Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Pierwszy polski szynobus wąskotorowy na 100 km/h

19 grudnia br. w Katanii na Sycylii nastąpiło oficjalne przekazanie 4 pojazdów Vulcano wyprodukowanych przez polską fabrykę Newag SA dla Ferrovia Circumetnea (FCE). Do szerszej świadomości nie przebił się jednak jeden ciekawy szczegół: nowe pojazdy są wąskotorowe.

Nowe spalinowe zespoły trakcyjne Newag Vulcano mają dwa człony i 104 miejsca siedzące. Mogą rozwijać prędkość do 100 km/h. Rozstaw kół (prześwit szyn) wynosi tak jak na całej linii Circumetnea 950 mm, czyli znacznie mniej niż europejski standard: 1435 mm.

Wysoka prędkość jak na taki rozstaw może w Polsce dziwić. Przyzwyczajono nas, że koleje wąskotorowe to stare rupiecie mogące poruszać się z prędkością najwyżej 40 km/h i współcześnie nie mogą pełnić żadnej istotnej roli transportowej. Nic bardziej mylnego. Na świecie jest bardzo wiele linii, a nawet całych sieci, gdzie koleje wąskotorowe pełnią znaczącą funkcję przewozową.

Większość linii kolejowych w Japonii (kraju, gdzie kolej ma najwyższy udział w przewozach pasażerskich na świecie) jest wąskotorowa (1067 mm). Wyjątkiem są jedynie linie Shinkansena i niektóre sieci metra. Prędkość maksymalna pociągów o prześwicie 1067 mm w tym kraju najczęściej wynosi 120 km/h.

JRW EC 287 series FA04Pociag wąskotorowy w Japonii "JRW EC 287 series FA04" autorstwa Mitsuki-2368 - Praca własna. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:JRW_EC_287_series_FA04.jpg

Najszybsze pociągi wąskotorowe na świecie kursują w ruchu regularnym z prędkością 160 km/h - w Australii, i są to składy z wychylnym pudłem (tiltem). Żadne pociągi normalnotorowe w tym kraju nie przewyższają ich prędkością. Niemal wszystkie z 1400 km linii wąskotorowych w Szwajcarii są zelektryfikowane. W latach 2000-2010 najnowocześniejszymi pociągami elektrycznymi na Słowacji były składy wąskotorowe (kursujące w Tatrach - tabor GTW Stadlera). Wąskotorowe pociągi towarowe miewają nawet do 200 wagonów długości. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule Kolej wąskotorowa – nie tylko do zabawy!.

Kolej Ferrovia Circumetnea (FCE) to wydzielona linia z sieci kolejowej Sycylii, obiegająca niemal cały wulkan Etna (z wyjątkiem odcinka nadmorskiego), o długości 111 km. Spółka o tej nazwie poza linią kolejową obsługuje autobusy oraz linię metra. Powstała ona w 1999 r. przez zagłębienie pod ziemię końcowego, kilkukilometrowego odcinka linii kolejowej Circumetnea, przebiegającego przez centrum Katanii. FCE przewozi rocznie ok. 700 tysięcy pasażerów linią kolejową, prawie tyle samo linią metra i 1,7 mln pasażerów autobusami.

Mappa ferr Circumetnea"Italiano: Mappa della Circumetnea" autorstwa Friedrichstrasse - Praca własna. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mappa_ferr_Circumetnea.png

Vulcano zastąpi obecnie bardzo wysłużony tabor, pochodzący jeszcze z lat 70-tych XX wieku, a nawet starszy.

Circumetnea tabor"Stacja Randazzo z Circumetnea." Original uploader was LuckyLisp at it.wikipedia. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Circumetnea_stazione_di_randazzo.jpg

Jeżeli chcesz aby w Polsce nowoczesny tabor - m.in. z Newagu - jeździł częściej niż dziś, koniecznie podpisz naszą petycję Kolej na dobrą kolej! Projekt Kolej na dobrą kolej>>> to propozycja uzdrowienia kolei pasażerskiej w 8 regionach i na 2 trasach międzywojewódzkich. Wejdź koniecznie i poprzyj te zmiany. Twój podpis jest bardzo ważny.

LOGO Kolej na kolej  

Ostatnio zmienianywtorek, 29 grudzień 2015 08:08
Powrót na górę