Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Konsultacje społeczne budowy łącznicy kolejowej na trasie z Krosna do Rzeszowa

Do 29 kwietnia przyjmowane są uwagi w konsultacjach społecznych budowy łącznicy między liniami kolejowymi nr 106 i 108, która skróci podróż między Rzeszowem a Krosnem, Sanokiem i Zagórzem. Rozpatrywane są 3 warianty przedsięwzięcia.

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do budowy łącznicy kolejowej, która skróci drogę i czas jazdy z Rzeszowa do Krosna, Sanoka i Zagórza. Obecnie pociągi w tej relacji muszą jechać do Jasła, tam zmieniać kierunek jazdy i w drodze do Krosna praktycznie zawracać. Łącznica ma wyeliminować czasochłonną konieczność zmiany kierunku jazdy, a także skrócić drogę przejazdu.

 

J S orientacja1

 

Aktualnie trwa opracowywanie studium wykonalności i materiałów do decyzji środowiskowej przez konsorcjum spółek Getinsa Polska z Warszawy i GETINSA - PAYMA z Madrytu, z którym umowę podpisano 30 grudnia 2015 r. Etap projektu jest zatem wstępny i nic nie zostało jeszcze przesądzone.

Do konsultacji wskazano 3 warianty przedsięwzięcia. Pierwsze dwa zakładają zminimalizowanie długości nowej linii koniecznej do zbudowania. Wariant 1 (Szebnie - Brzezówka) wymagałby budowy drugiego mostu na rzece Jasiołce. Wariant 2 (Moderówka - Męcinka) położony całkowicie po wschodniej stronie rzeki wymagałby za to budowy kilkusetmetrowego tunelu. Natomiast wariant 3 (Przybówka - Turaszówka) zaprojektowany został z myślą o jak największym skróceniu czasu jazdy. Przebiegałby na znacznej długości wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Wisłok. Jest on ok. 4-krotnie dłuższy od dwóch poprzednich.

 

J S warianty

 

W ramach konsultacji społecznych odbędzie się spotkanie konsultacyjne w dniu 25 kwietnia w auli Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie, ul. Kazimierza Wielkiego 4. Uwagi przyjmowane będą do dnia 29 kwietnia m.in. za pomocą specjalnej ankiety na stronie www.krosno-rzeszow.pl, a także pisemnie na adres prowadzącego konsultacje.

Więcej materiałów o projekcie i konsultacjach społecznych można znaleźć na stronie: www.krosno-rzeszow.pl. Dokładne mapki z przebiegiem poszczególnych wariantów wywieszone będą także w urzędach miast: Jasło, Krosno, Sanok, Jedlicze oraz gmin: Tarnowiec i Wojaszówka.

Przedsięwzięcie jest planowane do dofinansowania z funduszy unijnych w ramach RPO Województwa Podkarpackiego 2014-2020. Wpisane jest do Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 oraz do Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Podkarpackiego.

 

Konsultacje społeczne prowadzi fundacja Centrum Zrównoważonego Transportu w ramach projektu "Transport pod kontrolą".

 

 

Ostatnio zmienianywtorek, 19 kwiecień 2016 16:57

12 komentarzy

  • polmos
    polmos sobota, 23, kwiecień 2016 20:14 Link do komentarza

    Szanowni Państwo.
    TYLKO wariant 3 rozwiązuje problem i staje się autentyczną alternatywą dla busów.
    Łącznik, żeby naprawdę służył i mieszkańcom Krosna i Sanoka i Zagórza, musi możliwie maksymalnie skracać czas podróży do Rzeszowa. Proszę nie bawmy się w wysłuchiwanie potrzeb mieszkańców wioseczek, bo po tej czy innej drodze zawsze ktoś skorzysta a ktoś nie. Patrzmy na główny cel i sens idei budowy łącznika oraz jej efekt końcowy - gruntowne przyspieszenie podróży między Krosnem (i miastami na wschód) a Rzeszowem. Bo do tej pory zmagaliśmy się z kuriozum, że podróżni z byłego miasta wojewódzkiego, położonego BLIŻEJ Rzeszowa niż Jasło, musiało się cofać do Jasła, zmieniać skład lub lokomotywę i wracać się dobre pół drogi. Spowodowało to odpływ pasażerów z linii kolejowej na rzecz busów.
    Po zbudowaniu łącznika nr 3 czas powinien się skrócić do tego stopnia, że bus stanie się co najwyżej przymusową alternatywą, w przypadku gdy godzina połączenia PKP nie będzie odpowiadać.

  • mattithespeedie@gmail.com
    mattithespeedie@gmail.com środa, 20, kwiecień 2016 20:49 Link do komentarza

    Oczywiście ze wariant 3 skrócić drogę do max tak aby w 30- 40 min być w Rzeszowie przy bezpośrednim express połączeniu. Za wszelką cenę! Pozdrawiam

Powrót na górę