Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Kotlina Kłodzka: więcej pociągów już od grudnia?

Z Kłodzka w kierunku Wrocławia, Wałbrzycha, Dzierżoniowa i Kudowy-Zdroju od grudnia dużo więcej połączeń kolejowych niż obecnie? Centrum Zrównoważonego Transportu promuje projekt znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie dolnośląskim od grudnia 2016 r. 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało plan optymalizacji przewozów kolejowych w województwie dolnośląskim. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem go od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.

 

Gdzie pojawią się nowe pociągi?

Plan opracowany przez CZT zakłada zwiększenie liczby pociągów kursujących w województwie o 18% i wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na odcinkach wokół Wrocławia. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2 godziny. 

 

DLN czestotliwosci

 

Projekt CZT oznaczałby wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie występują takie sytuacje, że na trasach łączących kilkudziesięcio- i ponad stutysięczne miasta przerwy między pociągami wynoszą wiele godzin. W większości krajów UE pociągi jeżdżą od rana do wieczora co godzinę lub częściej. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech czy Austrii, ale także w Czechach czy na Węgrzech.

Projekt przewiduje wzrost liczby połączeń na niemal każdej linii w województwie, a także wznowienie ruchu na linii Legnica - Rudna Gwizdanów (8 par dziennie). Proponowane zmiany obrazuje poniższa infografika:

 

dln pary2 

 

Normalna kolej dla Kotliny Kłodzkiej

Jednym z regionów który najbardziej zyskałby na proponowanych zmianach jest Kotlina Kłodzka. W obecnym rozkładzie jazdy nawet na najważniejszym wrocławskim kierunku zdarzają się luki powyżej 2 godzin. Na pozostałych trasach przerwy w kursowaniu pociągów są jeszcze większe - nawet powyżej 5 godzin.

W propozycji CZT zasady są proste i przyjazne dla pasażera. Pociągi w danym kierunku odjeżdżają zawsze tyle samo minut po pełnej godzinie. Kursowanie pociągów z Kłodzka odbywa się w następujących taktach:

  • w kierunku Wrocławia - co godzinę przez cały dzień
  • w kierunku Bystrzycy Kłodzkiej i Dzierżoniowa - co godzinę w szczycie, co dwie godziny poza szczytem
  • w kierunku Kudowy-Zdrój - co dwie godziny

 

Projekt popiera Marta, uczennica jednego z kłodzkich liceów. - Zawsze wolałam dojeżdżać do szkoły pociągiem. Tak jest po prostu dużo przyjemniej i wygodniej. Niestety nie zawsze to jest możliwe - czasami jak nie zdążę na swoje połączenie następne jest już zbyt późno i muszę prosić rodziców o podwiezienie. W podobnej sytuacji jest jeszcze kilka osób z mojej klasy. Dodatkowe pociągi pozwoliłyby uniknąć wielu tego typu sytuacji.

 

Jak za niewiele większe pieniądze niż teraz może jeździć o 18% więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez znaczną część dnia stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w większości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.

Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>
Szczegółowe materiały dla województwa dolnośląskiego wraz z petycją.

Proponowany rozkład jazdy dla linii Międzylesie/Lichkov – Kłodzko – Wrocław:

 Miedzylesie Wroclaw

Wroclaw Miedzylesie 

Proponowany rozkład jazdy dla linii Wałbrzych – Kłodzko:

Walbrzych Klodzko

Klodzko Walbrzych

Proponowany rozkład jazdy dla linii (Legnica–) Dzierżoniów – Kłodzko:

Legnica Klodzko

Klodzko Legnica

Proponowany rozkład jazdy dla linii Kudowa Zdrój – Kłodzko:

Klodzko Kudowa Klodzko

Ostatnio zmienianyczwartek, 28 kwiecień 2016 16:45

1 komentarz

  • Suaveg
    Suaveg piątek, 29, kwiecień 2016 20:22 Link do komentarza

    Pierwszy pociąg z Wałbrzycha do Kłodzka o 6:06, ostatni o 20:06. Z Kłodzka do Wałbrzycha odpowiednio 6:31 i 20:31. Wprawdzie to lepiej niż obecnie, ale i tak nie ma możliwości, żeby np. z Nowej Rudy ludzie dojeżdżali pociągiem do Wałbrzycha do pracy. Nawet pomijając ten fakt, to przydałby się przynajmniej jeden pociąg w nocy w obie strony

Powrót na górę