Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Dzierżoniów, Świdnica: od grudnia więcej pociągów w kierunku Wrocławia?

Z Dzierżoniowa i Świdnicy do Wrocławia 12 połączeń kolejowych zamiast 9, a do tego dogodne przesiadki i brak wielogodzinnych luk w rozkładzie jazdy? Centrum Zrównoważonego Transportu promuje projekt znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie dolnośląskim od grudnia 2016 r. 


kolej na dobra kolej podpisz petycje

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało projekt optymalizacji przewozów kolejowych w województwie dolnośląskim. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem tego planu od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.

Gdzie pojawią się nowe pociągi?

Plan opracowany przez CZT zakłada zwiększenie liczby pociągów o 18% i wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na odcinkach wokół Wrocławia. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2 godziny. 

DLN czestotliwosci

Projekt CZT oznaczałby wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie występują takie sytuacje, że na trasach łączących kilkudziesięcio- i ponad stutysięczne miasta przerwy między pociągami wynoszą wiele godzin. W większości krajów UE pociągi jeżdżą od rana do wieczora co godzinę lub częściej. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech czy Austrii, ale także w Czechach czy na Węgrzech.

Projekt przewiduje wzrost liczby połączeń na niemal każdej linii w województwie, a także wznowienie ruchu na linii Legnica - Rudna Gwizdanów (8 par dziennie). Proponowane zmiany obrazuje poniższa infografika:

dln pary2 

Normalna kolej dla Dzierżoniowa i Świdnicy

Jedną z linii, która najbardziej zyskała by na zmianach jest właśnie ta przebiegająca przez Dzierżoniów i Świdnicę. W tej chwili z Dzierżoniowa do Wrocławia jest tylko 9 połączeń (wliczając te z przesiadką w Jaworzynie). Odjazdy w rozkładzie jazdy zaplanowane są na godziny: 5:34, 6:03, 6:55, 7:35, 12:51, 13:50, 15:55, 18:57, 20:44. Do tego występują długie przesiadki - sięgające nawet 46 minut. W kierunku Jaworzyny odjeżdża co prawda jeszcze jeden pociąg - o 15:07 - jednak przewoźnik nie oferuje po jego przyjeździe przesiadki w kierunku stolicy województwa. Kolejny mankament do ponad 5-cio godzinna przerwa w środku dnia. 

W propozycji CZT dogodne pociągi z Dzierżoniowa w kierunku Jaworzyny ruszają o: 5:56, 6:41, 7:56, 9:56, 10:40, 11:56, 13:56, 14:40, 15:56, 17:56, 18:40, 19:56. A więc połączenia co 2 godziny przez cały dzień, a w szczycie co godzinę (te 40 minut po pełnej godzinie - bezpośrednie). Do tego niekłopotliwe przesiadki w Jaworzynie - każda w ciągu 6 minut.

Projekt popiera pan Adam ze Świdnicy, który codziennie dojeżdża do pracy na jednej z wrocławskich uczelni. - Mamy nowe pociągi, dobre ceny biletów, całkiem atrakcyjny czas jazdy. Tylko co z tego jak po pociągu o 8-mej następny w kierunku Wrocławia jest dopiero po 13-tej. Często właśnie ta luka zmusza mnie do wybrania auta. Pracę rozpoczynam o różnych godzinach, tak jak i wielu moich znajomych. Jeśli proponowane zmiany weszłyby w życie to podejrzewam, że wielu mieszkańców Świdnicy chętnie przesiądzie się na kolej. 

 

Jak za niewiele większe pieniądze niż teraz może jeździć o 18% więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez znaczną część dnia stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w większości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.

Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

 

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>
Szczegółowe materiały dla województwa dolnośląskiego wraz z petycją.

Proponowany rozkład jazdy dla linii (Kłodzko–) Dzierżoniów – Świdnica – Jaworzyna Śląska (–Legnica):

Klodzko Legnica

Legnica Klodzko 

Ostatnio zmienianyśroda, 06 kwiecień 2016 17:36
Powrót na górę