Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Krosno - Rzeszów: PKP PLK wybrało wariant łącznicy

Przebieg wariantu W2 (linia zielona) Przebieg wariantu W2 (linia zielona)

Zarząd PKP PLK wybrał wariant 2 łącznicy między liniami nr 106 i 108 - krótszy i z tunelem.

 

W kwietniu zeszłego roku odbyły się konsultacje społeczne dla projektu "Budowa łącznicy kolejowej Jedlicze - Szebnie", przeprowadzone dla spółki PKP PLK przez Centrum Zrównoważonego Transportu. Od tego czasu trwało wykonywanie dalszych analiz i etapów studium wykonalności przez firmę Getinsa. Na podstawie uzyskanego materiału z końcem stycznia Zarząd PKP PLK podjął decyzję o wyborze do realizacji projektu wariantu nr 2.

Wariant ten jest ok. 3-krotnie krótszy od porównywanego wariantu nr 3 (wariant nr 1 został wcześniej odrzucony), a co za tym idzie sporo tańszy. Przewiduje budowę ok. 400-metrowego tunelu pod wzgórzem Winnica, objętym obszarem ochrony Natura 2000 (PLH180052 Wisłoka z dopływami). Łącznica będzie miała jeden tor, przystosowany do prędkości 100 km/h. Czas jazdy pociągu osobowego z Krosna do Rzeszowa przy uwzględnieniu planowanych w najbliższych latach rewitalizacji linii 106 i 108 skróci się ze 128 minut do ok. 80 minut. Projekt o wstępnej wartości ok. 96 mln zł będzie realizowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.

Jak podkreśla spółka kolejowa "decyzja w sprawie wyboru wariantu została podjęta po wnikliwym przeanalizowaniu wyników konsultacji społecznych oraz z uwzględnieniem rekomendacji wskazanych w raporcie z przedmiotowych konsultacji". Spółka dziękuje wszystkim uczestnikom konsultacji i zapewnia, że "opinie, wnioski i sugestie miały realny wpływ na zaproponowany w ramach studium wykonalności kształt wariantów oraz w ostatniej fazie analiz - na wybór wariantu do realizacji projektu."

Na stronie konsultacji społecznych projektu "Budowa łącznicy kolejowej Jedlicze - Szebnie" znajdują się szczegółowe materiały na temat poszczególnych wariantów oraz raport z konsultacji społecznych.

Ostatnio zmienianysobota, 04 luty 2017 10:18

13 komentarzy

  • aqq
    aqq środa, 22, luty 2017 13:41 Link do komentarza

    Czy PLK brało pod uwagę proponowane alternatywne przebiegi łącznicy?
    Serwis krosno24 pl w artykule "Łącznica kolejowa wciąż pod znakiem zapytania" z dnia 29 lipca 2015 przedstawił te alternatywne warianty, można je obejrzeć na mapie.

  • Piotr
    Piotr środa, 15, luty 2017 07:49 Link do komentarza

    Poza tym, buduje się w Krośnie tory w wykopie, aby zniwelować dużą różnicę poziomów i prowadzić ciężkie składy towarowe (jak mówi PLK), a łącznicę buduje się z wykorzystaniem ocinka z ciasnymi łukami i dużą różnicą pziomów, bo tak chce PLK.
    Gdzie tu sens, gdzie logika?!

  • Piotr
    Piotr środa, 15, luty 2017 07:46 Link do komentarza

    Czy decydenci byli w terenie? Wybrano wariant zachowawczy, z wąskim gardłem (bardzo ciasne łuki z dużą różnicą w pzoiomie) na odcinku Jedlicze - Jedlicze Męcinka. Tam zawsze było 30 km/h i tego nie przeskoczycie, chyba że przebudujecie ten odcinek. A za co, skoro szkoda kasy.
    Najrozsądniejszy byłby wariant pośredni między 2 i 3 zaproponowany przez miasto Krosno, omijający Ustrobną. Czemu tego tematu nie podjęto w konsultacjach?

  • prezessss
    prezessss niedziela, 05, luty 2017 10:03 Link do komentarza

    Tytan - warianty 1 czy 2 w sumie niczego nie zmieniaja i wprowadzaja minimlną wartosc dodana. Wyburzania w Ustrobnie to demagogia. Cena - śmiech na sali, nikt tym ludziom na Podkarpaciu nie zbuduje innej linii za te niby zaoszczedzone pieniądze - podobna demagogia...

  • tytan
    tytan niedziela, 05, luty 2017 08:23 Link do komentarza

    Do c21: Wybór wariantu W2 jest bardzo dobrym wyborem. Jest znacznie tańszy od wariantu nr 3. Nie ingeruje w zabudowania mieszkańców gminy Wojaszówka. Świetny wybór ! Brawo dla tych, którzy podjęli taką a nie inną decyzję ! Bardzo dobra decyzja !

  • tytan
    tytan niedziela, 05, luty 2017 08:22 Link do komentarza

    Do c21: Wybór wariantu W2 jest bardzo dobrym wyborem. Jest znacznie tańszy od wariantu nr 3. Nie ingeruje w zabudowania mieszkańców gminy Wojaszówka. Świetny wybór ! Brawo dla tych, którzy podjęli taką a nie inną decyzję ! Bardzo dobra decyzja !

  • c21
    c21 sobota, 04, luty 2017 19:19 Link do komentarza

    Zgadzam się z Tobą Realista.
    Poza tym te nieszczęsne, ciasne dwa łuki między Męcinką a Jedliczem raczej nie będą miały szansy na jakąkolwiek korektę. Nie dość, że obniżą skutecznie prędkość wszystkich rodzajów pociągów to dodatkowo definitywnie przekreślą możliwość prowadzenia ciężkich pociągów towarowych.
    Może ktoś się pokusi podać jakie duże brutto dojedzie do Jedlicza?
    Tak, jestem orędownikiem wariantu 3, ale omijającego zabudowania Ustrobnej. Zastanawia mnie tu jednak fakt zaprojektowania W3 linii przez czyjeś domy oraz całkowite olanie propozycji wójta Wojaszówki, celowe, nie da się, czy "niedasię".
    Optowałem również w swoich wypowiedziach na różnych forach za wariantem, nazwijmy go 2.1, nie uwzględnionym przez projektantów. Myślę, że byłby chyba najlepszy, w stylu: wilk syty i Manchester City. To odejście za stacją Jedlicze w prawo, przez tunel w kierunku linii 106.
    Obawiam się jednak, że żyjemy jednak w czasach, gdzie dziki wrzask populizmu jest zdecydowanie górą nad merytoryczną rozmową i zdrowym rozsądkiem.

  • Zadowolony
    Zadowolony sobota, 04, luty 2017 18:13 Link do komentarza

    Świetna decyzja z wyborem wariantu W2 ! Brawo ! Brawo !

  • Realista
    Realista sobota, 04, luty 2017 17:18 Link do komentarza

    W wariancie 2 nic nie da, że łącznica będzie przystosowana do prędkości 100km/h, bo pociąg i tak jej nie osiągnie. To jest tylko mydlenie oczu.
    Patrząc od strony linii 106 wjazd na łącznicę będzie na zwrotnicy w kierunku zwrotnym z prędkością 40km/h, następnie około 2 km torów po prostej, gdzie pociąg będzie mógł przyspieszyć lecz zanim przyspieszy będzie wjazd do tunelu i trzeba będzie już hamować. W tunelu na pewno będzie ograniczenie prędkości pewnie gdzieś do 50km/h. Następnie wpięcie w linię 108 znów na zwrotnicy w kierunku zwrotnym z prędkością 40km/h.
    A na koniec od miejsca pięcia łącznicy w linię 108 aż do samej stacji Jedlicze tylko 60km/h i to ma odcinku który już jest zrewitalizowany, bo tam się nic więcej nie da wycisnąć z uwagi na ciasne łuki.
    Taki to właśnie będzie łącznik linii 106 do 108 w wersji wariantu 2. Miało być szybkie połączenie Krosno - Rzeszów a będzie na prawdę wolne. Przekonacie się Państwo jak to w ogóle zrealizują, bo znając życie będą odkładać to w nieskończoność.

  • Gremlin
    Gremlin sobota, 04, luty 2017 16:43 Link do komentarza

    Świetna decyzja z wyborem wariantu
    W2 tylko, że we wszytkich komunikatach podawany czas przejazdu w tym wariancie wynosi 66 minut a tu nagle w tym artykule jest podane 88 minut. I po co ta dezinformacja z zawyźonym czasem przejazdu miiędzy Krosnem a Rzeszowem ?!

Powrót na górę