Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Pluskwy w pociągach nie biorą się znikąd!

Raport CZT "Utrzymanie czystości taboru w Polsce - w kontekście wymagań prawnych i rynkowych" odsłania przepaść mentalną i technologiczną jaka dzieli sektor utrzymania taboru w Polsce i w krajach cywilizowanych.

 

W Polsce czyszczenie taboru polega na rozmazywaniu brudną szmatą brudu po kątach pociągu. Wystarczy spojrzeć na wnętrze ram okiennych. Zresztą każdy polski pasażer wie, że od razu po zajęciu miejsca w pociągu (czyli po kontakcie z kilkoma rączkami u drzwi) odczuwa przemożną potrzebę umycia rąk.

 

Jak to robią inni?

Tymczasem w krajach cywilizowanych stosuje się dopracowane systemy oparte o najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, w tym nanotechnologie. Proces utrzymania czystości realizowany jest za pomocą środków dostosowanych do każdego materiału, inny do tworzyw, inny do metalu, inny do szkła itd. Z uwagi na stosowanie profesjonalnych środków czyszczących ważne jest ich prawidłowe dozowanie (proporcje) oraz zabezpieczenie przed pomyłkowym zastosowaniem nieodpowiedniego środka. Uniknięciu pomyłek służy stosowanie różnych kolorów środków chemicznych i odpowiadających im ściereczek.

czyszczenie srodki

Pracownicy czyszczą za każdym przejściem tylko elementy pojazdu przeznaczone do czyszczenia danym środkiem, korzystając z kubełków z osobnymi przegródkami na ściereczki czyste i brudne.

czyszczenie zagranica

Wszystkie środki chemiczne i narzędzia pracy mieszczą się w specjalnie zaprojektowanych wózkach.

czyszczenie wozek

Środki te zazwyczaj nie wymagają stosowania wiader z wodą, gdyż mają za zadanie związać brud ze szmatką lub mopem. Po zakończonym procesie czyszczenia wszelkie brudne ścierki są prane w pralko-suszarkach, co umożliwia szybkie ponowne wykorzystanie kosztownych, profesjonalnych ścierek i wkładek do mopów.

 

Polska rzeczywistość

Tymczasem w Polsce bardzo często tą samą ścierką przeciera się blaty stolików, ściany, półki, poręcze, siedzenia z tworzywa sztucznego mimo, że każde jest wykonane z innego materiału i powinno być czyszczone innym środkiem chemicznym. Przenosi się ją w jednym kuble ze szmatą do mycia podłogi czy szczotką do mycia sedesów. Nie stosuje się też powszechnych w normalnych krajach urządzeń do mechanizacji czyszczenia, jak np. odkurzaczy przemysłowych (np. naplecowych).

szmata

Błąd zaczyna się już w chwili ogłoszenia przetargu na usługi sprzątania, gdyż specyfikacje są za mało szczegółowe, przy jedynym kryterium ceny. Choć zazwyczaj pojawia się w nich wymóg wykonywania usług przy użyciu środków dopuszczonych do stosowania przez producentów taboru, to jednak próżno szukać ich listy lub jakichkolwiek parametrów. Nie zawierają żadnych szczegółowych instrukcji i wytycznych jakie są elementem dokumentacji technicznej dostarczanej wraz z pojazdem. Materiały te otrzymuje dopiero firma która wygrała przetarg, a więc składając ofertę nie mogła wiedzieć jakie środki i jakie procedury powinna stosować i ile one kosztują.

Trudno więc przypuszczać aby wykonawcy stosowali się do proporcji określonych w instrukcjach producentów, co przekłada się na brak skuteczności stosowania „łagodnej” chemii w procesie czyszczenia pobieżnego i codziennego. Skutkiem tego jest częstokroć stosowanie „ostrej” chemii, czyli środków generalnie zakazanych przez producentów, celem domycia brudu powstałego przez brak systematycznego usuwania zabrudzeń podczas czyszczeń codziennych i pobieżnych. Prowadzi to do naruszenia struktury powłok malarskich, w tym bardzo kosztownych powłok antygraffiti, skutkujących przyspieszoną korozją, oraz łatwiejszym przyleganiem brudu do porowatej powierzchni, zniszczonej stosowaniem środków żrących.

 

Czysta patologia

Wiele zapisów specyfikacji w praktyce nie jest realizowanych. Część jest oczywistą fikcją, jak np. odkurzanie tapicerki, które zazwyczaj wymagane jest już w sprzątaniu codziennym, a przecież w wielu wypadkach w źródła zasilania nie jest wyposażony ani tabor ani miejsca sprzątania (którymi są zazwyczaj zwykłe tory postojowe bez żadnej infrastruktury).

mycie zewn

Pojazdy myte są w środku i na zewnątrz z obfitym użyciem wody (a często także bardzo agresywnych i żrących środków), która wcieka w torowisko, bo w Polsce nie ma nowoczesnych bezpodsypkowych, szczelnych stanowisk do mycia taboru. Dzieje się tak, mimo, że firmy sprzątające nie dysponują pozwoleniami wodno-prawnymi na odprowadzanie ścieków (bezpośrednio do gruntu!).

czoloEN57

Firmy sprzątające zazwyczaj także nie zatrudniają pracowników na umowy o pracę i stosują najniższe stawki. Efektem (poza samym wyzyskiem) jest duża rotacja i niska jakość pracy, a także np. problemy z alkoholem. Personel nie posiada stosownego przeszkolenia do poruszania się po torach, odpowiednich badań zdrowotnych wymaganych dla innych pracowników związanych z bezpieczeństwem kolei, a także nie posiada ubioru i wyposażenia ochronnego, choćby zwykłej kamizelki odblaskowej. Problem bezpieczeństwa pogłębia częsty brak oświetlenia.

Brak nowoczesnych zapleczy i punktów utrzymania

Raport CZT identyfikuje także jako istotny problem brak infrastruktury punktowej do utrzymania czystości taboru przy liniach kolejowych. Punkty takie powinny, tak jak w innych krajach, znajdować się na wszystkich stacjach węzłowych, być dostępne dla każdego przewoźnika, bezpieczne, oświetlone, wygrodzone, utwardzone, wyposażone w całoroczny dostęp do wody i energii, posiadać bezpieczne drogi poruszania się personelu i dojazdu pojazdów asenizacyjnych. W szerszym wymiarze ten sam problem dotyczy także braku nowoczesnych zaplecz utrzymania taboru samych przewoźników (w Polsce mamy obecnie tylko takie dwa - PKP Intercity dla pendolino i ŁKA).

Nowoczesny punkt utrzymania taboru w Austrii:

zaplecze utwardzone

Myjnia1

myjnia2

Zaplecze utrzymania taboru w Polsce:

zaplecze PL

tokarki

I w Austrii:

zaplecze A

wozki

Magazyn części w Polsce (góra) i Austrii (dół).

magazyn PL

magazyn A

Tak personel sprzątający dostaje się do pojazdu:

brak schodowi

Punkt utrzymania wyposażony w schody (Austria):

schodki

Wszystkie zdjęcia: Piotr Kazimierowski

 

Raport dostępny jest na stronie czt.org.pl w zakładce Raporty lub pod bezpośrednim linkiem.

Podobał Ci się artykuł? Poprzyj nasze petycje!

Ostatnio zmienianyniedziela, 03 styczeń 2016 20:38

4 komentarzy

Powrót na górę