Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Od grudnia dużo więcej pociągów z Warszawy do Olsztyna, Radomia i Kielc?

Pociągi pospieszne na trasach z Warszawy do Olsztyna, Radomia i Kielc równo co 2 godziny przez cały dzień i szybsze niż dziś. Centrum Zrównoważonego Transportu przekonuje, że to realne i zbiera podpisy.

 

Jeszcze w 2006 r. z Warszawy do Kielc było 7 pociągów pospiesznych dziennie. Obecnie PKP nie rozpieszcza mieszkańców miast położonych przy linii nr 8. Do Kielc są tylko 3 połączenia dziennie (co 4 godziny), a do Radomia jedno (!) dzienne. Na linii ze stolicy do Olsztyna wielogodzinne luki w rozkładzie także bardzo utrudniają zaplanowanie podróży.

Centrum Zrównoważonego Transportu uważa, że należy z tym skończyć i przywrócić liniom do Olsztyna i Kielc przyzwoitą ofertę kolejową. Jak się okazuje nie jest to trudne. Wystarczy istniejący tabor dostosowany do prędkości 160 km/h, w tym zakupione do trasy Kraków - Warszawa - Olsztyn nowe flirty, bardziej racjonalnie wykorzystać. I skierować trasą przez Kielce i Radom, a nie przez Włoszczową (CMK).

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

 

Co 2 godziny przez cały dzień!

W ramach projektu Kolej na dobrą Kolej CZT opracowało projekt optymalizacji przewozów kolejowych na odcinku Olsztyn - Warszawa - Radom - Kielce - Kraków. Według opracowania pociągi jeździłby na tej linii od rana do wieczora. Cyklicznie co 2 godziny.

W efekcie zamiast wielogodzinnych dziur w kursowaniu pociągów pospiesznych mielibyśmy wreszcie normalną kolej, jak w Europie. Pociągi kursowałyby równo co dwie godziny (na odcinku Radom - Kielce co godzinę) od rana do wieczora. Z każdej stacji odjeżdżałyby zawsze o tej samej minucie po pełnej godzinie. Na przykład z Warszawy Centralnej w kierunku Olsztyna zawsze 40 minut po godzinie parzystej, a w kierunku Radomia, Kielc i Krakowa zawsze 55 minut po godzinie parzystej. Taki rozkład jazdy pasażerowi łatwo zapamiętać. 

Na linii do Olsztyna wprawdzie obecnie jest tylko 1 para mniej niż w rozkładzie proponowanym przez CZT, ale połączenia rozłożone są nierównomiernie w ciągu dnia. Z Olsztyna po pociągu o 9.42 następny jest dopiero o 13.42, a następny po nim dopiero o 17.42. Dwie 4-godzinne luki występują też w drugą stronę: odjazdy z Warszawy: 7:55, 11:55 i 15:55.

Oto jak zmieniłyby się częstotliwości odjazdów pociągów w przykładowych relacjach (u góry na czerwono rozkład jazdy 2015/16, niżej na niebiesko propozycja CZT):

Kielce Warszawa

Odjazdy z Warszawy

 

Czy to realne?

Realność koncepcji została potwierdzona analizami wykonanymi przez CZT. Po pierwsze sprawdzono, czy na tak dużą częstotliwość pociągów stać polskie państwo. Obecnie na mocy 10-letniej umowy z PKP Intercity dopłaca ono tej spółce do uruchamiania pociągów klasy TLK i IC. Według umowy pociągi te powinny wykonywać 33,1 mln pociągokilometrów rocznie. We wcześniejszym raporcie (Nr 4/2014>>>) CZT dokonało rozbicia tej liczby na poszczególne linie w kraju. Symulacja ta udowodniła, że możliwe jest uzyskanie częstotliwości połączeń co 2 godziny na linii Olsztyn - Warszawa - Radom - Kraków, przy uzyskaniu równie atrakcyjnych częstotliwości na pozostałych liniach - w ramach powyższej kwoty. 

Po drugie sprawdzono czy PKP Intercity dysponuje odpowiednią ilością taboru. Przyjęto przy tym, że będzie to tabor nie byle jaki, ale umożliwiający jazdę z prędkością 160 km/h. Co drugi kurs będzie realizowany składami Flirt3, które zostały zakupione właśnie m.in. dla Olsztyn - Warszawa - Radom - Kraków). Pozostałe kursy byłyby realizowane składami ED74, przy czym założono, że do grudnia przeszłyby one pewną modernizację. Przede wszystkim chodzi o wymianę siedzeń na wygodniejsze i luźniej rozmieszczone oraz  montaż drzwi dla utworzenia przedsionków - podobnych do tych we Flirtach i Dartach.

Dla problematyki taboru również wykonano analizę - symulację rozdzielenia 20 zakupionych składów Flirt 3 na poszczególne linie, z propozycją rozkładu jazdy. Zagospodarowano 18 pojazdów (2 stanowiłyby rezerwę)  i uzyskano na wszystkich trasach więcej połączeń obsługiwanych flirtami, w tym dla trasy Kraków - Warszawa - Olsztyn potrzebne 4 składy (do tego 4 pojazdy ED74). W tej propozycji Flirty byłyby efektywniej wykorzystywane niż ma to miejsce obecnie. Przejeżdżałby dziennie 8875 km zamiast 7400 km jak obecnie.

 

A co z remontem odcinka Warszawa - Radom?

CZT przekonuje, że pociągi powinny jeździć przez Warkę nawet w czasie modernizacji odcinka Warszawa - Radom.  Prace remontowe będą wymagały całkowitego zamknięcia linii jedynie na odcinku Warka – Radom, bo jest jednotorowy  uważa Stanisław Biega  Pozostałe odcinki trasy są dwutorowe, można na nich prowadzić ruch wahadłowy po jednym torze wtedy, gdy drugi jest remontowany. Proponujemy, aby na odcinku Warka – Radom prowadzić zastępczą komunikację autobusową, skoordynowaną z pociągami na odcinkach Olsztyn – Warka i Radom – Kraków. Czas jazdy przez Warkę, nawet z użyciem komunikacji zastępczej będzie krótszy niż objazdem przez Dęblin.

Jeszcze lepszym pomysłem wg CZT byłoby wykonanie w bieżącym roku (zamiast w przyszłym, jak zakładają plany PKP PLK) remontu linii nr 22 na odcinku Radom - Drzewica. Pozwoliłoby to na poprowadzenie pociągów między Warszawą i Radomiem Centralną Magistralą Kolejową do Idzikowic i dalej wspomnianą linią nr 22. Umożliwiłoby to dotrzymanie czasu jazdy przyjętego w rozkładzie jazdy proponowanym przez CZT.

 

Szybciej do Olsztyna

Projekt CZT zakłada także skrócenie czasu jazdy z Warszawy do Olsztyna do 2 godzin i 25 minut. To wprawdzie tylko kilka minut krócej niż obecnie osiąga najkrótsze połączenie w tej relacji, ale problem w tym, że teraz niewiele pociągów jedzie tak szybko jak te najszybsze. W kierunku do Warszawy czas jazdy 3 pociągów wynosi 2 godziny i 28 minut, jednego 2 godziny i 29 minut, jednego 2 godziny 45 minut (IC Mazury przez Ostródę i Iławę), a jednego aż 3 godziny i 9 minut (TLK Kormoran - 18 minut traci na postój na Warszawie Wschodniej co wygląda na czas potrzebny na zmianę lokomotywy i byłoby uzasadnione gdyż dalej jedzie magistralą CMK do Katowic, gdyby nie fakt, że od pewnego czasu na odcinku Działdowo - Warszawa również dopuszczalna jest prędkość do 160 km/h więc nie powinno się zmieniać lokomotywy).

Jeszcze gorzej jest w drugą stronę. Do Olsztyna najszybszy pociąg jedzie 2 godziny i 32 minuty - i tylko on jedzie tak szybko. Dwa kolejne jadą 2 godziny i 35 minut, jeden 2 godziny 36 minut, kolejne: 2 godziny 45 minut (IC Mazury przez Iławę) i 2 godziny 58 minut (TLK Kormoran).

W propozycji CZT wszystkie pociągi jadą 2 godziny 25 minut, wszystkie najkrótszą trasą - przez Nidzicę i Olsztynek. Skrócenie czasu jazdy wynika nie tylko z ujednolicenia trasy, ale także z redukcji do minimum postojów technicznych i likwidacji postojów w Mławie, Modlinie i Nasielsku. Zamiast tego pociągi zatrzymywały by się na przystankach Mława Miasto oraz Nowy Dwór Mazowiecki, położonych znacznie bliżej gęstej zabudowy mieszkalnej.

W efekcie, równo co dwie godziny, w czasie o ok. 20-25 minut krótszym niż samochodem byłaby możliwa podróż pomiędzy stolicą kraju i stolicą województwa warmińsko-mazurskiego z prędkością komunikacyjną 95 km/h. Skierowanie pociągu przez Nowy Dwór Mazowiecki (28 tys. osób) oraz Mławę Miasto (30 tys. osób) zapewnia ich mieszkańcom wygodne połączenia z Warszawą.

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje 

Podpisz petycję

Wkrótce CZT zaprezentuje swoje analizy urzędnikom Ministerstwa Transportu i Budownictwa. Jednak aby zwiększyć poparcie zbiera podpisy pod petycją do Ministra, aby proponowane zmiany wprowadzić od grudnia 2016 r. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać: imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej.

Szczegółowy raport dla połączenia Warszawa - Radom - Kielce (-Kraków) wraz z petycją.

Szczegółowy raport dla połączenia Warszawa - Olsztyn wraz z petycją.

 

 Proponowany rozkład jazdy pociągów:

rj Olsztyn Krk

rj Krk Olsztyn

Ostatnio zmienianysobota, 12 marzec 2016 10:34

2 komentarzy

  • Adam Bańkowski
    Adam Bańkowski czwartek, 28, lipiec 2016 22:56 Link do komentarza

    Brakuje w tej propozycji pociągu do Szklarskiej Poręby Górnej p.Radom Kielce Częstochowę Opole Wrocław Wałbrzych Jelenią Górę oraz pociągu na takie kierunki jak Poznań i Szczecin oraz Świnoujście p.Dęblin Warszawę Kutno Konin Stargard Szczeciński Wysoka Kamieńska Międzyzdroje a także pociągu do Szczecina p.Kołobrzeg Trzebiatów Nowogard Goleniów

  • kaczy
    kaczy poniedziałek, 14, marzec 2016 07:25 Link do komentarza

    Zapomieliście o Nasielsku w tej propozycji i w sezonie połączenie miało być wydłużone do zakopanego o tym już zapomieliście róznież proponuje pierwszy i ostatni kurs

Powrót na górę