29, lipiec 2015 12:18 Link do komentarza

    W ustawie o restrukturyzacji i komercjalizacji PKP jest tylko, że samorządy każdego szczebla mogą przejmować mienie niepotrzebne PKP. Dlaczego nie organizacje społeczne, pozarządowe na domy opieki, świetlice, centra aktywności lokalnej, muzea itd.? Dlaczego??? Nie można tego zmienić? od lat majątek PKP się marnuje a samorządy nie zawsze są chętne, natomiast wiele organizacji chciałoby go zagospodarować, niestety bez współpracy z samorządami nie idzie. Dlaczego NGOs są wykluczone z tego? Nie lepiej oddać za złotówkę a dalej to będzie i zadbane niż zburzone? Bogaty kraj widocznie i schodzący na psy...

Powrót na górę