Notice: Undefined variable: GK_TEMPLATE_MODULE_STYLES in /www/czt4_www/www/czt.org.pl/templates/gk_news/component.php on line 22
Zobacz jak niszczeją ED74 - Centrum Zrównoważonego Transportu
Logo
Wydrukuj tę stronę

Zobacz jak niszczeją ED74

fot. Krzysztof Rytel fot. Krzysztof Rytel

Przedstawiamy najnowsze zdjęcia niszczejących, kupionych za unijne pieniądze, składów ED74 w bazie PKP Intercity Kraków Bieżanów. Stan na 26 kwietnia.

 

Wczoraj pisaliśmy o złożeniu przez CZT zawiadomienia do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez byłego prezesa PKP Intercity. Przestępstwo miało polegać na zaniechaniu napraw taboru w wymaganej skali - wydatki na remonty zostały ograniczone o połowę w porównaniu do poprzedniego zarządu. Doprowadziło to do konieczności wynajmu w 2015 r. taboru obcego za kwotę min. 6,5 mln zł (tylko za lokomotywy), którą uważamy za straty spółki, wynikające z tego zaniechania.

Dzisiaj przedstawiamy obecny stan sześciu pojazdów ED74, znajdujących się w bazie spółki w Krakowie Bieżanowie. Przypomnijmy, o braku wykonania koniecznych przeglądów poziomu P4 tych pojazdów spółka zadecydowała w 2014 r. za rządów prezesa Marcina Celejewskiego. W połowie tamtego roku nie udał się pierwszy przetarg na wykonanie przeglądów 8 tych pojazdów, ponieważ zaoferowana przez jedynego wykonawcę kwota nieznacznie przekroczyła sumę przeznaczoną przez spółkę. Na jesieni przetarg powtórzono i tym razem oferta wykonawcy mieściła się już w kwocie przeznaczonej przez PKP Intercity. Jednak spółka nie podpisała umowy z wykonawcą aż do momentu wygaśnięcia terminu związania ofertą (mimo jego jednokrotnego przedłużenia przez oferenta) - bez podania żadnych przyczyn.

11 pojazdów typu ED74 zostało wyprodukowanych w roku 2007 przez bydgoską Pesę dla spółki PKP Przewozy Regionalne z projektu finansowanego ze środków unijnych. Trzy dalsze sztuki z uzupełniającego zlecenia, możliwego dzięki oszczędnościom przetargowym, zostały dostarczone latem 2008 roku. Już w grudniu tamtego roku wszystkie 14 pojazdów zostało przekazanych spółce PKP Intercity wraz z przejęciem przez nią obsługi wszystkich połączeń międzywojewódzkich w kraju.

ED74-006

DSC 1057 Copy

DSC 1060 Copy

DSC 1062 Copy

DSC 1069 Copy

Przegub pokrywa się mchem

DSC 1061 Copy

DSC 1070 Copy

Jak nie mech to rdza

DSC 1063 Copy

 ED74-004

DSC 1072 Copy

DSC 1074 Copy

Coś się odgina

DSC 1075 Copy

Od lewej: ED74-009, ED74-011, ED74-003

DSC 1080 Copy

DSC 1082 Copy

Rdzewiejący sprzęg ED74-009, w tle kot Garfield na ED74-004

DSC 1084 Copy

ED74-004 - dekoracje pierwsza klasa

DSC 1086 Copy

klapka odpada

DSC 1087 Copy

Blacha się odgina

DSC 1088 Copy

Galeria sztuki (?) robi się oraz bogatsza (od dołu: ED74-011, ED74-009, ED74-004, ED74-007)

DSC 1090 Copy

 

W czasie naszej wizyty i dość dokładnego obejścia niemal wszystkich pojazdów nikt się nami nie zainteresował. Jak widać nikt też zapewne nie interesuje się osobami przychodzącymi tu w innych celach.

 

Biuro prasowe PKP Intercity przesłało nam następujący komentarz:

Dziś PKP Intercity dysponuje najnowocześniejszą bazą taboru pasażerskiego w kraju. Dzięki zakrojonemu na szeroką skalę programowi odnowy zasobów taborowych, większość pociągów jest nowa i zmodernizowana. Wspomniany program w ostatnich 3 latach pochłonął środki w wysokości 5,5mld zł. Dzięki niemu pasażerowie PKP Intercity korzystają z 60 nowoczesnych (nowych) składów EZT, 260 wagonów konwencjonalnych oraz 30 lokomotyw.

 

PKP Intercity jest również wiodącym zleceniodawcą prac modernizacyjnych i naprawczych w obszarze pasażerskiego taboru kolejowego. Tylko w zeszłym, 2015 roku, na naprawy już posiadanego taboru przewoźnik wydał ponad 100 mln zł. Wszystkie środki trafiły do polskich zakładów naprawczych. W bieżącym roku zaplanowano naprawy na kwotę ponad 300 mln zł. W ostatnich 3 latach PKP Intercity wydało ponad 18 mln zł na naprawy jednostek ED74. Dzięki temu 7 pociągów kursuje jako pociągi TLK, np. do Krakowa, Terespola czy Łodzi. 

 

Spółka podjęła również decyzję o docelowej sprzedaży tego typu pociągów. Ze względu na rosnące zainteresowanie naszą ofertą ze strony pasażerów, dziś składy nie spełniają zarówno naszych oczekiwań  (zbyt mała liczba miejsc na pokładzie, jedynie 200), jak i oczekiwań naszych klientów  (niewystarczający standard w obszarze komfortu, np. w porównaniu ze składam PesaDART czy FLIRT3, które oferują wygodniejsze fotele, doskonalsze wyciszenie czy lepszy system informacji). Zainteresowanie zakupem pociągów wyrazili przewoźnicy regionalni. Szacujemy, że proces sprzedaży zakończy się za ok 2 lata. Równocześnie w tym okresie zasoby przewoźnika uzupełnione zostaną o kolejne nowoczesne jednostki taboru. Wydanych zostanie ponad 1 mld zł na zakup nowych i modernizację już posiadanych zasobów.

 

 

Nasz komentarz do powyższego stanowiska PKP Intercity zamieściliśmy tutaj.

 

Ostatnio zmienianyśroda, 24 sierpień 2016 13:22

Artykuły powiązane

Najnowsze od Krzysztof Rytel

Copyright © 2015. CZT - Centrum Zrównoważonego Transportu.