Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Jelcz Laskowice: dużo więcej pociągów do Wrocławia już od grudnia?

Z Jelcza-Laskowic do Wrocławia 17 połączeń kolejowych zamiast 13 i kursy co godzinę przez cały dzień? Centrum Zrównoważonego Transportu promuje projekt znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie dolnośląskim od grudnia 2016 r. 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało plan optymalizacji przewozów kolejowych w województwie dolnośląskim. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem go od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.

 

Gdzie pojawią się nowe pociągi?

Plan opracowany przez CZT zakłada zwiększenie liczby pociągów kursujących w województwie o 18% i wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na odcinkach wokół Wrocławia. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2 godziny. 

 

DLN czestotliwosci

 

Projekt CZT oznaczałby wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie występują takie sytuacje, że na trasach łączących kilkudziesięcio- i ponad stutysięczne miasta przerwy między pociągami wynoszą wiele godzin. W większości krajów UE pociągi jeżdżą od rana do wieczora co godzinę lub częściej. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech czy Austrii, ale także w Czechach czy na Węgrzech.

Projekt przewiduje wzrost liczby połączeń na niemal każdej linii w województwie, a także wznowienie ruchu na linii Legnica - Rudna Gwizdanów (8 par dziennie). Proponowane zmiany obrazuje poniższa infografika:

 

dln pary2 

 

Normalna kolej dla Jelcza

Jedną z linii, która najbardziej zyskałaby na zmianach jest ta biegnąca z Jelcza-Laskowic do stolicy województwa. W obecnym rozkładzie jazdy kursuje po niej 13 par pociągów, w propozycji CZT aż 17!. Obecnie pociągi odjeżdżają z Jeleniej Góry o: 5:44, 6:23, 6:47, 7:59, 9:04, 12:19, 14:14, 15:30, 16:58, 17:26, 18:33, 20:28 i 22:23. I niestety jak widać  przerwy pomiędzy kursami wynoszą nawet ponad 3 godziny. 

W propozycji CZT  pociągi z Jelcza-Laskowic do Wrocławia ruszają o: 4:39, 5:39, 6:39, 7:39, 8:39, 9:39, 10:39, 11:39, 12:39, 13:39, 14:39, 15:39, 16:39, 17:39, 18:39, 19:39 i 20:39. A więc połączenia byłyby co godzinę przez cały dzień. Dużą zaletą powyższego rozwiązania jest łatwy do zapamiętania rozkład jazdy. Wszystkie pociągi odjeżdżają z Jelcza-Laskowic 39 minut po pełnej godzinie, zaś z Wrocławia Głównego 52 po.

Projekt popiera pani Monika, studentka dojeżdżająca codziennie na zajęcia we Wrocławiu. - Jeśli zaczynam rano wszystko jest dobrze. Schody zaczynają się gdy na uczelnię muszę dojechać na 12 czy 13-tą. Wtedy brakuje pociągu. Niby jest autobus - tyle, że on jedzie prawie 2 razy dłużej - i często wybieram auto. A to rozwiązanie oprócz sporych kosztów powoduje to, że wracając do domu spędzam mnóstwa czasu w korkach. A bilet miesięczny na kolej leży niewykorzystany. Pociągi co godzinę to konieczność.

 

Jak za niewiele większe pieniądze niż teraz może jeździć o 18% więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez znaczną część dnia stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w większości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.

Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>
Szczegółowe materiały dla województwa dolnośląskiego wraz z petycją.

Proponowany rozkład jazdy dla linii Jelcz-Laskowice – Wrocław:

Wrocaw Jelcz Wroclaw

Ostatnio zmienianyczwartek, 28 kwiecień 2016 18:04

3 komentarzy

  • jezdzepociagami
    jezdzepociagami piątek, 29, kwiecień 2016 10:49 Link do komentarza

    byłoby jeszcze super gdyby te kursy pociągów odbywały się także na weekendy. sporo ludzi z Jelcza-Laskowic studiuje zaocznie i chciałoby dojeżdżać pociągami lecz co z tego kiedy muszą wybierać autobus, ponieważ kompletnie nie pasują nam godziny odjazdów pociągów. fajnie byłoby to wziąć pod uwagę.

  • koala
    koala piątek, 29, kwiecień 2016 07:47 Link do komentarza

    Wszystko fajnie, ale po 6.00 i 7.00 po jednym pociagu to za malo.. Ciekawe, kto w Siechnicach da radę wsiąść, o Brochowie nie wspominajac :/ Chyba, że będą dłuższe jeździć a coś wątpię.

  • Ech Przeszlości
    Ech Przeszlości czwartek, 28, kwiecień 2016 19:30 Link do komentarza

    Szkoda tylko, że kolej nie dba o zabytkowe stacje na np. tej trasie. Zdemolowane budynki pięknie kontrastują z jakże cudownym obrazem odnowionych różowo-niebieskich peronów. W Polsce za grosz rozumu urzędnicy nie mają.
    Pozdrawiam.

Powrót na górę