Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Linia Wolsztyn - Żagań do rozbiórki

PKP PLK potwierdza, że stara się o likwidację linii nr 371 Wolsztyn - Żagań. Nie wiadomo co będzie ze słynnym mostem w Stanach.

 

Dobra zmiana do PKP Polskich Linii Kolejowych jeszcze nie dotarła. Nadal trwają działania mające na celu likwidację kolejnych, obecnie nieeksploatowanych linii kolejowych. Tym razem celem jest linia nr 371 Wolsztyn - Żagań. Biuro prasowe PKP PLK potwierdziło, że rozpoczęto procedurę przewidywaną przez ustawę o transporcie kolejowym w celu uzyskania pozwolenia na likwidację linii. Rozesłane zostały pisma do przewoźników i organów samorządowych.

Nie wiadomo co stanie się z kultowym mostem na Odrze, niedaleko przystanku Stany. "W zależności od otrzymanych opinii będą podjęte dalsze działania." - informuje Zbigniew Wolny z Zespołu Prasowego spółki.

Linia została otwarta w latach 1889-1890 (odcinek Nowa Sól - Żagań) i 1906-1908 (odcinek Wolsztyn - Nowa Sól). Przewozy pasażerskie zlikwidowano na kolejnych odcinkach w latach 1993 - 1995. Później różne odcinki były na przemian zamykane i otwierane dla ruchu towarowego, który ostatecznie ustał w 2007 r. zamknięciem odcinka Nowa Sól - Kożuchów.

Most w Stanach wybudowany został w 1905 przez firmę Beuchelt z Zielonej Góry. Liczy aż 642 metry długości, z czego przęsło nurtowe ma długości 100 m, co czyni je najdłuższym przęsłem mostu kolejowego w Polsce.

Most w Stanach na linii kolejowej nr 371 Wolsztyn - Żagań

Rozbiórka linii zdaniem CZT byłaby ogromnym marnotrawstwem i niszczeniem infrastruktury oraz dziedzictwa technicznego. Na liniach łączących miasta tej wielkości co Nowa Sól, Wolsztyn, Żagań i Kożuchów w Czechach czy na Węgrzech pociągi kursują co godzinę. Może jeszcze kiedyś dogonimy inne kraje Grupy Wyszehradzkiej. Dlatego lepiej tę linię zachować - uważa Krzysztof Rytel z CZT.

Odcinek Nowa Sól Wolsztyn ma ogromny potencjał turystyczny, uwzględniając most w Stanach i bliskość parowozowni w Wolsztynie, znanej w całej Europie. Dlatego organizowanie przejazdów turystycznych pociągami parowymi, a w innych okresach drezynami wydaje się realne. W 2009 r. rada powiatu nowosolskiego przyjęła uchwałę o przejęciu linii w granicach powiatu, właśnie z myślą o przewozach turystycznych i drezynowych.

Natomiast odcinek Nowa Sól - Żagań powinien być użytkowany do regularnych przewozów pasażerskich, domykając pętlę między miastami Zielona Góra - Żary - Żagań - Nowa Sól (aglomeracja zielonogórska) - uważa Rytel.

 Most w Stanach na linii kolejowej nr 371 Wolsztyn - Żagań

Most w Stanach na linii kolejowej nr 371 Wolsztyn - Żagań

Dziękujemy za udostępnienie pięknych zdjęć firmie Fotografia Dokumentalna - Wioletta Kozłowska.

Ostatnio zmienianysobota, 19 marzec 2016 10:49

2 komentarzy

  • witold.zygmunt
    witold.zygmunt poniedziałek, 21, marzec 2016 22:17 Link do komentarza

    PKP tylko likwiduje i rozbiera. Wychodzi na, że w tych stronach za Niemca, było bez porównania więcej linii kolejowych niż dziś.

  • Pytacz
    Pytacz piątek, 18, marzec 2016 19:35 Link do komentarza

    A co ze statusem tej linii jako odnogi o znaczeniu międzynarodowym C-E59/1 ?

Powrót na górę