Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Warszawa - Radom: koniec modernizacji najwcześniej w 2020 r.

Jak długo można modernizować 100 km linii kolejowej zbudowanej w 20 miesięcy? PKP PLK zajmie to co najmniej 13 lat, a jeśli doliczyć przygotowania to może nawet 20 lat.

 

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetargi na dwa ostatnie odcinki modernizacji linii kolejowej nr 8 między Warszawą i Radomiem. Jeden dotyczy odcinka Czachówek - Warka, a drugi Warka - Radom z budową drugiego toru. Sama stacja w Radomiu jest już w trakcie robót budowlanych, a dla odcinka Warszawa Okęcie - Czachówek rozpoczną się one niebawem.

Problem w tym, że wybrani w ogłoszonych przetargach wykonawcy będą mieli na realizację zadania aż 50 miesięcy. Czyli jeżeli uda się podpisać umowy w I kwartale 2016 roku, to prace zakończą sie w połowie 2020 r. Jeśli nie będzie żadnych opóźnień. A to na PKP PLK zdarza się rzadko.

A kiedy to miało się zakończyć?

Dzisiaj trudno już zliczyć kolejne terminy jakie ogłaszano dla zakończenia tej bardzo potrzebnej inwestycji. W 2012 r tak wyliczał to Karol Trammer („Z Biegiem Szyn” nr 62): 

"Mało kto już pamięta, że modernizacja torów między Warszawą a Radomiem miała zostać przeprowadzona w latach 2004-2006. Wtedy jednak PKP Polskie Linie Kolejowe nie zdążyły z przygotowaniem projektu i fundusze unijne, aby nie przepadły, przesunięto na budowę metra w Warszawie. W lutym 2006 r. ówczesny minister transportu Jerzy Polaczek poinformował, że w tej sytuacji prace będą zrealizowane w następnym okresie budżetowym Unii Europejskiej, a więc w latach 2007-2013.

Kolejni ministrowie składali kolejne deklaracje. W listopadzie 2010 r. minister Cezary Grabarczyk podczas wizyty w Radomiu zadeklarował, że realnie prace mogłyby ruszyć na przełomie 2011 i 2012 r., a zakończyć się w 2014 r. Ta obietnica – złożona podczas samorządowej kampanii wyborczej – stała w sprzeczności z wcześniejszymi zapewnieniami wiceministra Juliusza Engelhardta złożonymi pod koniec 2008 r., wedle których prace między Warszawą a Radomiem trwać miały od lipca 2011 r. do czerwca 2015 r."

Potem okazało się, że nie uda się projektu zrealizować do końca 2015 r. co było warunkiem jego sfinansowania w ramach PO Infrastruktura i Środowisko okresu 2007-2013, Dlatego dokonano tzw. fazowania. Z mijającej perspektywy wykonany zostanie odcinek Warszawa Okęcie - Warszawa i stacja Radom (a także wcześniej wykonany tunel na lotnisko Chopina), natomiast odcinek Czachówek - Radom przełożono na okres 2014-2020. W 2012 roku ówczesny wiceminister Andrzej Massel podczas wizyty w Radomiu obiecywał zakończenie prac w 2017 roku. Jak widać i ta data jest już dawno nieaktualna.

Przetarg odbywa się w formule projektuj i buduj, czyli wykonawcy będą musieli najpierw wykonać projekty budowlane i wykonawcze oraz uzyskać pozwolenia budowlane. Stąd tak długi termin. Świadczy to o ogromnej nieudolności PKP PLK. Co stało na przeszkodzie, żeby w latach 2012-2014 wykonać przynajmniej projekty? Wtedy oszczędzono by 2-3 lata.

Budowa 20 miesięcy, modernizacja 20 lat?

Odcinek linii nr 8 między Radomiem i Warszawą zbudowano w ciągu 20 miesięcy (od 19 marca 1933 r. do 25 listopada 1934). Ile w sumie będzie trwała jego modernizacja? Pierwsze prace rozpoczęły się na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie w 2007 roku. To oznacza, że jeśli już nie będzie dalszych opóźnień to modernizacja 100 km linii kolejowej zajmie PKP PLK 13 lat. jeżeli jednak doliczyć prace przygotowawcze (np. studia wykonalności) to może się okazać, że cały cykl inwestycyjny zajmie nawet 20 lat. 

Ostatnio zmienianywtorek, 20 październik 2015 08:53

1 komentarz

  • Wuj
    Wuj sobota, 24, październik 2015 11:27 Link do komentarza

    Na zdjęciu akurat wymiana podtorza, nie nawierzchni.

Powrót na górę