Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Tarnobrzeg: od grudnia niemal 2 razy więcej pociągów regionalnych?

Bez zwiększania dotacji możliwe jest zwiększenie liczby połączeń kolejowych na linii z Rzeszowa do Tarnobrzega i Stalowej Woli z 5 do 9 par, a na całym Podkarpaciu o 46%. Dokładny plan finansowy opracowało Centrum Zrównoważonego Transportu i przekonuje do niego marszałka województwa.


W ramach projektu Kolej na dobrą Kolej CZT opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych na Podkarpaciu. Przewiduje on zwiększenie liczby pociągów regionalnych o 46% przy braku wzrostu dofinansowania ze strony samorządu. Jak to możliwe?

- Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów - mówi Stanisław Biega z CZT. - W tej chwili pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują w Podkarpackiem 2-3 kursy, a przez większość czasu stoją. Wraz z załogą. W naszej propozycji jeżdżą wahadłowo przez cały dzień w stałych taktach.

Na liniach Rzeszów – Tarnobrzeg – Stalowa Wola Rozwadów, Przeworsk - Stalowa Wola i Rzeszów - Jasło - Zagórz według propozycji CZT pociągi jeździłyby co 2 godziny przez cały dzień. Na linii Dębica - Rzeszów – Przemyśl - co godzinę, a z Jarosławia do Lubaczowa i Horyńca-Zdroju - co 3 godziny. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte niewiele potrzeba, aby uruchomić dodatkowe kursy. Dodatkowe koszty w całości pokryją wpływy od nowych pasażerów.

Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Obecnie dzięki promocyjnej "Taryfie Podkarpackiej" kolej jest konkurencyjna cenowo względem autobusów, a dzięki przeprowadzonym remontom na wielu trasach również pod względem czasu jazdy. Jedynym minusem jest nieakceptowalnie niska częstotliwość.

 

Można inaczej

Na linii Poznań - Wągrowiec, gdzie w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, liczba pasażerów wzrosła trzykrotnie. Podobnie na linii Kraków - Wieliczka gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny) liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

Zwiększenie efektywności jest tak duże, że zwiększenie liczby kursów o 46% wcale nie powoduje większego zapotrzebowania na tabor. Wprost przeciwnie. Obecnie w dzień roboczy w województwie wyjeżdżają 23 składy. W projekcie CZT byłoby ich tylko 17. To da dodatkową korzyść - większość używanego taboru będzie nowa. Powstaną także oszczędności z powodu braku kosztów utrzymania 7 starych składów elektrycznych. 

Normalna kolej dla Tarnobrzega

Jedną z linii, która najbardziej zyskałaby na zmianach, jest trasa z Rzeszowa do Tarnobrzega i Stalowej Woli. W tej chwili, między Rzeszowem a Tarnobrzegiem (49 tys. mieszkańców) kursuje zaledwie pięć par pociągów. Tak samo sytuacja wygląda na odcinku Tarnobrzeg – Stalowa Wola (66 tys. mieszkańców). W propozycji CZT dla linii Rzeszów – Tarnobrzeg pociągi ruszają ze stolicy województwa o: 4:01, 5:36, 7:36, 9:36, 11:36, 13:36, 15:36, 17:36 i 20:36 – a więc jeżdżą przez cały dzień praktycznie w 2-godzinnym takcie. Z Tarnobrzega pociągi do Rzeszowa wyruszają o godzinie: 5:03, 6:03, 8:03, 10:03, 12:03, 14:03, 16:03, 18:03 i 20:03. . 

Projekt popiera pani Janina, pielęgniarka z Tarnobrzega, która dojeżdża do rzeszowskiego szpitala do pracy. – Jeśli chciałabym w tym momencie dojeżdżać do pracy pociągiem musiałabym czekać godzinami na dworcu na połączenie. Powrót z dziennej zmiany nie jest w ogóle możliwy. Chętnie zamiast małego, niewygodnego busa wybrałabym nowoczesny pociąg - jednak do tego niezbędne są zmiany w rozkładzie jazdy.

 LOGO Kolej na kolej

Podpisz petycję

Aby zwiększyć poparcie CZT zbiera podpisy pod petycją do Marszałka. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Zajmuje to w Internecie tylko chwilę, wystarczy wpisać: imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej tutaj >>>.
Zapoznać się ze szczegółowymi materiałami dla województwa podkarpackiego oraz podpisać petycję tylko dla tego województwa można tutaj >>>.

Proponowany rozkład jazdy dla linii Rzeszów – Tarnobrzeg – Stalowa Wola

Proponowany rozkład jazdy dla linii Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Rzeszów

Proponowany rozkład jazdy dla linii Rzeszów – Tarnobrzeg – Stalowa Wola

 

Ostatnio zmienianywtorek, 09 luty 2016 15:29

3 komentarzy

Powrót na górę