Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Do Białowieży wróci kolej!

Rewitalizacja linii kolejowej nr 52 na odcinku Hajnówka - Białowieża znalazła się wśród inwestycji planowanych do realizacji w ramach RPO Województwa Podlaskiego na okres 2014-20. Poinformował o tym w piśmie do CZT dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, pan Daniel Górski.

 

Dodanie projektu do listy wynika ze zwiększenia w RPO kwoty przeznaczonej na projekty kolejowe do 48 mln euro wkładu UE. Pierwotny projekt RPO przesłany do akceptacji Komisji Europejskiej przewidywał o 8 mln euro mniej. Podlasie jest jednym z wielu regionów, w których negocjacje z Komisją przyniosły zwiększenie środków na inwestycje kolejowe. Będziemy przedstawiali te zmiany, w miarę spływania do nas informacji na jakie dodatkowe projekty będą one przeznaczane. Przypominamy, że CZT w ramach projektu Kolej 2022>>> wnioskowała do KE o zwiększenie środków na kolej w większości RPO. Nasze stanowisko dla województwa podlaskiego można znaleźć tutaj>>>.

Oprócz linii do Białowieży już wcześniej województwo przewidziało realizację następujących projektów:

  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 36 na odcinku Łapy Śniadowo granica województwa;
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 49 na odcinku Śniadowo Łomża;
  • oraz 3 projektów szerokotorowych: Kuźnica Gieniusze, Bufałowo Wschód Bufałowo, granica państwa Chryzanów.

W styczniu PKP PLK ogłosiła przetarg na studia wykonalności dla tych 5 projektów. Fundusze na prace przedprojektowe w wysokości 1,2 mln zł zarezerwowało województwo.

Oprócz projektów z RPO na terenie województwa zaplanowany jest duży pakiet inwestycji kolejowych z PO Polska Wschodnia. W ramach tego programu rewitalizacji zostaną poddane linie:

  • nr 32 na odcinku Białystok Bielsk Podlaski;
  • nr 31 na odcinku granica województwa Czeremcha Hajnówka;
  • nr 52 na odcinku Lewki Hajnówka;

Do tego dochodzi oczywiście modernizacja trasy Rail Baltica z PO Infrastruktura i Środowisko. Fundusze już są, zobaczymy jak będzie z wykonaniem. Jeśli wszystkie te plany uda się zrealizować to do roku 2022 w dobrym stanie powinny znaleźć się niemal wszystkie linie kolejowe w województwie.

Kwota na projekty drogowe nie zmieniła sie i wynosi 160 mln zł. Stosunek między środkami na kolej i drogi zmeinił się nieznacznie - z 20:80 do 23:77.

Ostatnio zmienianyśroda, 04 marzec 2015 09:37

1 komentarz

  • mikrus_91
    mikrus_91 niedziela, 05, kwiecień 2015 13:30 Link do komentarza

    356 też wpisali do RPO w kuj-pom, a gwarancji na powrót pociągów do Szubina i Kcyni oraz na całej relacji Bydgoszcz-Poznań przez Wągrowiec nie ma. Do tego jeszcze daleka droga. Chyba że w województwie podlaskim na kolej patrzą inaczej niż w kujawsko-pomorskim

Powrót na górę