Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

W Podlaskiem od grudnia pociągów więcej o połowę - to już przesądzone!

Marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński poinformował na wczorajszej konferencji prasowej, że od grudnia liczba pociągów w województwie wzrośnie o 47%, zgodnie z  projektem wypracowanym wspólnie przez Centrum Zrównoważonego Transportu i Przewozy Regionalne. 

 

Według urzędu marszałkowskiego w przyszłym rozkładzie jazdy pociągi regionalne w województwie przejadą nie 1,041 mln kilometrów jak w obecnym, tylko aż 1,522 mln km. To historyczna chwila dla kolei w województwie, w którym liczba połączeń pozostawiała dotąd wiele do życzenia. Zapowiedziany wzrost pracy eksploatacyjnej to wynik wspólnych prac Urzędu Marszałkowskiego, Przewozów Regionalnych i Centrum Zrównoważonego Transportu, po propozycji CZT, skierowanej w ramach projektu "Kolej na dobra kolej", popartej podpisami już ponad 2000 osób.

Szczególnym osiągnięciem jest fakt, że tak znaczna poprawa oferty kolei nie będzie dużym obciążeniem finansowym dla samorządu: Przewidziana wcześniej przez samorząd województwa kwota na przewozy kolejowe wynosiła 18,5 mln zł i za dodatkowe 2,5 mln udało się zwiększyć liczbę przejazdów prawie o 50%. Bez wątpienia jest to gospodarność. Żeby mieszkańcy chcieli korzystać z kolei dostępność musi być większa podsumował Karol Pilecki, radny wojewódzki zaangażowany w omawiany projekt.

Liczba połączeń ma wzrosnąć na wszystkich liniach w województwie. Poniższa infografika pokazuje liczbę par połączeń w poszczególnych relacjach:

 

– Konsultacje społeczne pokazały, że istnieje potrzeba zwiększenia liczby połączeń kolejowych. W tej sprawie też wystąpili i radni Komisji Infrastruktury Sejmiku Województwa. My jako Zarząd widzimy potrzebę zwiększenia mieszkańcom przewozów. Ale musi to być racjonalne i nie obciążać nadto budżetu. - informuje marszałek Jerzy Leszczyński. – Chciałbym gorąco też podziękować wszystkich którzy angażowali się właśnie w te konsultacje społeczne, bo jest to ważna sprawa, żeby dobrze przygotować ewentualne zmiany. I pracownikom Departamentu Infrastruktury, Przewozom Regionalnym, ale także Centrum Zrównoważonego Transportu.

O wspólnym sukcesie mówił też dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu, Leszek Lulewicz:  – Bardzo się cieszę, że wspólnymi siłami: radnych, pana Marszałka, zarządu województwa, niezależnych ekspertów i pracowników Przewozów Regionalnych, udało się taką koncepcję wypracować. Tak spektakularne zwiększenie pracy przewozowej - czyli o połowę - nas też bardzo cieszy. Mam nadzieję, że to też przełoży się na ilość potoków podróżnych, bo w tej chwili niestety tych podróżnych mamy mało. Mam nadzieję, że będzie to tak, jak wieszczą eksperci i to co głosi też teoria, że musi być pewna ilość połączeń zachowanych z poszczególnych miejscowości, żeby ten potok był duży.

Przedstawiciele samorządu przypominają także, że to początek długiej drogi do wprowadzenia zmian. Konieczne będą jeszcze porozumienia z sąsiednimi województwami, poprawki w rozkładzie jazdy uwzględniające uwagi mieszkańców, ustalenie rozkładu jazdy w PKP PLK oraz ostateczne potwierdzenie finansowania przez zarząd województwa.

Historia tego sukcesu już nie jest krótka. Z pierwszym projektem zwiększenia liczby połączeń o 90% CZT wystąpiło jeszcze w maju zeszłego roku i odnosił się on wtedy do rozkładu jazdy na rok 2015/16. Następnie fundacja przygotowała szczegółowy raport i rozpoczęła zbiórkę podpisów pod petycją. W grudniu doszło do pierwszego spotkania w urzędzie marszałkowskim. Po tych rozmowach przygotowano skorygowaną propozycję z wariantem zwiększenia pracy eksploatacyjnej o 48%. Następnie projekt zaprezentowano na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Sejmiku Województwa. Okazało się na nim, że Oddział Podlaski spółki Przewozy Regionalne jest bardzo otwarty na propozycje i zainteresowany zwiększeniem liczby pociągów. Dlatego strona samorządowa poprosiła o wypracowanie wspólnego projektu przez operatora i CZT wraz z prognozą finansową, deklarując w takim wypadku jego poważne rozpatrzenie. Wypracowanie wspólnego projektu wymagało serii wielogodzinnych spotkań, ale w końcu udało się, a Marszałek zaakceptował wypracowany projekt.

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

 

Jeśli chcesz, aby pociągów przybyło także w innych województwach - podpisz pozostałe petycje projektu.

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>

 

Ostatnio zmienianywtorek, 12 kwiecień 2016 10:11

3 komentarzy

  • Piotr
    Piotr czwartek, 06, październik 2016 12:00 Link do komentarza

    Brawo! To cieszy i może zachęci innych do takich działań. Czekam także na podsumowanie ze strony CZT np. po kwartale funkcjonowania tego nowego rozkładu. Ciekaw jestem wyników.

  • Polak patriota
    Polak patriota czwartek, 21, kwiecień 2016 16:45 Link do komentarza

    Kiedy nastąpi elektryfikacja trasy Suwałki - Sokółka i Suwałki - Ełk?

  • Paweł Dobkowski
    Paweł Dobkowski wtorek, 12, kwiecień 2016 10:28 Link do komentarza

    Miło jest czytać tego typu informacje. Miejmy nadzieję, że to początek powrotu do kolei i rozwoju zwrównoważonego transportu w Polsce.
    Czekamy na remonty linii 49 i 36 powrót pociągów do Łomży. Przydałoby się również połączenie Ostrołęka-Białystok. Pytanie, czy dwa województwa potrafiłyby się dogadać w tej kwestii...

Powrót na górę