Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

CZT: Konieczny remont trasy objazdowej dla linii Warszawa – Radom

CZT uważa, że potrzebne jest wykonanie w 2016 r. remontu jednego toru linii Radom – Drzewica. Pozwoli to, mimo rozpoczęcia w przyszłym roku intensywnych prac modernizacyjnych na linii radomskiej, przywrócić dobre połączenia pospieszne do Radomia, Skarżyska i Kielc.

 

PKP Polskie Linie Kolejowe planują remont linii Radom – Drzewica, ale dopiero w 2017 r. Tymczasem już rozpoczęły się prace na linii radomskiej między Okęciem i Czachówkiem, a w 2017 mają ruszyć także między Czachówkiem i Radomiem. Już w tym roku z Warszawy do Radomia i Skarżyska-Kamiennej zupełnie przestały docierać pociągi pospieszne (nie licząc nocnego TLK Mars). Do Kielc kursują dziennie tylko 3 pary pociągów (drogą okrężną, przez CMK i Żelisławice). Jeszcze kilka lat temu połączeń było 7.

 

Proteza Drzewicka
Tymczasem wykonanie tego niewielkiego remontu w bieżącym roku umożliwiłoby przywrócenie połączeń Warszawa – Kraków przez Radom, Skarżysko i Kielce w 2017 roku, mimo prac modernizacyjnych. Według projektu rozkładu jazdy opracowanego przez CZT takich pociągów mogłoby być 8 w każdą stronę – regularnie co 2 godziny przez cały dzień.

Dzięki temu pociągi mogłyby jechać z Warszawy Centralną Magistralą Kolejową do Idzikowic, gdzie zjeżdżałyby na linię nr 22 Tomaszów Mazowiecki – Radom. Trasa jest znacznie dłuższa (175,3 km) niż linią nr 8 przez Warkę (102,9 km), jednak na odcinku ponad 101 km dopuszczalna jest prędkość 160 km/h, a na pozostałych 68 km po remoncie byłoby 100-120 km/h.

W rezultacie czas jazdy między Warszawą i Radomiem nie przekroczyłby 1 godziny i 40 minut. To tyle samo, ile CZT przyjęło w swoim opracowaniu dla trasy przez Warkę przy założeniu dwukrotnej przesiadki na autobus w czasie prac modernizacyjnych. Uniknięcie tych przesiadek byłoby jednak dla pasażerów bardzo komfortowe.

 

Inwestycja ważna także dla Kielc
W relacji Warszawa – Kielce przez Idzikowice i Radom czas jazdy wyniósłby 2 godziny 42 minuty, czyli z kolei tyle samo ile obecnie trasą przez Żelisławice. Obecnie, ale wkrótce ten czas może się znacznie wydłużyć, a część pociągów być może trzeba będzie w ogóle wycofać. PLK zaplanowała bowiem na przyszły rok intensywne prace na odcinku CMK między Idzikowicami i Knapówką (80 km za Żelisławicami i Włoszczową). Przez 10 miesięcy w wielu miejscach ruch będzie prowadzony po jednym torze w obie strony na przemian. To nie tylko wydłuży czasy jazdy, ale również znacznie ograniczy przepustowość linii. Pociągi do Kielc raczej już się nie zmieszczą.

Kielce Warszawa

Dlatego też remont linii nr 22 i stworzenie "Protezy Drzewickiej" to jedyna szansa na zapewnienie normalnej obsługi kolejowej dla miast na linii nr 8.

 

Kolej na dobrą kolej
CZT w ramach projektu Kolej na Dobrą Kolej zbiera podpisy pod petycjami popierającymi autorskie projekty usprawnienia przewozów kolejowych. Jeden z nich dotyczy właśnie linii Warszawa - Radom - Kielce - Kraków i powrotu na nią pociągów pospiesznych - w dodatku w liczbie 8 par - regularnie co 2 godziny od rana do wieczora. Więcej o nim przeczytasz tutaj>>> . Drugi dotyczy zwiększenia liczby pociągów w województwie świętokrzyskim o około połowę - bez zwiększania dotacji. Jeszcze inny wprowadzenia wspólnego biletu na podróże koleją różnych spółek.

Synergia tych 3 projektów dałaby korzyści mieszkańcom powiatów zamieszkałych przez 1,2 mln mieszkańców:

  • Kielce (201 tys. mieszkańców)
  • Radom (220 tys. mieszkańców)
  • Skarżysko-Kamienna (48 tys. mieszkańców) i powiatu (dodatkowo 32 tys. mieszkańców)
  • Szydłowieckiego (40 tys. mieszkańców)
  • Starachowickiego (96 tys. mieszkańców, w tym Starachowice 54 tys.)
  • Ostrowieckiego (116 tys. mieszkańców, w tym Ostrowiec Św. 72 tys.)
  • Jędrzejowskiego (88 tys. mieszkańców)
  • Kieleckiego (203 tys. mieszkańców)
  • Radomskiego. (145 tys. mieszkańców)

Dlatego liczymy, że w poparcie tych działań włączą się aktywnie reprezentanci subregionu radomskiego i woj. świętokrzyskiego w sejmie i senacie oraz samorządy lokalne. Sukces w tym zakresie ułatwi życie mieszkańcom i nie w perspektywie 6 lat, a niecałego roku.

  LOGO Kolej na kolej

Podpisz petycję

Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać: imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej tutaj>>>.

Zapoznać się ze szczegółowym raportem dla połączenia Warszawa - Kraków oraz podpisać petycję tylko dla tej linii można tutaj>>>.

 Proponowany rozkład jazdy pociągów:

Propozycja rozkładu jazdy w kierunku z Krakowa

Proponowany rozkład jazdy w kierunku do Krakowa

 

Prędkości pociągu klasy IC (zestawionego z Flirt 3 lub ED74) po remoncie linii nr 22:

Linia kolejowa

Kilometraż

Prędkość maksymalna

[km/h]

Szacowany czas jazdy z wymaganymi rezerwami  [min]

Warszawa Centralna

-0,7

1

-0,7-2,62=3,3 km

60

5’

Warszawa Zachodnia

2,62

1

2,62-4,3=1,7 km

90

46’

1

4,3-6=1,7 km

100

1

6-7,1=1,1 km

120

1

7,1-29,548=22,4 km

160

4

1,06-80,2=79,1 km

160

4

80,2-80,608=0,4 km

120

Zmiana czoła –Idzikowice*

5’

573

4,964

100

4’

22

28,43-80,836=52,4 km

120

35’

22

80,836-88,61=7,8 km

100

Zmiana czoła – Radom*

5’

Razem

100’

*Zgodnie z rozporządzeniami MIR z września 2015 r. uproszczone próby hamulca nie później niż od września 2016 r. mają być wykonywane w sposób uproszczony, bez udziału kierownika pociągu, co skraca ich czas wykonania przy zmianie czoła pociągu  z obecnych 12 minut do ok. 3-5.

Ostatnio zmienianyśroda, 03 luty 2016 12:03

4 komentarzy

  • Staszek Biega
    Staszek Biega poniedziałek, 01, luty 2016 23:14 Link do komentarza

    @ssj
    Nie 10 nie 18 -
    1) na trasie maja kursować tylko ezt Flirt3 i ED74
    2) na dole artykułu jest uwaga - *Zgodnie z rozporządzeniami MIR z września 2015 r. uproszczone próby hamulca nie później niż od września 2016 r. mają być wykonywane w sposób uproszczony, bez udziału kierownika pociągu, co skraca ich czas wykonania przy zmianie czoła pociągu z obecnych 12 minut do ok. 3-5.

  • ssj
    ssj poniedziałek, 01, luty 2016 07:26 Link do komentarza

    No nic nie mogę znaleźć adresu email do autora więc napiszę w komentarzu.
    Po pierwsze zmiana czoła w Idzikowicach i Radomiu to co najmniej 10 minut dla EZT (Flirt 150m, Dart 155m) i co najmniej 18 minut dla składu wagonowego. Uproszczona próba hamulca nie jest tu problemem raczej bardziej jazda pod ETCS i związane z tym procedury w przypadku EZT i konieczność przepinania lokomotywy w przypadku wagonów. Po za tym CMK w przyszłym rozkładzie będzie dalej modernizowana jeśli rozkopią Idzikowice to niewiele z tego wyjdzie bo stacja nie będzie miała przepustowości a tym samym nie będzie miejsca na manewry. Jazda przez Żelisławice jest o tyle wygodniejsza że tylko raz następuje zmiana czoła pociągu.

  • zbig
    zbig niedziela, 31, styczeń 2016 11:58 Link do komentarza

    remont "8"-ki należy prowadzić na 2 zmiany od 1marca do 30 września, z zamykaniem odcinków 20-30 kilometrowych jednocześnie na dwóch torach z całkowitym ich wyłączeniem z ruchu. Prace na jednym torze są znacznie droższe, spowalnające zakończenie całej inwestycji w krótszym czasie. Wolę pomęczyć się cały rok niż dwa razy dłużej.

  • Henryk
    Henryk sobota, 30, styczeń 2016 23:33 Link do komentarza

    Byłoby to dobre tymczasowe rozwiązanie, do czasu zakończenia remontu linii nr 8.

Powrót na górę