Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Lubliniec: od grudnia więcej pociągów do Katowic i Częstochowy?

Do Katowic 15 pociągów dziennie zamiast 7, do Częstochowy 8 zamiast 6. Centrum Zrównoważonego Transportu wykonało analizę, z której wynika możliwość zwiększenia liczby pociągów w województwie o 13% bez zwiększania dotacji. Trwa zbieranie podpisów za jej wdrożeniem od grudnia.

 

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało projekt optymalizacji przewozów kolejowych w województwie śląskim. Pociągów ma być więcej, a dofinansowanie mniejsze. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem tego planu od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje


Jak za mniejsze pieniądze niż teraz może jeździć o 13% więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez większość czasu stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

Plan opracowany przez CZT zakłada zwiększenie liczby pociągów o 13% i wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na najważniejszych odcinkach. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2-3 godziny. Wszystko to przy braku zwiększenia dotacji dla Kolei Śląskich, a wręcz przy jej spadku o 7,9 mln zł.

Slaskie istota

 

To działa

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w całości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.

Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

Normalna kolej dla Lublińca

Miastem, które sporo zyskałoby na zmianach, jest Lubliniec. W tej chwili do Częstochowy pociągi regionalne odjeżdżają o 4:53, 6:59, 8:48, a następne dopiero o 15:21, 17:27 i 19:50. W projekcie CZT pociągi są o: 5:11, 7:11, 9:11, 11:01, 13:11, 15:11, 17:11 i 19:04, czyli co 2 godziny przez cały dzień. Nie ma więc wielogodzinnej luki, jest pociąg powrotny zarówno po szkole jak i po pracy. Przyjazdy do Lublińca byłyby nie o 6:39, 8:35, 15:11, 17:11, 19:06 i 21:51 jak teraz, tylko o 6:52, 8:52, 10:52, 12:52, 14:52, 16:52, 18:52 i 20:52.

Dodatkowe pociągi w okolicy południa umożliwiają skorzystanie z kolei w podróżach w innych celach niż do szkoły czy pracy (a wg wielu badań taka jest motywacja już ponad połowy podróży)  - np. na zakupy czy do lekarza. Nie trzeba tracić całego dnia.

Podobnie ma być w bardzo ważnej relacji z Lublińca do Katowic. W tym przypadku CZT proponuje znaczny wzrost liczby połączeń (z 8 do 15) i kursy co godzinę niemal przez cały dzień (w okolicy południa co 2 godziny). W chwili obecnej ostatni pociąg regionalny z Lublińca do Katowic odjeżdża o 17:54 - w projekcie CZT o 19:55. Znikają też wszystkie luki w rozkładzie powyżej 2 godzin, które obecnie bardzo utrudniają podróżowanie do Lublińca.

Projekt popiera Magda z Lublińca, która w stolicy województwa studiuje i pracuje. – Pomimo tego, że mam stancję w Katowicach, dość często potrzebuję się dostać do Lublińca. Komunikacja autobusowa na tej trasie praktycznie nie istnieje, a kilkugodzinne luki w rozkładzie kolejowym bardzo utrudniają podróżowanie. Od niedawna myślę o zakupie jakiegoś taniego auta, ale to nie byłoby konieczne gdyby pociągi jeździły np. właśnie co godzinę.

 

Zyska całe województwo

Wzrost z  4 do 7 par pociągów przewiduje się na trasie łączącej 3 kilkudziesięciotysięczne miasta: Rybnik, Żory i Pszczynę. Na linii Czechowice-Dziedzice – Oświęcim z obecnie zawieszonym ruchem regionalnym zaplanowano 6 par pociągów dziennie. Ponadto projekt przewiduje zwiększenie liczby pociągów co najmniej o 1-2 pary dziennie praktycznie na wszystkich pozostałych liniach.

 Slaskie liczba par

 

Niska częstotliwość połączeń to nie jedyny minus kolei na Śląsku. CZT uważa, że należałoby także zmienić ceny biletów. Te, zwłaszcza w obrębie GOP, w większości przypadków nie są konkurencyjne wobec transportu autobusowego. Dobrymi przykładami do naśladowania w tym zakresie jest województwo podkarpackie czy świętokrzyskie. Specjalne oferty (Taryfa Podkarpacka, Bilet Świętokrzyski) przygotowane w odniesieniu do cenników przewoźników autobusowych, przyciągają nowych pasażerów do kolei.

– Realizacja naszego projektu bardzo zwiększyłaby efektywność wykorzystania taboru. Zwiększenie liczby kursów o 13% wcale nie spowoduje większego zapotrzebowania na tabor – podkreśla Rytel – Wprost przeciwnie. Obecnie liczba taboru wraz z rezerwą w województwie śląskim to 67 składów. W projekcie CZT jest ich tylko 59 (z tego 41 w ruchu, 18 w rezerwie).

Zmniejszenie liczby taboru o 8 starych jednostek wypożyczonych od Przewozów Regionalnych spowoduje z kolei ogromne oszczędności, rzędu 14,4 mln złotych rocznie. Wynika to z faktu, że są one wynajmowane niezwykle drogo. Dlatego dobre zaplanowanie ich pracy i wygospodarowanie zbędnych sztuk do oddania jest tak kluczowe. Będzie też dodatkowa korzyść: na trasach częściej niż dotychczas będzie pojawiał się nowy tabor. Mimo, że połączeń będzie więcej niż obecnie, starych składów w użyciu będzie mniej.

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej.

Szczegółowe materiały dla województwa śląskiego wraz z petycją.

 

Proponowany rozkład jazdy dla liniach Lubliniec – Częstochowa i Lubliniec – Katowice:

Lubliniec Czestochowa Lubliniec

Katowice Lubliniec Katowice 

Ostatnio zmienianypiątek, 11 marzec 2016 17:30

2 komentarzy

  • Minionek
    Minionek niedziela, 13, marzec 2016 18:45 Link do komentarza

    Ja bym wolał, aby z Częstochowy był tak kilka minut po 7, a z Lublinca parę minut po 16. Są ludzie, którzy z Częstochowy jadą do Lublinca do roboty 8-16 ...

  • Krzysiek
    Krzysiek niedziela, 13, marzec 2016 09:27 Link do komentarza

    Witam. Godziny odjazdów pociągów na odcinku Lubliniec - Częstochowa nie są dopasowane do potrzeb klienta. Dojazd np na 7 do Częstochowy do pracy. Powrót po 15. Dalej będą pustki w pociągach i zapchane autobusy.

Powrót na górę