Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Dolny Śląsk: od grudnia o 18% więcej pociągów regionalnych?

O 18% więcej pociągów przy wzroście dofinansowania zaledwie o 3,8%. Tak za rok mogą działać koleje regionalne w województwie dolnośląskim - przekonuje Centrum Zrównoważonego Transportu.


kolej na dobra kolej podpisz petycje

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało projekt optymalizacji przewozów kolejowych w województwie dolnośląskim. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem tego planu od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.

Gdzie pojawią się nowe pociągi?

Plan opracowany przez CZT zakłada zwiększenie liczby pociągów o 18% i wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na odcinkach wokół Wrocławia. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2 godziny. 

 

DLN czestotliwosci

 

Projekt CZT oznaczałby jakościową zmianę na kolei, wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie występują takie sytuacje, że na trasach łączących kilkudziesięcio- i ponad stutysięczne miasta przerwy między pociągami wynoszą 3, a nawet 7 godzin. W większości krajów UE pociągi pomiędzy ośrodkami podobnej wielkości jeżdżą nawet kilka razy w godzinie. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech czy Austrii, ale także w Czechach czy na Węgrzech.

Projekt przewiduje wzrost liczby połączeń na niemal każdej linii w województwie, a także wznowienie ruchu na linii Legnica - Rudna Gwizdanów (8 par dziennie). Proponowane zmiany obrazuje poniższa infografika:

 

dln pary2 

 

Na liniach flagowych Regioekspresy

Projekt wyróżnia dwie linie - z Wrocławia do Jeleniej Góry i do Legnicy, na których kursowałyby pociągi przyspieszone (Regioekspresy) nie zatrzymujące się na najmniejszych przystankach. Na linii do Wałbrzycha i Jeleniej Góry pociągi odjeżdżałyby z Wrocławia Głównego co godzinę (40 minut po każdej godzinie), ale co drugi byłby przyspieszony i jechałby o 8-11 minut krócej od osobowego - nie dłużej niż równe 2 godziny.

Podobnie na linii do Legnicy, Węglińca i Lubania. Tu pociągi w szczycie jeździłyby co pół godziny, czasem nawet co 20 minut. Przyspieszone tylko na odcinku do Legnicy zyskiwałyby 13 minut. 

CZT postuluje także wprowadzenie jednego biletu na kolej i autobusy – jak pokazują przykłady z krajów, w których taki bilet stał się faktem – jego wprowadzenie ma niebagatelne znaczenie dla pasażerów – podróż z nim jest wygodna, a jego funkcjonowanie przyczynia się do wybierania przez pasażerów transportu publicznego podczas codziennych dojazdów.

Projekt popiera pani Ewelina, studentka z Wrocławia: – Często odwiedzam rodziców w Jeleniej Górze. Wracając od nich jak nie wstanę na pociąg o 7.26 to następny mam dopiero o 10.20. Oba jadą około 2 godzin i 20 minut. A tak by były pociągi co godzinę, co drugi z czasem jazdy 2 godzin. W dodatku zawsze wiadomo o której odjeżdżają, nie trzeba sprawdzać w internecie. Jeżeli to rzeczywiście tak mało kosztuje to należy to wprowadzić koniecznie.

 

Jak za niewiele większe pieniądze niż teraz może jeździć o 18% więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez znaczną część dnia stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w większości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.

Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

 

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>
Szczegółowe materiały dla województwa dolnośląskiego wraz z petycją.

Przykładowe propozycje rozkładów jazdy:

Wroclaw Szklarska

Walbrzych Klodzko

Legnica Rudna 

Ostatnio zmienianysobota, 19 marzec 2016 17:01

17 komentarzy

  • wars133
    wars133 środa, 30, marzec 2016 11:16 Link do komentarza

    Niestety ale projekt nie spełnia jakichkolwiek oczekiwań podróżnych, jedyny priorytet to równa końcówka odjazdowa, resztę mają panowie głęboko w... , czy bedzie dojazd do szkoły pracy, itp.pozdrawiam

  • z PLK
    z PLK poniedziałek, 28, marzec 2016 18:17 Link do komentarza

    @Staszek Biega

    Pieniądze z DT UMWW się zgadzają? Widać, że 18% na dolnym śląsku kogo kosztem będzie? Pracowników czy taboru?

  • Roza
    Roza poniedziałek, 21, marzec 2016 19:11 Link do komentarza

    ostatnio jechałam z Polanicy Zdroju do Kłodzka i zostałam mile zaskoczona wprowadzoną 20% obniżka ceny biletu dla emerytów ( 60 lat) Brawo, brawo ;)

  • Janusz
    Janusz poniedziałek, 21, marzec 2016 14:15 Link do komentarza

    Do Oleśnicy nadal będą kursowały jak obecnie śmierdząc ,brudne ,stare "kible",a czas przejazdu z Wrocławia do Oleśnicy to 60 min !

  • Gilbert
    Gilbert poniedziałek, 21, marzec 2016 13:52 Link do komentarza

    Moze w koncu zaczniecie akceptowac znizki 50% umowa.
    Gratuluje z okazji rozwoju. Ale predzej zaczne jezdzic autem niz wydawac tylena bilet.

  • Dariusz
    Dariusz niedziela, 20, marzec 2016 23:28 Link do komentarza

    Połączenie do Lwówka musi zostać zachowane - co do tego nie mam wątpliwości. Nawet pomimo bardzo niskiej prędkości. Z dwóch podstawowych powodów:

    1) Żeby infrastruktura nie popadła w ruinę albo nie została rozkradziona.

    2) Żeby nie wygasić frekwencji na tej trasie. Skądinąd wiadomo, że łatwiej jest wyremontować tory niż odbudować potem potoki pasażerskie.

    Skoro prędkość 20 km/h obecnie nie przeszkadza w prowadzeniu pociągów, nie należy zakładać, że w kolejnym rozkładzie stanie się to czynnik uniemożliwiający prowadzenie ruchu.

    Co najmniej dziwne jest, że autorzy projektu rozkładu umieścili zdjęcie pociągu do Lwówka na okładce projektu, a rozkład jazdy dla tej linii w ogóle nie pojawił się w treści. Jakaś swoista schizofrenia.

    Staszek Biega sam sobie zaprzecza, bo najpierw pisze, że "nie widzi podstaw do reaktywacji" tej trasy, żeby "nie można było zarzucić bezsensu projektu", a potem, że w projekcie uwzględnili tylko te linie, na których "oferta ulega zmianie". Na linii lwóweckiej oferta więc nie ulega zmianie, skoro jej nie uwzględniono. Mimo to projekt wprowadza w błąd czytelników, bo brak tej linii nawet na mapkach sugeruje, że na tej trasie w ogóle nic nie będzie prowadzony ruch. Jeśli będą jeździć pociągi to przedstawionego rozkładu nie da się zrealizować, gdyż pociągokilometry i obiegi policzono bez uwzględnienia pociągów do Lwówka i na innych pominiętych liniach.

  • Ben
    Ben niedziela, 20, marzec 2016 22:33 Link do komentarza

    @Staszek Biega

    "c) Lwówek -Wrocław"

    Nie ma takiej relacji i nigdy nie było. Są obecnie pociągi Jelenia Góra - Wrocław przez Lwówek i Jelenia Góra - Lwówek. Układacie innym rozkład a nawet nie znacie obecnego rozkładu jazdy.

    "Wie Pan ale cudowna jest pana uwaga, ze na linii, gdzie pociągi mają kursować co godzinę, przesiadka ma wynieść 1,5 godziny."

    Pociąg Wałbrzych - Kłodzko: przyjazd do Kłodzka Gł. o godz. 7:23 i 9:21, odjazd do Kudowy o 8:38 i 10:38. To są te "skomunikowania"?

    Natomiast w Wałbrzychu wygląda np. tak. Pociąg Kłodzko - Wałbrzych: przyjazd do Wałbrzycha o godz. 19:58 i 22:53. Dokładnie o tej samej godzinie (co do minuty) odjazd pociągu do Jeleniej Góry. Kto normalny wybierze taką przesiadkę? Czegoś takiego nawet nie pokaże rozkład, więc realnie nie ma skomunikowania.

  • Staszek Biega
    Staszek Biega niedziela, 20, marzec 2016 22:28 Link do komentarza

    @ben
    I chybiony Pana argument, gdyż teraz przy znacznie mniejszej liczbie pociągów pociągi nie są często ze sobą skomunikowane, przykłady - Pierwszy pociąg z Wrocławia o 6:13, odjazd do Kłodzka 6:05, pociąg z Kłodzka o 8:36, a pociąg na tym samym bilecie uciekł do Wrocławia o 8:26, pociąg z Kłodzka o 18:49 i co za pech pociąg do Wrocławia odjechał 18:41. To są Pana zdaniem skomunikowania? nazywa się to skomunikowania wzrokowe, Przesiąść się nie uda, ale uciekający pociąg można zobaczyć. I dlatego ludzie odchodzili z korzystania z kolei.

  • Staszek Biega
    Staszek Biega niedziela, 20, marzec 2016 22:16 Link do komentarza

    @ben
    Ale proszę nie wprowadzać innych w błąd.
    1. Do naszej analizy wprowadziliśmy tylko linie na których oferta ulega zmianie - tam gdzie pozostaje bez zmian tj.
    a) Krotoszyn-Wrocław
    b) Ostrów Wlkp. -Wrocław
    c) Lwówek -Wrocław
    tabel rozkładu jazdy nie zamieściliśmy.
    Wszystko pozostaje po staremu.Więc nikomu nie jest zabrane by dać innym.
    A na Krotoszyn-Grabowno od marca 2017 będzie całkowite zamknięcie na czas remontu. linii. Na Lubań-Zgorzelec jest pomyłka zrobiona przez grafika.
    Wie Pan ale cudowna jest pana uwaga, ze na linii, gdzie pociągi mają kursować co godzinę, przesiadka ma wynieść 1,5 godziny. Proszę nie wprowadzać innych w błąd bo akurat oferta jest zrobiona pod wygodne [przesiadki w Wałbrzychu Gł skomunikowanie na Jedlinę jest i od Jeleniej (4-5 minut) i od Wrocławia (10 minut). W obecnym rozkładzie jazdy czas przejazdu Wałbrzych-Kłodzko wynosi bez mijanki 1h 14 minut, w naszych tabelach jest zawyżony (tabela, co jest naszym przeoczeniem nie została skorygowana - przejazd trwa bez mijanki 1h 18 minut). Po korekcie przesiadki będę w drugim kierunku po 4-8 minut. Stąd zarzut o braku skomunikowań jest chybiony.

  • Ben
    Ben niedziela, 20, marzec 2016 20:52 Link do komentarza

    @Staszek Biega: Jakoś teraz da się prowadzić przewozy do Lwówka z taką prędkością. I chętni są. Jakby nie patrzeć, to co proponujecie jest pogorszeniem oferty. Teraz wiadomo, skąd te dodatkowe pociągi na innych liniach. Zabrać jednym, żeby dać innym. To samo z Krotoszynem. Na odcinku Lubań - Zgorzelec fałszywie zaniżyliście obecną liczbę pociągów, przez co się wydaje, że nastąpi radykalny wzrost. Co jest nieprawdą. Podejrzewam że to samo dotyczy innych linii. Zróbcie lepszy rozkład, ale nie pogarszając oferty części pasażerom, to wtedy będzie o czym rozmawiać. Tak to jest tylko przelewanie z jednej szklanki do drugiej. Podobnie skomunikowania pociągów - co komu po takcie 2h, jak w Wałbrzychu trzeba czekać 1,5h na przesiadkę do Kłodzka? Już lepiej jest gdy jest mniej pociągów ale są skomunikowane ze sobą.

Powrót na górę