Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

LCSy: Nawet Niemcy nie wszędzie je montują

Nawet bogaci Niemcy nie montują LCS-ów na wszystkich liniach. Można spotkać takie, gdzie nie tylko nie ma mowy o LCS-ach, ale nawet o... sygnalizacji świetlnej. Ale tory są wyremontowane, a ruch pociągów bardzo duży.

 

Nasz ostatni artykuł o LCS-ach na liniach lokalnych spotkał się z licznymi komentarzami. Kontynuujemy temat, dzisiaj prezentujemy bliżej przykład z Niemiec. Okazuje się, że w tym dużo bogatszym od Polski kraju nie ma manii wsadzania LCS-ów do każdej modernizowanej linii kolejowej, nawet tej najmniejszej. Znaleźliśmy linię zmodernizowaną jakiś czas temu, na której nie ma mowy nie tylko o LCS-ach, ale nawet o...  sygnalizacji świetlnej. Niemal wszystkie stacje wyposażone są w sygnalizację kształtową (semafory z przestawiającymi się ramionami, a nie światłami, czyli coś co stosowano przed wojną i dziś jest reliktem, spotykanym,  także w Polsce,  już bardzo rzadko).

Natomiast to, co decyduje o czasie przejazdu - czyli nawierzchnia, zostało wymienione. Podobnie infrastruktura obsługi pasażerów (dworce, perony, wiaty). Jak widać nawet bogaci Niemcy nie mają tak dużo pieniędzy jak Polacy, żeby wywalać je na coś, co nie daje żadnego rezultatu dla pasażera.

Dodać należy, że mimo pozostawienia archaicznego systemu sterowania ruchem, ruch na linii jest bardzo intensywny - co pół godziny w obu kierunkach od 6 rano do północy - razem 34 pary pociągów. W Polsce w ogóle nie ma linii jednotorowych o takim ruchu. Jedynie linia do Wieliczki ma taką liczbę pociągów, z tym, że ona ma długość 5 km, a nie ponad 100.

Jak widać mimo takiego ruchu Niemcy nie zdecydowali się inwestować w modernizację sterowania, nie zabrakło im jednak pieniędzy na remont nawierzchni, aby zapewniała krótki czas jazdy. W Polsce mamy przykłady odwrotne - wydawania dziesiątków milionów na LCS-y dla linii z ruchem 6-10 par pociągów dziennie. A także przykłady wydania milionów złotych na modernizację sterowania, przy braku remontów torów - w rezultacie pociągi dalej jadą 30 km/h (albo wcale, bo w tej sytuacji jeździły puste) mimo wydania znacznych kwot.

Zapraszamy do obejrzenia filmiku na CZT TV:

LCSy obraz startowy

 

 

Patrz także:

Kurioza polskiej kolei: LCS-y na liniach lokalnych - jak estakady na drogach gminnych

Massel: temat LCS-ów nie jest jednoznaczny, ale priorytet ma nawierzchnia

Kombud: Bizancjum – nie, automatyka kolejowa – tak!

 

 

Ostatnio zmienianywtorek, 08 marzec 2016 12:26
Powrót na górę