Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Bielsk Podlaski, Czeremcha, Hajnówka: od grudnia dużo więcej pociągów?

Z Białegostoku do Bielska Podlaskiego i Czeremchy 6 par pociągów zamiast 2 oraz dodatkowe połączenia bezpośrednie do Hajnówki? Centrum Zrównoważonego Transportu przygotowało projekt znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych na Podlasiu od grudnia 2016 r. 

 

CZT w ramach projektu Kolej na dobrą Kolej opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych na Podlasiu. Przewiduje on zwiększenie liczby pociągów regionalnych o 90,5% przy wzroście dotacji ze strony samorządu zaledwie o 8% (1,5 mln zł). Jak to możliwe?

- Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów - mówi Stanisław Biega z CZT. - W tej chwili pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują 2-3 kursy, a przez większość czasu stoją. Wraz z załogą. W naszej propozycji jeżdżą wahadłowo od rana do wieczora przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte niewiele potrzeba, aby uruchomić dodatkowe kursy. Dodatkowe koszty w całości pokryją wpływy od nowych pasażerów.

Istota proponowanej zmiany

Istota proponowanej zmiany

Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Obecnie m.in. dzięki promocji "Połączenie w dobrej cenie" na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski kolej jest cenowo porównywalna z autobusami, a konkurencyjne ceny proponuje dla osób korzystających z ulg - na przykład szkolnych czy studenckich. Czas jazdy również nie jest najgorszy - z Bielska Podlaskiego do Białegostoku czas przejazdu pociągu i autobusu jest niemal równy, zaś na odcinku do Czeremchy kolej jest szybsza o ponad 20 minut. Warto też podkreślić, że w najbliższym czasie dzięki pracom na omawianych liniach czasy przejazdu znacząco się poprawią. 

Jedynym minusem jest nieakceptowalnie niska częstotliwość połączeń. Tymczasem na linii Poznań - Wągrowiec, gdzie w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, liczba pasażerów wzrosła trzykrotnie. Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

Pociągi wyłącznie nowe lub zmodernizowane

Projekt oznacza bardzo duży wzrost efektywności wykorzystania taboru. Zwiększenie liczby kursów o 90,5% wcale nie spowoduje większego zapotrzebowania na tabor. Wprost przeciwnie. Obecnie liczba taboru wraz z rezerwą w Podlaskiem to 24 składy. W projekcie CZT byłoby ich tylko 18 (a z nich jedynie 10 zamiast 12 w ruchu w dzień roboczy, reszta to rezerwa).

To da dodatkową korzyść - cały używany tabor będzie nowy lub zmodernizowany. To kolejny paradoks. Mimo, że pociągów będzie ponad 2 razy więcej niż obecnie, stare składy znikną. A od strony finansowej to też będzie oszczędność. Odstawienie 6 starych składów elektrycznych spowoduje zmniejszenie wydatków na przeglądy o 700 tys. zł rocznie. Łącznie zwiększenie liczy połączeń o 90,5% spowoduje zwiększenie wydatków z budżetu województwa zaledwie o 1,5 mln zł, czyli o 8%.

PDL 2015 2016

 

Normalna kolej dla Bielska, Czeremchy i Hajnówki

 

 Jedną z linii, która najbardziej zyska na zmianach, będzie trasa do Bielska Podlaskiego i Czeremchy, gdzie pociągów ma być 3 razy więcej niż obecnie. – To jakieś nieporozumienie, że na linii obsługującej ważne miejscowości jeżdżą tylko 3 pociągi osobowe dziennie – uważa Krzysztof Rytel, prezes CZT – W Czechach czy na Węgrzech na podobnych odcinkach pociągi jeżdżą przynajmniej co godzinę.

Trzeba też pamiętać o Hajnówce i ruchu turystycznym w kierunku Puszczy Białowieskiej. Plan CZT zakłada także wzrost liczby połączeń do tego ważnego miasta (z 4 do 5,5 pary), a dodatkowo bezpośrednie połączenia z Hajnówki do Białegostoku. Taka relacja nie będzie wprawdzie konkurencyjna względem autobusu (czas jazdy dłuższy o 30-40 minut), ale zapewnia obsługę odcinka Czeremcha – Hajnówka, Bielsk Podlaski – Czeremcha i... dojazd z Polski przez Białystok do Puszczy Białowieskiej licznym turystom przez cały rok, co jest obecnie niemożliwe.

Obecnie z Czeremchy pociągi osobowe do Białegostoku odjeżdżają o godzinach: 5.44 i 15.26. W projekcie CZT jest 6 pociągów osobowych, odjeżdżających o: 5.43, 7.58, 9.48, 13.45, 15.09 i 18.28. Przyjeżdżałyby one do Białegostoku na: 7.17, 9.32, 11.22, 15.19, 16.43 i 20.01. Pociągi powrotne wyjeżdżałyby ze stolicy województwa o: 7:37, 10:41, 13:24, 15.28, 16.45 i 20.20.

Projekt popiera pani Maria, emerytka z Czeremchy, która dojeżdża do Białegostoku do szpitala na badania. – Tylko jedno połączenie z rana i jedno po południu to skandal. Pomimo, że nowy szynobus to dużo lepsze rozwiązanie dla osób takich jak ja (pani Maria ma problemy z poruszaniem się - przyp.red.), ciężko z niego skorzystać gdy kursuje tylko 2 razy dzienne. Wnuk mieszkający w Niemczech opowiadał mi, że tam z kolei korzysta bardzo dużo osób - chciałabym żeby tak mogło być też u nas.

 

Województwo podlaskie – lider marginalizacji komunikacji kolejowej

W Podlaskiem w ciągu ostatnich 10 lat zlikwidowano ponad połowę połączeń kolejowych – jest to największy regres w skali kraju.

2004 2015

Niestety na Podlasiu kolej z racji na ubogą ofertę, realizuje margines przewozów. Obecnie województwo przeznacza na kolej regionalną najmniej ze wszystkich województw. Nic dziwnego, że pociągi jeżdżą puste, skoro jest ich tak mało, że nie sposób dojechać do celu na potrzebną godzinę.

 

 

  LOGO Kolej na kolej

Podpisz petycję

Obecnie CZT prowadzi rozmowy z urzędnikami marszałka województwa. Aby zwiększyć poparcie zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu "Kolej na dobrą Kolej" tutaj>>>.

Ze szczegółowymi materiałami dla województwa podlaskiego można zapoznać się i podpisać petycję tylko dla tego województwa tutaj >>>.

 

Proponowany rozkład jazdy dla linii Białystok – Bielsk Podlaski – Czeremcha oraz Hajnówka – Czeremcha (Siedlce):

*rozkłady jazdy Hajnówka – Siedlce nie obejmują pociągów uruchamianych przez Koleje Mazowieckie na odcinku Czeremcha – Siedlce 

Ostatnio zmienianypiątek, 12 luty 2016 15:56

2 komentarzy

  • mlody72
    mlody72 sobota, 13, luty 2016 15:26 Link do komentarza

    najpierw zróbcie w Bielsku wiadukt dla torow - albo górą droga krajowa albo dołem, bo teraz to całkiem będzie wszystko stało

  • mk
    mk piątek, 12, luty 2016 16:52 Link do komentarza

    Jeżeli plk nic nie zawali z przetargiem to od czerwca na pół roku linia Białystok - Czeremcha bedzie zamknięta z powodu rewitalizacji.

Powrót na górę