Kotlina Kłodzka: więcej pociągów już od grudnia?
- Napisane przez Marcin Wróbel
- 1 komentarz
- wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę
Z Kłodzka w kierunku Wrocławia, Wałbrzycha, Dzierżoniowa i Kudowy-Zdroju od grudnia dużo więcej połączeń kolejowych niż obecnie? Centrum Zrównoważonego Transportu promuje projekt znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie dolnośląskim od grudnia 2016 r.
CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało plan optymalizacji przewozów kolejowych w województwie dolnośląskim. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem go od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.
Gdzie pojawią się nowe pociągi?
Plan opracowany przez CZT zakłada zwiększenie liczby pociągów kursujących w województwie o 18% i wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na odcinkach wokół Wrocławia. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2 godziny.
Projekt CZT oznaczałby wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie występują takie sytuacje, że na trasach łączących kilkudziesięcio- i ponad stutysięczne miasta przerwy między pociągami wynoszą wiele godzin. W większości krajów UE pociągi jeżdżą od rana do wieczora co godzinę lub częściej. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech czy Austrii, ale także w Czechach czy na Węgrzech.
Projekt przewiduje wzrost liczby połączeń na niemal każdej linii w województwie, a także wznowienie ruchu na linii Legnica - Rudna Gwizdanów (8 par dziennie). Proponowane zmiany obrazuje poniższa infografika:
Normalna kolej dla Kotliny Kłodzkiej
Jednym z regionów który najbardziej zyskałby na proponowanych zmianach jest Kotlina Kłodzka. W obecnym rozkładzie jazdy nawet na najważniejszym wrocławskim kierunku zdarzają się luki powyżej 2 godzin. Na pozostałych trasach przerwy w kursowaniu pociągów są jeszcze większe - nawet powyżej 5 godzin.
W propozycji CZT zasady są proste i przyjazne dla pasażera. Pociągi w danym kierunku odjeżdżają zawsze tyle samo minut po pełnej godzinie. Kursowanie pociągów z Kłodzka odbywa się w następujących taktach:
- w kierunku Wrocławia - co godzinę przez cały dzień
- w kierunku Bystrzycy Kłodzkiej i Dzierżoniowa - co godzinę w szczycie, co dwie godziny poza szczytem
- w kierunku Kudowy-Zdrój - co dwie godziny
Projekt popiera Marta, uczennica jednego z kłodzkich liceów. - Zawsze wolałam dojeżdżać do szkoły pociągiem. Tak jest po prostu dużo przyjemniej i wygodniej. Niestety nie zawsze to jest możliwe - czasami jak nie zdążę na swoje połączenie następne jest już zbyt późno i muszę prosić rodziców o podwiezienie. W podobnej sytuacji jest jeszcze kilka osób z mojej klasy. Dodatkowe pociągi pozwoliłyby uniknąć wielu tego typu sytuacji.
Jak za niewiele większe pieniądze niż teraz może jeździć o 18% więcej pociągów?
– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez znaczną część dnia stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.
Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w większości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.
Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.
Podpisz petycję
Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.
Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>
Szczegółowe materiały dla województwa dolnośląskiego wraz z petycją.
Proponowany rozkład jazdy dla linii Międzylesie/Lichkov – Kłodzko – Wrocław:
Proponowany rozkład jazdy dla linii Wałbrzych – Kłodzko:
Proponowany rozkład jazdy dla linii (Legnica–) Dzierżoniów – Kłodzko:
Proponowany rozkład jazdy dla linii Kudowa Zdrój – Kłodzko:
Artykuły powiązane
- Z Trzebnicy do Wrocławia wyższe przewozy niż z Grudziądza do Torunia
- Grudziądz: więcej pociągów do Bydgoszczy i Torunia już od grudnia?
- Brzeg, Oława: więcej pociągów do Wrocławia już od grudnia?
- Kujawsko-Pomorskie: od grudnia pociągi będą jeździły dużo częściej?
- Oleśnica: więcej pociągów do Wrocławia już od grudnia?
Najnowsze od Marcin Wróbel
1 komentarz
-
Pierwszy pociąg z Wałbrzycha do Kłodzka o 6:06, ostatni o 20:06. Z Kłodzka do Wałbrzycha odpowiednio 6:31 i 20:31. Wprawdzie to lepiej niż obecnie, ale i tak nie ma możliwości, żeby np. z Nowej Rudy ludzie dojeżdżali pociągiem do Wałbrzycha do pracy. Nawet pomijając ten fakt, to przydałby się przynajmniej jeden pociąg w nocy w obie strony