Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Stalowa Wola: od grudnia 2 razy więcej pociągów do Rzeszowa i Przeworska?

Bez zwiększania dotacji możliwe jest zwiększenie liczby połączeń kolejowych na linii do Stalowej Woli z Rzeszowa z 5 do 9 par oraz z Przeworska z 4 do 8 par, a w całym województwie podkarpackim o 46%. 

 

W ramach projektu Kolej na dobrą Kolej Centrum Zrównoważonego Transportu opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych na Podkarpaciu. Przewiduje on zwiększenie liczby pociągów regionalnych o 46% przy braku wzrostu dofinansowania ze strony samorządu. Jak to możliwe?

- Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów - mówi Stanisław Biega z CZT. - W tej chwili pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują w Podkarpackiem 2-3 kursy, a przez większość czasu stoją. Wraz z załogą. W naszej propozycji jeżdżą wahadłowo przez cały dzień w stałych taktach.

Na liniach Rzeszów – Stalowa Wola Rozwadów, Przeworsk - Stalowa Wola i Rzeszów - Jasło - Zagórz według propozycji CZT pociągi jeździłyby co 2 godziny przez cały dzień. Na linii Dębica - Rzeszów – Przemyśl - co godzinę, a z Jarosławia do Lubaczowa i Horyńca-Zdroju - co 3 godziny. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte niewiele potrzeba, aby uruchomić dodatkowe kursy. Dodatkowe koszty w całości pokryją wpływy od nowych pasażerów.

Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Obecnie dzięki promocyjnej "Taryfie Podkarpackiej" kolej jest konkurencyjna cenowo względem autobusów, a dzięki przeprowadzonym remontom na wielu trasach również pod względem czasu jazdy. Jedynym minusem jest nieakceptowalnie niska częstotliwość.

 

To się sprawdza

Na linii Poznań - Wągrowiec, gdzie w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, liczba pasażerów wzrosła trzykrotnie. Podobnie na linii Kraków - Wieliczka gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny) liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

Zwiększenie efektywności jest tak duże, że zwiększenie liczby kursów o 46% wcale nie powoduje większego zapotrzebowania na tabor. Wprost przeciwnie. Obecnie w dzień roboczy w województwie wyjeżdżają 23 składy. W projekcie CZT byłoby ich tylko 17. To da dodatkową korzyść - większość używanego taboru będzie nowa. Powstaną także oszczędności z powodu braku kosztów utrzymania 7 starych składów elektrycznych. 

Normalna kolej dla Stalowej Woli

– To jakieś nieporozumienie, że do niemal 70-tysięcznego ważnego miasta powiatowego, dojeżdżają tylko 4 pociągi od strony Przeworska i 5 ze stolicy województwa – uważa Krzysztof Rytel, prezes CZT – W Czechach czy na Węgrzech do tak dużych miast pociągi dojeżdżają przynajmniej raz na godzinę.

Liniami które najbardziej zyskałaby na zmianach są m.in. te z Rzeszowa do Stalowej Woli oraz z Przeworska do Stalowej Woli. W tej chwili, między Rzeszowem a Stalową Wolą kursuje zaledwie pięć par pociągów. Podobnie sytuacja wygląda na odcinku Przeworsk – Stalowa Wola (4 pary)W propozycji CZT dla linii Rzeszów – Stalowa Wola pociągi ruszają ze stolicy województwa o: 4:01, 5:36, 7:36, 9:36, 11:36, 13:36, 15:36, 17:36 i 20:36 – a więc jeżdżą przez cały dzień praktycznie w 2-godzinnym takcie. Ze Stalowej Woli pociągi do Rzeszowa wyruszają o godzinie: 4:36, 5:36, 7:36, 9:36, 11:36, 13:36, 15:36, 17:36 i 19:36. 

Atrakcyjny rozkład jazdy CZT zaplanowało także dla odcinka Przeworsk – Stalowa Wola. Z Przeworska pociągi ruszałyby o: 5:45, 7:45, 9:45, 11:45, 13:45, 15:45, 17:45 i 21:45, zaś w drogę powrotną ze stacji Stalowa Wola Rozwadów odjazdy planowane są na: 5:33, 7:33, 9:33, 11:33, 13:33, 15:33, 17:33, 19:33.

 

Do Rozwadowa z centrum też pociągiem

Warto podkreślić kolejne udogodnienie dla mieszkańców Stalowej Woli - skoordynowanie pociągów na obu liniach. Na pociąg do Lublina czy Rzeszowa można będzie podjechać do Rozwadowa pociągiem np. z przystanku Stalowa Wola Centrum. 21 minut po każdej nieparzystej godzinie na przystanku Centrum zatrzymywałby się pociąg z Przeworska, który 3 minuty później docierałby do stacji w Rozwadowie. Z Rozwadowa 36 minut po każdej godzinie nieparzystej wyruszałby pociąg do Rzeszowa, a 30 minut po godz. 5, 7, 11, 15 i 19 do Lublina. W razie opóźnień pociągi by na siebie czekały.

Projekt popiera pan Marek, przewodnik turystyczny ze Stalowej Woli. – Kiedyś w ciągu jednego dnia byłem w stanie objechać niemal cały region dzięki dobrze skonstruowanemu rozkładowi jazdy. Dziś ciężko jest nawet wyjechać w kierunku Rzeszowa czy Przeworska. Jeśli zależy mi na czasie, jestem zmuszony podróżować busami lub prywatnym autem. Moi turyści też często dopytują o możliwość zorganizowania wycieczki pociągiem. Obecny rozkład to uniemożliwia - jednak po dodaniu dodatkowych połączeń i przy rozsądnie ułożonym rozkładzie chętnie po latach wrócę do kolei. Możliwe, że także z grupami turystów.

 

Normalna kolej dla Podkarpacia

Projekt CZT oznaczałby jakościową zmianę na kolei, wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie ma takich sytuacji, że w środku dnia występuje wielogodzinna luka w kursowaniu pociągów. W większości krajów UE pociągi jeżdżą równomiernie w ciągu dnia, w stałym interwale. Najczęściej co godzinę od rana do wieczora, ewentualnie w szczycie co pół godziny, a na liniach najbardziej peryferyjnych co dwie godziny. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech, ale także w Czechach czy na Węgrzech

 LOGO Kolej na kolej

 

Podpisz petycję

Aby zwiększyć poparcie CZT zbiera podpisy pod petycją do Marszałka. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Zajmuje to w Internecie tylko chwilę, wystarczy wpisać: imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej tutaj >>>.
Zapoznać się ze szczegółowymi materiałami dla województwa podkarpackiego oraz podpisać petycję tylko dla tego województwa można tutaj >>>.

 

Proponowany rozkład jazdy dla linii Rzeszów – Stalowa Wola oraz Przeworsk – Stalowa Wola

Proponowany rozkład jazdy dla linii Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Rzeszów

Proponowany rozkład jazdy dla linii Rzeszów – Tarnobrzeg – Stalowa Wola

Ostatnio zmienianyśroda, 10 luty 2016 11:09
Powrót na górę