Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Jelenia Góra: 2 razy więcej pociągów do Wrocławia już od grudnia?

Z Jeleniej Góry do Wrocławia 19 połączeń kolejowych zamiast 10 i kursy co godzinę? Centrum Zrównoważonego Transportu promuje projekt znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie dolnośląskim od grudnia 2016 r. 

 
kolej na dobra kolej podpisz petycje

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało plan optymalizacji przewozów kolejowych w województwie dolnośląskim. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem go od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.

 

Gdzie pojawią się nowe pociągi?

Plan opracowany przez CZT zakłada zwiększenie liczby pociągów kursujących w województwie o 18% i wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na odcinkach wokół Wrocławia. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2 godziny. 

DLN czestotliwosci

Projekt CZT oznaczałby wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie występują takie sytuacje, że na trasach łączących kilkudziesięcio- i ponad stutysięczne miasta przerwy między pociągami wynoszą wiele godzin. W większości krajów UE pociągi jeżdżą od rana do wieczora co godzinę lub częściej. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech czy Austrii, ale także w Czechach czy na Węgrzech.

Projekt przewiduje wzrost liczby połączeń na niemal każdej linii w województwie, a także wznowienie ruchu na linii Legnica - Rudna Gwizdanów (8 par dziennie). Proponowane zmiany obrazuje poniższa infografika:

dln pary2 

 

Normalna kolej dla Jeleniej Góry

Jedną z linii, która najbardziej zyskałaby na zmianach jest ta biegnąca z Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby do stolicy województwa. W obecnym rozkładzie jazdy kursuje po niej 10 par pociągów, w propozycji CZT aż 19! Co godzinę od 5 rano do 21 w nocy. Obecnie pociągi odjeżdżają z Jeleniej Góry o: 3:58, 5:02, 5:59, 7:26, 10:20, 11:28, 14:02, 16:05, 17:45 i 20:14. I niestety jak widać  przerwy pomiędzy kursami wynoszą nawet niemal 3 godziny. 

W propozycji CZT  pociągi z Jeleniej Góry do Wrocławia ruszają o: 5:08, 6:16, 7:08, 8:16, 9:08, 10:16, 11:08, 12:16, 13:08, 14:16, 15:08, 16:16, 16:32, 17:08, 18:16, 19:08, 20:16 i 21:08. A więc połączenia co godzinę przez cały dzień. To niemal dwa razy więcej niż obecnie. Do tego co drugi pociąg jest przyspieszony - z atrakcyjnym czasem jazdy - równo 2 godziny. Pociągi odjeżdżające 16 po pełnej godzinie to te przyspieszone. Wszystkie pociągi przyjeżdżają do Wrocławia Głównego 16 minut po pełnej godzinie. Na linii kursowałyby tylko nowe lub zmodernizowane składy.

Projekt popiera pan Leszek z Jeleniej Góry, który regularnie odwiedza znajomych i rodzinę we Wrocławiu. - Pamiętam czasy kiedy pociąg do nas wlókł się nawet prawie 4 godziny. Jeśli teraz słyszę, że możliwy jest przejazd w czasie 120 minut - jestem pod wrażeniem. Dodatkowo te kursy co godzinę z pewnością sprawiłyby, że kolejne osoby chętnie przesiadłyby się na kolej. Dziś człowiek się denerwuje jak ucieknie mu pociąg. Jak spóźnię się na odjazd z Wrocławia o 16:50 to następny kurs mam dopiero przed 20-tą. I takie kwiatki wypadałoby poprawić.

 

Jak za niewiele większe pieniądze niż teraz może jeździć o 18% więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez znaczną część dnia stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w większości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.

Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>
Szczegółowe materiały dla województwa dolnośląskiego wraz z petycją.

Proponowany rozkład jazdy dla linii Szklarska Poręba – Jelenia Góra – Wrocław:

Szklarska Wroclaw

Wroclaw Szklarska

Ostatnio zmienianysobota, 16 kwiecień 2016 11:36

3 komentarzy

  • pawel
    pawel wtorek, 03, maj 2016 18:15 Link do komentarza

    Myślę, że pociąg odjeżdżający z Wrocławia o 14:39 też powinien być wzmocniony. O tej godzinie odjeżdża spory potok pasażerów- zwłaszcza w piątki, kiedy wracają uczniowie ze szkoły do pobliskich miejscowości (Sadowice Wr., Smolec, Kąty Wr.), studenci zjeżdżają do domów na weekend (w tym przesiadający się na pociąg w kierunku Kłodzka). Dlatego najlepszym rozwiązaniem byłby tutaj 6-członowy skład (np. 2x 36WE).

    Mam nadzieję, że proponowane przez Was zmiany wejdą wreszcie w życie, dlatego już dawno podpisałem petycję.

    Pozdrawiam.

  • piotrek
    piotrek wtorek, 19, kwiecień 2016 08:34 Link do komentarza

    Ja bym jeszcze proponował stworzyć przystanek kolejowy pod estakadą dla ludzi jadących do pracy na terenie celwiskozy i tam rówierz wtedy ludzie częściej by jezdzili a nie wle sie autobusema ty bardziej w godzinach szczytu gdzie stoi sie w korkach

  • WWW
    WWW sobota, 16, kwiecień 2016 16:56 Link do komentarza

    Kiedy podacie propozycje dla woj. łódzkiego?

Powrót na górę