Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Podkarpacie: Za rok o 46% więcej pociągów regionalnych?

O 46% więcej pociągów bez zwiększania dofinansowania z budżetu województwa. Wyłącznie nowe lub zmodernizowane pociągi, jeżdżące na większości linii co godzinę lub dwie przez cały dzień. Tak za rok może wyglądać kolej na Podkarpaciu - uważa Centrum Zrównoważonego Transportu.


CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych w województwie podkarpackim. Obecnie zbiera podpisy za wdrożeniem tego planu od grudnia 2016 r.


Jak bez wzrostu dofinansowania samorządu może jeździć prawie o połowę więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Stanisław Biega z CZT. – W tej chwili pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują często zaledwie 2-3 kursy, a przez większość czasu stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień w takcie co 2 godziny na liniach Rzeszów – Zagórz, Rzeszów – Stalowa Wola czy Stalowa Wola – Przeworsk, a na linii Przemyśl – Tarnów co godzinę. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

istota proponowanej reformy - podkarpacie

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w całości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Obecnie dzięki wprowadzonej w Podkarpackiem „Taryfie Podkarpackiej” kolej jest konkurencyjna cenowo względem autobusów.

Koleją taniej niż busem - podkarpackie

(ceny biletów kolejowych w Taryfie Podkarpackiej wg poziomu z 2015 r.)

Również czas jazdy przemawia na korzyść transportu kolejowego.

Koleją szybciej niż busem - podkarpacie

Jedynym minusem jest nieakceptowalnie niska częstotliwość połączeń.

 

Regres połączeń kolejowych

Obecnie na Podkarpaciu pociągi regionalne przejeżdżają rocznie 2,6 mln km. To o 1 mln km mniej niż jeszcze 12 lat temu! Częstotliwość połączeń spadła poniżej poziomu, przy którym możliwe jest wykorzystanie kolei w codziennych podróżach. Takie miasta jak Dębica, Przemyśl czy Jarosław zasługują na 15-17 par pociągów regionalnych. Podobny poziom oferty powinien objąć miasta pozbawione kolei. Linia Rzeszów - Jasło z dwiema parami pociągów w ciągu doby nie jest atrakcyjna dla pasażerów. Nic dziwnego, że pociągi jeżdżą puste, a linia jest deficytowa.

Liczba par pociągów w ciągu dnia - Podkarpackie

Na Podkarpaciu pociągi nie docierają do wielotysięcznych miast powiatowych takich jak: Mielec (62 tys. mieszkańców), Lesko (niemal 6 tys. mieszkańców), czy Ustrzyki Dolne (10 tys. mieszkańców). Inne miasta powiatowe jak Krosno, Sanok mają 1-3 par pociągów – zdecydowanie zbyt mało jak na obszary o takiej gęstości zaludnienia.

 

Można inaczej

Tymczasem na linii Poznań - Wągrowiec, gdzie w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, liczba pasażerów wzrosła trzykrotnie.
Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.
Zmiany podobne do tych proponowanych przez CZT dla Podkarpacia wprowadziła już od grudnia 2015 r. Wielkopolska, dla której pracował Stanisław Biega. Efekt? Spółka Przewozy Regionalne wykona o 14% więcej pociągów przy o 100 tys. mniejszym dofinansowaniu niż rok wcześniej. Spółka Koleje Wielkopolskie wykona o 22% więcej pociągów przy o 1,8 mln zł niższym dofinansowaniu.

 

Pociągi wyłącznie nowe lub zmodernizowane

– Realizacja naszego projektu bardzo zwiększyłaby efektywność wykorzystania taboru – podkreśla Krzysztof Rytel, prezes CZT. – Zwiększenie liczby kursów o 46% wcale nie spowoduje większego zapotrzebowania na tabor. Wprost przeciwnie. Obecnie liczba taboru wraz z rezerwą w Podkarpackiem to 23 składy. W projekcie CZT byłoby ich tylko 17.
Oprócz oszczędności rzędu 700 tys. złotych rocznie związanych z odstawieniem 6 szt. zbędnego taboru (kosztowne przeglądy i naprawy), jest też dodatkowa korzyść: cały używany tabor będzie nowy lub zmodernizowany. Mimo, że połączeń będzie więcej niż obecnie, stare składy znikną.

 

Kolej na Podkarpaciu - czas na normalność

Projekt CZT oznaczałby jakościową zmianę na kolei, wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie ma takich sytuacji, że w środku dnia występuje wielogodzinna luka w kursowaniu pociągów. W większości krajów UE pociągi jeżdżą równomiernie w ciągu dnia, w stałym interwale. Najczęściej co godzinę od rana do wieczora, ewentualnie w szczycie co pół godziny, a na liniach najbardziej peryferyjnych co dwie godziny. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech czy Austrii, ale także w Czechach czy na Węgrzech.


Liniami, które najbardziej zyskałaby na zmianach, są trasy z Rzeszowa do Zagórza, Stalowej Woli oraz Horyńca Zdroju (obecnie tylko jedno połączenie dziennie).
W projekcie CZT na trasie między Rzeszowem a Zagórzem oraz Rzeszowem i Stalową Wolą jest po 9 par pociągów. Liczba pociągów regionalnych z Horyńca Zdroju do Jarosławia wzrasta z 1 do 5, a z Rzeszowa do Przemyśla z 15 do 20 połączeń w trakcie doby.

LOGO Kolej na kolej

 

Podpisz petycję

Obecnie CZT zwróciło się do marszałka województwa o spotkanie. Aby zwiększyć poparcie zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.
Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej tutaj>>>.
Ze szczegółowymi materiałami dla województwa podkarpackiego można zapoznać się i podpisać petycję tylko dla tego województwa tutaj >>>.

Przykładowe rozkłady jazdy:

Rozkład jazdy dla relacji Zagórz - Sanok - Krosno - Jasło - Rzeszów

Rozkład jazdy dla relacji Stalowa Wola - Przeworsk

Rozkład jazdy dla relacji Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Rzeszów

Ostatnio zmienianysobota, 16 styczeń 2016 11:15

7 komentarzy

  • Piotr
    Piotr czwartek, 06, październik 2016 12:28 Link do komentarza

    Fajnie, ale jeśli obrót składu w Zagórzu ma wynosić 6 minut, to opóźnienia mamy gwarantowane. To powinno być minimum 20 minut!
    Do tego rozkład (http://czt.org.pl/images/KNDK/Raporty-ostateczne1/Podkarpackie%20-%20raport.pdf) w niektórych miejscach jest taki sobie. Przyjazdy do Krosna 5.03 i 7.04 z Jasła są bardzo złe! Powinny być 20-30 minut później - wtedy jest szansa na masowego pasażera. Wogóle brakuje dojazdów do Krosna (od Jasła) na godziny 6, 7 i 8. Rozkład jest pod obiegi, a nie pod godziny pracy.

  • observer20
    observer20 wtorek, 23, luty 2016 20:55 Link do komentarza

    Żeby to wypaliło, POTRZEBNA jest REKLAMA tych połączeń. Np w Krośnie szynobus od pewnego czasu jeździ ale nie ma wielkiego obłożenia na trasie np Krosno - Jasło - Krosno mimo, że dworce PKS/bus/PKP są obok siebie a na bus zazwyczaj jest sporo chętnych. Liczba połączeń to jedno (dobrą ofertę cenową już mamy dzięki Taryfie Podkarpackiej) a reklama tychże połączeń to drugie. Zwłaszcza ludzie młodzi przyzwyczaili się do stanu rzeczy gdzie kolej odgrywa marginalną rolę. Trzeba to zmienić, dzięki zareklamowaniu połączeń kolejowych udałoby się szybciej przyciągnąć pasażerów.
    Taki postulat powinien znaleźć się w petycji do każdego Urzędu Marszałkowskiego.

  • loleczkowy
    loleczkowy niedziela, 07, luty 2016 02:07 Link do komentarza

    jestem za :)

  • szagi
    szagi sobota, 30, styczeń 2016 20:45 Link do komentarza

    W jaki sposób to policzono?
    Koszty załogi są stałe, czy wzięto pod uwagę koszty energii trakcyjnej dla trakcji elektrycznej, koszty dostępu do linii oraz zatrzymania (postoju) przy peronie?? Więcej pociągów to wyższe koszty związane z dostępem (więcej pociągokilometrów), co nie jest darmowe.

  • Anka
    Anka piątek, 22, styczeń 2016 18:39 Link do komentarza

    A kiedy pociągi do Mielca? I czy wgl będą?

  • pawel40
    pawel40 środa, 20, styczeń 2016 16:04 Link do komentarza

    rozlad jazdy do Rzeszowa jest dobry tylko bym chciał dorzucisc rozkład jazdy w soboty i w niedziele swieta po godz 23.00 do strzyzowa lub boguchwaly bo nie czym się dostasc z Rzeszowa z imprzezy z reszowa sobota i niedziela swieta godz to 4.30,6.00,23.15,do tego rozkładu jazdy bym dopisal u góry do czt

  • Kolejarzm
    Kolejarzm sobota, 16, styczeń 2016 12:10 Link do komentarza

    W całości popieram proponowany powyżej rozkład dla województwa podkarpackiego .

Powrót na górę