Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Kujawsko-Pomorskie: od grudnia pociągi będą jeździły dużo częściej?

Za te same pieniądze co dziś pociągi w Kujawsko-Pomorskiem mogą jeździć dużo częściej - przekonuje Centrum Zrównoważonego Transportu i zbiera podpisy za swoim projektem.

kolej na dobra kolej podpisz petycje

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało projekt optymalizacji przewozów kolejowych w województwie kujawsko-pomorskim. Przewiduje on znaczne zwiększenie częstotliwości pociągów bez wzrostu dofinansowania ze strony samorządu. Pociągi jeździłyby na najważniejszych liniach nawet co pół godziny w szczycie. Ale także poza szczytem nastąpiłaby radykalna poprawa, bo teraz to właśnie w środku dnia są największe luki w kursowaniu pociągów.

Z Nakła nad Notecią do Bydgoszczy nie ma żadnego pociągu regionalnego między 8:42 i 12:50 oraz między 12:50 i 15:51. Nie lepiej jest też w drugą stronę – żaden pociąg nie wyjeżdża od 7:35 aż do 11:40, a po 11:40 następne połączenie jest o 14:43 – Taka oferta nie ma nic wspólnego ze standardem kolei wokół dużego wojewódzkiego miasta – zauważa Krzysztof Rytel, prezes CZT –  w naszym projekcie pociągi jeździłyby w obie strony dokładnie co godzinę.

Duża poprawa byłaby także na linii z Bydgoszczy do Chełmży. W tej chwili np. z Chełmży do stolicy województwa nad Brdą nie ma połączeń kolejowych od 10:40 do 14:56 oraz od 14:56 do 15:53. Wg projektu CZT pociągi na ww. odcinku jeździłyby co godzinę w szczycie, poza równo co dwie. 

Bardzo wysoki standard byłby także na linii BiT-City, łączącej dwie stolice województwa. Pociągi jeździłyby niemal przez cały dzień dwa razy w godzinie, tylko pierwsze kursy z rana i ostatnie wieczorem byłyby co godzinę.

Ale poprawa nastąpiłaby na większości linii. Obrazuje to mapka poniżej:

 

kujpom pary 

 

Poza większą liczbą pociągów istotne jest wprowadzenie cykliczności kursowania pociągów na najważniejszych liniach, np. co godzinę bądź dwie. Do tego stałe końcówki minutowe – wystarczy pamiętać dwie liczby, aby znać cały rozkład jazdy. 

Projekt popiera pan Rafał z Bydgoszczy, który ze względu na charakter swojej pracy bardzo często podróżuje pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem. - Bardzo podoba mi się projekt Bit City. Jednak jak to u nas - nie mogłoby się obejść bez problemów. Kursy co godzinę w ciągu dnia, a pod wieczór luka powyżej dwóch godzin - tak nie powinien wyglądać rozkład na linii której wg mnie w zakresie częstotliwości bliżej powinno być do tramwaju. Jeśli pociągi jeździłyby niemal przez cały dzień 2 razy w godzinie - wtedy samochód z garażu wyprowadzałbym od święta. 

 

Czy wystarczy na to pieniędzy?

Mogłoby się wydawać, że na tak duże zwiększenie częstotliwości potrzeba dużo pieniędzy. Tak nie jest. Przede wszystkim dlatego, że obecnie pociągi jeżdżą nieregularnie.  Na przykład z Bydgoszczy do Torunia pociągi są o 9:32 i 9:50, a następny dopiero o 11:30. W projekcie CZT liczba kilometrów wykonanych przez pociągi rocznie wzrasta o 18%. A i tak nie powoduje to konieczności zwiększenia dofinansowania. Mimo większej liczby kursów liczba pojazdów potrzebnych do ich wykonywania zmniejsza się.  To powoduje znaczne oszczędności na kosztach przeglądów i utrzymania. Ponieważ nie ma potrzeby zatrudnienia dodatkowych pracowników - te oszczędności oraz wpływy od nowych pasażerów zrównoważą  koszty energii i dostępu dla torów nowych pociągów. Dlatego projekt nie wymaga zwiększenia dofinansowania przewozów. 

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>
Szczegółowe materiały dla województwa kujawsko-pomorskiego wraz z petycją.

Przykładowe propozycje rozkładów jazdy:

Torun Bydgoszcz

Chelmza Bydgoszcz

Wyrzysk Bydgoszcz 

Ostatnio zmienianypiątek, 29 kwiecień 2016 08:58

4 komentarzy

  • Sztycu
    Sztycu piątek, 29, kwiecień 2016 18:57 Link do komentarza

    Ci co układali ten plan chyba w ogóle nie mają do czynienia z Kujawsko-Pomorskimi szlakami żelaznymi, ten plan zakłada zwiekszanie zmniejszenie liczby połaczeń własnie na tych uczęszczanych trasach, prawda, do Nakła wygląda to dość słabo, ale Bit-City, Bydgoszcz - Chełmża, czy Grudziądz - Laskowice wcale nie potrzebują większej liczby połączeń, ten pomysł jest zupełnie nietrafiony i utworzony kosztem tych linii na których jest większy ruch: Toruń - Inowrocław, Bydgoszcz - Chojnice, Toruń - Sierpc. Nie polecam nikomu popierać takiego planu

  • pasażer
    pasażer piątek, 29, kwiecień 2016 18:00 Link do komentarza

    Po co tyle pociągów na BiT city? Przecież tam mało ludzi jeździ. Wzmocnić trzeba przede wszystkim najbardziej obłożone trasy z Bydgoszczy do Inowrocławia oraz Piły. No i dlaczego pociągi do Poznania w większości jeżdżą z Torunia, a nie z Bydgoszczy? Jak to jest, że pasażerowie dwukrotnie większego miasta zmuszani są do przesiadek, a na trasie, gdzie pasażerów potencjalnie mogłoby być znacznie więcej zniechęca się ich do kolei? Tak jak ktoś z Mogilna pisał poniżej... Brak bezpośrednich połączeń Bydgoszcz - Poznań!

  • chesteroni
    chesteroni piątek, 29, kwiecień 2016 15:56 Link do komentarza

    Wszystko fajnie, ale z Sierpca do Torunia jedzie naprawdę dużo ludzi więc likwidacja połączenia jest słabym pomysłem.

  • Kolejowe Mogilno
    Kolejowe Mogilno piątek, 29, kwiecień 2016 14:31 Link do komentarza

    Szkoda, że nikt nie pomyślał o Mogilnie, które ze stolicą naszego województwa ma tylko 4 bezpośrednie połączenia REGIO! Dużo ludzi dojeżdża do Bydgoszczy a w obecnej formie jest to bardzo utrudnione.

Powrót na górę