Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Lubin: w grudniu powrót pociągów do Legnicy?

Reaktywacja linii z Legnicy do Rudnej przez Lubin z 8 parami pociągów od grudnia? Centrum Zrównoważonego Transportu promuje projekt znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie dolnośląskim od grudnia 2016 r. 

 


kolej na dobra kolej podpisz petycje

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało plan optymalizacji przewozów kolejowych w województwie dolnośląskim. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem go od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.

 

Gdzie pojawią się nowe pociągi?

Plan opracowany przez CZT zakłada zwiększenie liczby pociągów kursujących w województwie o 18% i wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na odcinkach wokół Wrocławia. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2 godziny. 

 

DLN czestotliwosci

 

Projekt CZT oznaczałby wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie występują takie sytuacje, że na trasach łączących kilkudziesięcio- i ponad stutysięczne miasta przerwy między pociągami wynoszą wiele godzin. W większości krajów UE pociągi jeżdżą od rana do wieczora co godzinę lub częściej. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech czy Austrii, ale także w Czechach czy na Węgrzech.

Projekt przewiduje wzrost liczby połączeń na niemal każdej linii w województwie, a także - co ważne - wznowienie ruchu na linii Legnica - Rudna Gwizdanów (8 par dziennie). Proponowane zmiany obrazuje poniższa infografika:

dln pary2 

 

Powrót kolei do Lubina

Jedną z linii, która najbardziej zyskałaby na zmianach jest ta biegnąca z Legnicy przez Lubin do Rudnej. Pociągi pasażerskie stację Lubin Górniczy przestały obsługiwać w roku 2010, pomimo sprzeciwu mieszkańców. Według CZT to nieakceptowalna sytuacja gdy do 75-tysięcznego miasta nie docierają pociągi pasażerskie. Szczególnie gdy w ostatnich latach na linii prowadzone były prace poprawiające jej parametry. Lubin to drugie największe miasto w Polsce bez kolei (po Jastrzębi-Zdroju). W Czechach, Austrii czy na Węgrzech taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia (pisaliśmy o tym tutaj>>>)

W propozycji CZT pociągi ze stacji w Lubinie Górniczym ruszają w kierunku Legnicy o: 4:50, 6:50, 8:50, 10:50, 12:50, 14:50, 16:50 i 18:50, zaś w stronę Rudnej o: 5:59, 7:59, 9:59, 11:59, 13:59, 15:59, 17:59, 19:59. A więc połączenia co dwie godziny, przez cały dzień w każdym kierunku. Do tego dogodne kilkuminutowe przesiadki w kierunku Wrocławia w Legnicy. 

Projekt popiera pan Henryk z Lubina, który kilka razy w miesiącu musi odwiedzać lekarza-specjalistę w Legnicy. - Kiedyś zawsze jeździłem do Legnicy czy Wrocławia pociągiem. Aż dziw bierze, że do tak dużego miasta nie kursuje kolej. Syn już kilka lat mieszka w Niemczech i kiedy opowiada mi jak tam często kursują pociągi w porównywalnym do naszego mieście - łapię się za głowę. Jeśli to faktycznie prawda, że za tak małe pieniądze mogą nam dać nowe pociągi, to jestem zdecydowanie za.

 

Jak za niewiele większe pieniądze niż teraz może jeździć o 18% więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez znaczną część dnia stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w większości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.

Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

kolej na dobra kolej podpisz petycje

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>
Szczegółowe materiały dla województwa dolnośląskiego wraz z petycją.

Proponowany rozkład jazdy dla linii Legnica – Lubin Górniczy – Rudna Gwizdanów:

Legnica Rudna Legnica

Ostatnio zmienianywtorek, 19 kwiecień 2016 18:24

1 komentarz

  • Endrju Golara
    Endrju Golara piątek, 22, kwiecień 2016 12:00 Link do komentarza

    Drogie CZT inicjatywa bardzo dobra ale nie podparta dobrym researchem. Pociąg do Legnicy z Lubina jeździł po obecnym torowisku ok. godziny. W jaki sposób miałby teraz jeździć 27 minut? Nadmienię, że prace poprawiające parametry trasy (o ile w ogóle takie się odbyły, bo pierwsze słyszę) to nie gruntowny remont trasy, której trasa Rudna-Legnica wymaga, a doczekać się nie może.
    (CZT: przy zamknięciu połączeń prędkość na linii była 30 km/h, teraz jest 60 km/h, coś widać doraźnie zrobili)

Powrót na górę