Brzeg, Oława: więcej pociągów do Wrocławia już od grudnia?
- Napisane przez Marcin Wróbel
- Skomentuj jako pierwszy!
- wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę
Z Brzegu i Oławy do Wrocławia 21 połączeń kolejowych zamiast 18 i łatwy do zapamiętania rozkład cykliczny? Centrum Zrównoważonego Transportu promuje projekt znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie dolnośląskim od grudnia 2016 r.
CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało plan optymalizacji przewozów kolejowych w województwie dolnośląskim. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem go od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.
Gdzie pojawią się nowe pociągi?
Plan opracowany przez CZT zakłada zwiększenie liczby pociągów kursujących w województwie o 18% i wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na odcinkach wokół Wrocławia. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2 godziny.
Projekt CZT oznaczałby wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie występują takie sytuacje, że na trasach łączących kilkudziesięcio- i ponad stutysięczne miasta przerwy między pociągami wynoszą wiele godzin. W większości krajów UE pociągi jeżdżą od rana do wieczora co godzinę lub częściej. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech czy Austrii, ale także w Czechach czy na Węgrzech.
Projekt przewiduje wzrost liczby połączeń na niemal każdej linii w województwie, a także wznowienie ruchu na linii Legnica - Rudna Gwizdanów (8 par dziennie). Proponowane zmiany obrazuje poniższa infografika:
Lepsza kolej do Brzegu i Oławy
Jedną z linii, która zyskałaby sporo na zmianach jest ta biegnąca z Brzegu i Oławy do stolicy województwa. W obecnym rozkładzie jazdy kursuje po niej 18 par pociągów, w propozycji CZT 21 - co pół godziny w szczycie oraz z łatwym do zapamiętania rozkładem cyklicznym. Obecnie pomimo dość dużej liczby połączeń cały czas zdarzają się około 2-godzinne przerwy.
W propozycji CZT rozkład jazdy jest prosty do zapamiętania, a kursy nawet poza godzinami szczytu są co godzinę. Np. z Brzegu odjazdy zaplanowane są 31 minut po każdej pełnej godzinie. Do tego dodatkowe kursy w szczycie.
Projekt popiera pani Natalia, doktorantka jednej z wrocławskich uczelni - Niby obecnie połączeń mamy całkiem dużo, ale za nic nie potrafię zrozumieć osoby która wyznacza dokładne godziny odjazdów. Z okresu kiedy mieszkałem w Niemczech pamiętam pociągi odjeżdżające zawsze o tej samej minucie po pełnej godzinie. Pomysł przeniesienia tej dobrej praktyki na nasz region bardzo mi się podoba. Może warto spróbować i zarazić tym wszystkich kolejarzy w Polsce.
Jak za niewiele większe pieniądze niż teraz może jeździć o 18% więcej pociągów?
– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez znaczną część dnia stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.
Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w większości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.
Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.
Podpisz petycję
Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.
Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>
Szczegółowe materiały dla województwa dolnośląskiego wraz z petycją.
Proponowany rozkład jazdy dla linii (Gliwice–) Brzeg – Oława – Wrocław:
Artykuły powiązane
- Z Trzebnicy do Wrocławia wyższe przewozy niż z Grudziądza do Torunia
- Grudziądz: więcej pociągów do Bydgoszczy i Torunia już od grudnia?
- Kujawsko-Pomorskie: od grudnia pociągi będą jeździły dużo częściej?
- Oleśnica: więcej pociągów do Wrocławia już od grudnia?
- Jelcz Laskowice: dużo więcej pociągów do Wrocławia już od grudnia?