Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Kolej na dobrą kolej! Podpisz petycję

CZT rozpoczyna nową kampanię: Kolej na dobrą kolej! W jej wyniku od grudnia przyszłego roku w 8 województwach oraz na dwóch trasach dalekobieżnych ma kursować znacznie więcej pociągów niż dzisiaj.

 

CZT wykonało analizy ekonomiczne i ułożyło własne rozkłady jazdy. Wynika z nich, że za podobne pieniądze co dzisiaj może jeździć znacznie więcej pociągów.  Największy wzrost liczby pociągów (ściślej tzw. pracy eksploatacyjnej, czyli liczby wykonywanych rocznie kilometrów) po wprowadzeniu propozycji CZT nastąpiłby w województwach: warmińsko-mazurskim (29%), świętokrzyskim (42%), podkarpackim (46%) i podlaskim (aż 91%).

W większości przypadków tak znaczna poprawa jakości transportu kolejowego możliwa jest do uzyskania bez zwiększania deficytu przewozów, a nawet przy jego nieznacznym spadku. Jedynie w przypadku Podlasia konieczne jest zwiększenie dofinansowania o 8%, ale tu wzrost liczby pociągów będzie gigantyczny i wielokrotnie wyższy od wzrostu dotacji. Należy pamiętać, że obecnie województwo to przeznacza na przewozy kolejowe najmniej ze wszystkich, tak w kwotach bezwzględnych jak i porównując udziały w budżetach województw.

 

Jak to możliwe?

Jak zatem możliwy jest tak pozytywny efekt przy braku konieczności zwiększania finansowania? Kluczem jest wzrost efektywności. Jak się okazało w wielu wypadkach pociąg wykonuje tylko 3-4 kursy dziennie, wiele godzin pomiędzy nimi stojąc na bocznicy bezczynnie. Z taborem bezczynnie oczekują także pracownicy. 

CZT zaproponowało model powszechnie stosowany za granicą - np. w Niemczech, Austrii, Wlk. Brytanii, Australii, Szwajcarii... (wymieniać można jeszcze długo, właściwie wszędzie tam, gdzie kolej funkcjonuje na dobrym poziomie), ale także w  Czechach czy na Węgrzech. Jest nim ruch wahadłowy w stałym takcie przez cały dzień. Pojazd kolejowy jest maksymalnie wykorzystany, w ciągłym ruchu, a z nim także personel pokładowy. Oczywiście w granicach rozsądku, przynajmniej na jednej stacji zwrotnej pojazd musi mieć 30-40 min. postoju wyrównawczego, żeby ewentualne opóźnienie nie przenosiło się na następny kurs. 

rjZagorz Krosno

Wzrost atrakcyjności kolei dla pasażera jest bezdyskusyjny. Przykładowo na trasie Rzeszów - Zagórz obecnie kursują dziennie zaledwie 2 pary pociągów między Rzeszowem i Jasłem (w dodatku w odstępie pół godziny - rano do Rzeszowa, po południu do Jasła), 3 pary między Jasłem i Krosnem oraz 1 para między Krosnem i Zagórzem. Do realizacji tej szczątkowej oferty (która nie jest w stanie przyciągnąć nikogo) używane są 3 pojazdy. Tymczasem projekt CZT przewiduje... 9 par pociągów w pełnej relacji Rzeszów - Jasło, co 2 godziny od rana do wieczora. Na realizację takiej oferty potrzeba... tylko o 1 pojazd więcej.

Jak to wygląda pod względem ekonomii? Same koszty przeglądów taboru wynoszą rocznie ok. 120 tys. zł na pojazd. Jeżeli wykonuje on dziennie tylko 137 km to na 1 pociągokilometr daje to 2,40 zł. Gdy rozkłada się to na 625 km dziennie daje to już tylko 0,50 zł. To samo z kosztami personelu. Pojazd i pracownicy są już opłaceni - niezależnie od tego czy jeżdżą dziennie 625 km czy 137 km i połowę zmiany stoją bezczynnie. Dlatego też zwiększenie liczby pociągów nie powoduje wzrostu kosztów wynagrodzeń czy przeglądów (nowe pociągi oznaczają tylko wzrost kosztów zmiennych - korzystania z torów i paliwa/energii, ale z powodzeniem zostaną one pokryte z wpływów od dodatkowych pasażerów).

Infografika Podk obiegi

Wręcz przeciwnie. Zwiększenie efektywności wykorzystania taboru powoduje, że wzrost liczby pociągów nie wiąże się ze zwiększeniem ilości wykorzystywanego taboru lecz paradoksalnie... ze zmniejszeniem. Z tego tytułu są konkretne oszczędności. Największe - aż 22,5 mln zł rocznie w przypadku województwa śląskiego z tytułu rezygnacji z wynajmowania przez Koleje Śląskie od Przewozów Regionalnych po bardzo wysokiej cenie 15 starych składów EN57. Na Podkarpaciu zrezygnowano by z używania (a więc też z ponoszenia kosztów przeglądów) 7 takich składów, na Podlasiu 6, w warmińsko-mazurskiem 5.

Powoduje to kolejny korzystny efekt dla pasażerów: w odstawkę poszedłby stary tabor, a nowy były używany intensywniej. W rezultacie nowy tabor obsługiwałby 100% połączeń w województwach: podlaskim, podkarpackim i świętokrzyskim. W łódzkim bez 4 składów.

 

Całkowicie nowa jakość

Wprowadzenie propozycji CZT oznaczać będzie całkowicie nową jakość w wielu województwach. Brak wielogodzinnych przerw w kursowaniu pociągów, brak linii z 2-3 parami pociągów dziennie. Za to cykliczne kursowanie pociągów przez cały dzień w stałym cyklu - co godzinę na liniach głównych, o pół godziny na odcinkach aglomeracyjnych (przynajmniej w szczycie), co 2 godziny na liniach pozostałych. Tak jak wygląda kolej w krajach cywilizowanych.

Projekty CZT zawierają szereg dalszych korzystnych rozwiązań. Pociągi kursują w większości ze stałym taktem i stałymi końcówkami minutowymi. W szeregu województw założono wytrasowanie taboru osiągającego prędkość maksymalną 120 km/h na taką właśnie prędkość, a nie 100 km/h jak dotychczas. Na wielu liniach co drugi kurs byłby przyspieszony, co jeszcze skróci czas jazdy między większymi ośrodkami. W kujawsko-pomorskiem główny nacisk położono na wdrożenie przewidzianego w planie transportowym wspólnego biletu między pociągami i autobusami i takie ułożenie rozkładów jazdy, aby kursy autobusowe odbywały się w godzinach, w których brakuje połączenia kolejowego.

To działa wszędzie w świecie

Tak kolej funkcjonuje z powodzeniem we wszystkich cywilizowanych krajach. W żadnym z nich kolej nie kursuje tak rzadko jak w analizowanych województwach, nigdzie nie ma wielogodzinnych przerw w funkcjonowaniu. W wielu analizowanych województwach kolej jest konkurencyjna względem autobusów zarówno pod względem ceny biletów jak i czasów jady. Najczęściej niska częstotliwość jest jedyną lub główną wadą kolei.

Istnieje wiele przykładów na to, że zwiększanie liczby połączeń powoduje jeszcze większy wzrost przewozów. Także w Polsce. Na linii Poznań - Wągrowiec w ciągu ostatnich 3 lat liczbę pociągów zwiększono dwukrotnie (do 19 par), a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie. Po modernizacji linii Kraków - Wieliczka wprowadzono organizację ruchu zbieżną z propozycjami CZT. Liczbę połączeń zwiększono z 13 do 35 par. Wszystkie kursują regularnie co pół godziny (4 i 34 po z Krakowa, 8 i 38 po z Wieliczki). Całość obsługują tylko 2 pojazdy (z czasem postoju na stacjach zwrotnych: 7 minut). Liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2300 pasażerów dziennie.

 

Potrzebne Twoje działanie

Opracowaliśmy analizy dla 8 województw. Wiemy jak uzdrowić w nich kolej. Ale to nie wystarczy. Musimy przekonać marszałków województw. Aby tak się stało zbieramy podpisy pod petycjami dla każdego województwa. Muszą ich być tysiące. Koniecznie podpisz się i Ty. Jak już podpiszesz - poinformuj swoich znajomych.

Podpisy zbieramy na stronie: http://www.czt.org.pl/kndk

 

Ostatnio zmienianyczwartek, 05 listopad 2015 10:53

9 komentarzy

  • CZT
    CZT czwartek, 26, listopad 2015 09:52 Link do komentarza

    @El Linio: nie nasza, tylko działu kadr KŚ, które nie zatrudniły nowych maszynistów od grudnia 2012, w związku z czym pociągów nie miał kto prowadzić (a było to celowe działanie w ramach rozgrywek między frakcjami w śląskiej PO). Proszę najpierw zapoznać się z raportem ZDG TOR w tej sprawie zanim się coś komuś insynuuje.

  • El Linio
    El Linio środa, 25, listopad 2015 20:10 Link do komentarza

    Jeśli macie zrobić tak rozkład jazdy jak w województwie śląskim w 2012roku to ja dziękuje...... Ciekawe czy ktoś beknął za straty województwa rzędu 50 mln zlotych, i to wasza sprawka Panowie niestety, wolałbym aby wasza noga nigdy nie stanęła w województwie zachodniopomorskim

  • mikrus_91
    mikrus_91 środa, 18, listopad 2015 19:33 Link do komentarza

    Przekonać marszałka!? W kujawsko-pomorskim!!? Chyba nie znacie sprawy linii kolejowej nr 356.
    On wie lepiej jak ma wyglądać kolej i jak sam stwierdził "nie będą stowarzyszenia układać polityki transportowej w województwie".

  • Krzysztof
    Krzysztof poniedziałek, 16, listopad 2015 10:35 Link do komentarza

    Prosimy - wspomóżcie podobnymi projektami woj. małopolskie. Mieszkańcy i pasażerowie chcą tam pociągów i walczą o nie - http://kolejbeskidzka.pl

  • Daniel
    Daniel środa, 04, listopad 2015 07:23 Link do komentarza

    Więcej pociągów na trasie Iława Ostróda Olsztyn mnóstwo osób jest zainteresowana kolej twierdzi że busy są konkurencją bzdura busy tylko uzupełniają ofertę jeżdżą wtedy gdy kolej nie jedzie i przez wsie przez które kolej nie przejeżdża
    Stałe połączenie to i stali klienci dziś na trasie Iława Olsztyn więcej jest pociągów jadących dużo dalej co powoduje spore opóźnienia i ludzie odwracają się od kolejki gdyby było stale połączenie Iława Olsztyn chętni by wrocili

  • dddbb
    dddbb niedziela, 01, listopad 2015 14:23 Link do komentarza

    Jeśli mam się pod czymś podpisać, to musiałbym najpierw poznać projekt tego rozkładu. Gdzie można się z nim zapoznać?

  • Łukasz N.
    Łukasz N. sobota, 31, październik 2015 19:26 Link do komentarza

    Chętnie podpisałbym petycję podkarpacką i rozpowszechniał do podpisania przez znajomych, ale jest jedno "ale". Ze wszystkim, poza proponowanym rozkładem jazdy, zgadzam się. Jednak nie mogę zaakceptować dążenia do utrzymania cyklu za wszelką cenę. W takim rozkładzie zupełnie tracimy ukształtowany już potok pasażerski do Rzeszowa, który obecnie stanowią pasażerowie jadący do pracy 7/7:30 - 15/15:30. Ponadto utrzymując cykl za wszelką cenę w proponowanym rozkładzie bezmyślnie pociągi dojeżdżają do Sanoka i Jasła tuż po godz. 8, przez co stracą cały potencjał w dowozie do szkół, a to ważny potok pasażerski. Cykl przeszkadza również w tworzeniu skomunikowań w Rzeszowie z pociągami dalekobieżnymi.

  • Krzysztof Wiśniewski
    Krzysztof Wiśniewski sobota, 31, październik 2015 14:57 Link do komentarza

    Szkoda,, że nie opracowaliście nic dla lubelskiego...
    Niemniej gratulacje, aż trudno uwierzyć, że takich rozwiązań trzeba zarządzających naszą koleją uczyć.
    Mam nadzieję, że kiedyś obudzę się w kraju, w którym to będzie działać tak, jak powinno...

  • Damian Szewczyk
    Damian Szewczyk sobota, 31, październik 2015 13:00 Link do komentarza

    Panie Krzysztofie,
    słuszna inicjatywa poniesienia roli kolei w transporcie. Popieram w 100%. Chcielibyśmy przypatrzeć się założeniom i obliczeniom.
    Damian Szewczyk, Młodzi Reformują Polskę

Powrót na górę