Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Z Trzebnicy do Wrocławia wyższe przewozy niż z Grudziądza do Torunia

Dworzec w Trzebnicy, fot. K. Rytel Dworzec w Trzebnicy, fot. K. Rytel

To niewiarygodne! Z 13-tysięcznej Trzebnicy podróżuje koleją do Wrocławia więcej pasażerów niż z 98-tysięcznego Grudziądza do Torunia.

 

 

W zeszłym roku CZT przy okazji projektu "Kolej na dobrą kolej" przeprowadziło w różnych województwach badania frekwencji w pociągach na wybranych liniach. W województwie kujawsko-pomorskim badaliśmy linię Toruń - Grudziądz, a w woj. dolnośląskim linie Wrocław - Trzebnica i Wrocław - Dzierżoniów.

Tutaj można zapoznać się z wynikami pomiarów z linii Toruń - Grudziądz. Przypomnijmy, że okazało się w nich, że pociągiem przewożącym najwięcej pasażerów (89 osób) był pociąg przyjeżdżający do Torunia na godz. 11, następny (86) pociąg na 14-tą, następny (78) na 9-tą, a dopiero czwarty w kolejności (76) klasycznypociąg szczytowy do pracy - na godz. 7-mą. W sumie wszystkimi pociągami w dobie w kierunku Torunia podróżowało 589 osób, a w przeciwną stronę 553 osoby. Razem 1142.

 

Wrocław - Trzebnica

Jak się okazuje na linii Wrocław - Trzebnica kolej przewozi bardzo podobną liczbę osób, a nawet nieco większą, bo 1275 (w kierunku Wrocławia 654, w przeciwnym 621). Poza liczbą pasażerów na obu liniach podobna jest częstotliwość pociągów, ale też nieco wyższa na Dolnym Śląsku. Linią Toruń - Grudziądz kursuje 10 par pociągów, linią Wrocław - Trzebnica - 12.

Nieporównywalne są za to wielkości miast na końcach obu linii. Grudziądz ma aż 98 tys. mieszkańców, a Trzebnica zaledwie 13 tys. Czyli 7,5 raza mniej. To powoduje że podobne wielkości przewozów na obu liniach zaskakują. W dodatku na linii Grudziądz - Toruń położona jest jeszcze większa od Trzebnicy, bo 15-tysięczna, Chełmża. Między Trzebnicą i Wrocławiem jest tylko kilka wsi.

W ogóle nieporównywalna jest długość obu linii. Toruń Główny - Grudziądz to 61,7 km, podczas gdy Wrocław Główny - Trzebnica zaledwie 33,4 km. To powoduje, że na 1 kilometr linii przypada w dobie dla trasy Wrocław - Trzebnica 38,3 pasażera, podczas gdy w przypadku trasy Toruń - Grudziądz jest to już tylko 18,5 pasażera (ponad 2 razy mniej).

Badania zostały wykonane w dniach 10-11 czerwca 2015 r. (środa i czwartek). Poniżej dane dla poszczególnych pociągów.

 

Tab. 1. Frekwencja w pociągach w kierunku do Wrocławia

Pociąg Liczba pasażerów na trasie  Stan maksymalny
Trzebnica 05:29 - Wrocław Mikołajów 06:09 65 60
Trzebnica 06:35 - Wrocław Mikołajów 07:15 153 145
Trzebnica 07:41 - Wrocław Mikołajów 09:35 109 101
Trzebnica 08:55 - Wrocław Mikołajów 09:35 28 24
Trzebnica 10:45 - Wrocław Mikołajów 11:25 34 34
Trzebnica 12:42 - Wrocław Mikołajów 13:22 34 25
Trzebnica 14:32 - Wrocław Mikołajów 15:12 109 101
Trzebnica 15:49 - Wrocław Mikołajów 16:29 63 52 (wycieczka)
Trzebnica 17:01 - Wrocław Mikołajów 17:41 18 13
Trzebnica 18:11 - Wrocław  Nadodrze 18:46 13 12
Trzebnica 19:40 - Wrocław Główny 20:27 15 13
Trzebnica 21:01 - Wrocław Główny 21:47 13 12
Razem 654  

Tab. 2. Frekwencja w pociągach w kierunku do Trzebnicy

Pociąg Liczba pasażerów na trasie  Stan maksymalny
Wrocław Główny 05:32     - Trzebnica 06:28 16 12
Wrocław Mikołajów 06:49 - Trzebnica 07:33 40 31
Wrocław Mikołajów 08:02 - Trzebnica 08:47 32 28
Wrocław Mikołajów 09:55 - Trzebnica 10:38 69 65 (wycieczka)
Wrocław Mikołajów 11:38 - Trzebnica 12:22 35 31
Wrocław Mikołajów 13:40 - Trzebnica 14:23 41 26
Wrocław Mikołajów 14:48 - Trzebnica 15:31 51 45
Wrocław Mikołajów 16:11 - Trzebnica 16:54 155 146
Wrocław Mikołajów 17:16 - Trzebnica 17:59 111 106
Wrocław Nadodrze 18:54 - Trzebnica 19:32 28 24
Wrocław Mikołajów 20:07 - Trzebnica 20:52 22 20
Wrocław Główny 22:05     - Trzebnica 22:55 21 21
Razem 621  

 

Średnio wychodzą 53 osoby na pociąg i w każdym kursie 1,6 pasażera/km linii. Dla linii Toruń - Grudziądz te wskaźniki wynoszą 57,1 pasażera na pociąg, ale tylko 0,93 pasażera/km.

 

Wrocław - Dzierżoniów

Podobna frekwencja jak w pociągach do i z Trzebnicy występuje w 4 parach bezpośrednich pociągów na trasie Wrocław - Dzierżoniów. W sumie w czasie badań podróżowało nimi 378 osób, czyli średnio 53 osoby na pociąg. Ale w tym przypadku trasa linii jest znowu dużo dłuższa (77 km). Na kilometr linii na jeden pociąg przypada tylko 0,6 pasażera. Badania zostały wykonane w dniach 11 i 12 czerwca 2015 r. (czwartek i piątek).

 

Tab. 3. Frekwencja w pociągach w kierunku do Wrocławia

Pociąg Liczba pasażerów na trasie   Stan maksymalny
Dzierżoniów Śląski 05:09-Wrocław Główny 06:30 56 50
Dzierżoniów Śląski 09:52-Wrocław Główny 11:42 69 34
Dzierżoniów Śląski 14:38-Wrocław Główny 16:33 30 26
Dzierżoniów Śląski 18:24-Wrocław Główny 20:09 24 20
Razem 179  

 

Tab. 4. Frekwencja w pociągach w kierunku do Dzierżoniowa

Pociąg Liczba pasażerów na trasie   Stan maksymalny
Wrocław Główny 07:40-Dzierżoniów Śląski 09:28 38 31
Wrocław Główny 12:01-Dzierżoniów Śląski 13:56 36 29
Wrocław Główny 15:52-Dzierżoniów Śląski 18:02 89 79
Wrocław Główny 20:26-Dzierżoniów Śląski 22:13 36 34
Razem 199  

 

 

 

 

Ostatnio zmienianyponiedziałek, 29 sierpień 2016 15:29

5 komentarzy

  • Sebek
    Sebek niedziela, 22, maj 2016 19:02 Link do komentarza

    @KriSs: Jasne, te "czynniki" to np. ceny biletów, o połowę niższe niż na innych liniach obsługiwanych przez KD.

  • KriSs
    KriSs niedziela, 22, maj 2016 12:38 Link do komentarza

    Do Dzierżoniowa niestety jest wiele czynników , które negatywnie wpływają na transport kolejowy w tym rejonie, z tąd małe zainteresowanie podróżnych . :/

  • Jaro
    Jaro niedziela, 22, maj 2016 00:06 Link do komentarza

    Hehe, szpecjaliści od tendencyjnych, podrabianych tabelek znowu w akcji.

  • halicz
    halicz sobota, 21, maj 2016 20:14 Link do komentarza

    Średnie zapełnienie pociągów na poziomie 10-20% do Dzierżoniowa i Trzebnicy to i tak niewiele jak na taką linię z takimi cenami. Niech autor przejedzie się kiedyś busem do Świdnicy albo Trzebnicy to mu oczy zbieleją - nierzadko ciężko wcisnąć się do środka. To jest właściwe porównanie dla pociągów, a nie jakaś linia z Grudziądza do Torunia, na dodatek wbrew głównym potokom pasażerskim (z Grudziądza więcej ludzi dojeżdża do pracy do Bydgoszczy, a sporo też do Trójmiasta). A jaką alternatywę mają trzebniczanie? Gdzie tu porównywać Grudziądz czy nawet Toruń z ponad półmilionowym Wrocławiem?

  • Marek
    Marek sobota, 21, maj 2016 19:34 Link do komentarza

    Badania przeprowadzone zupełnie nieprofesjonalnie, więc o kant stołu można potłuc te wyniki. A gdzie ceny biletów??? Do Trzebnicy bilety kosztują połowę tego niż wynikałoby ze standardowego cennika KD. Tak samo na linii do Dzierżoniowa, gdzie od początku uruchomienia pociągów obowiązuje "wieczna promocja", wyglądająca w ten sposób, że bilety kosztują 1/3 ceny biletu normalnego (do Świdnicy zdaje się 5 zł, do Dzierżoniowa złotówkę albo dwie drożej). Więc co to za badania uwzględniające tylko jeden czynnik w izolacji od wszystkich pozostałych czynników? Równie dobrze można by uruchomić pociągi do Koziej Wólki z biletami w cenie 1 zł i chwalić się, że frekwencja jest większa niż z Warszawy do Katowic. Ciekawe ile osób jeździłoby do Trzebnicy pociągami gdyby bilety kosztowały tyle samo jak na innych trasach, jeśli jeżdżą tam busy co 15 minut z biletami kosztującymi grosze. A za darmo nic nie ma, w tym przypadku jedynie koszt uruchomienia pociągów przerzucony jest z pasażerów korzystających z tych pociągów na wszystkich podatników.

    Dla mnie stosowanie przez KD dumpingowych cen biletów ma wydźwięk zupełnie odwrotny niż dla autora "badania" - że pasażerowie nie chcą jeździć tymi trasami i konieczne jest radykalne obniżenie cen nawet poniżej kosztów, bo bez tego pociągi woziłyby powietrze. Czyli de facto ukrycie bezsensowności tych pociągów.

Powrót na górę