Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Rybnik – Żory – Pszczyna: od grudnia niemal 2 razy więcej pociągów?

Na trasie z Rybnika do Pszczyny przez Żory 7 par pociągów zamiast 4? Centrum Zrównoważonego Transportu zbiera podpisy za projektem znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie śląskim od grudnia 2016 r. 

 

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało projekt optymalizacji przewozów kolejowych w województwie śląskim. Pociągów ma być więcej, a dofinansowanie mniejsze. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem tego planu od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.

kolej na dobra kolej podpisz petycje


Jak za mniejsze pieniądze niż teraz może jeździć o 13% więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez większość czasu stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

Plan opracowany przez CZT zakłada zwiększenie liczby pociągów o 13% i wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na najważniejszych odcinkach. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2-3 godziny. Wszystko to przy braku zwiększenia dotacji dla Kolei Śląskich, a wręcz przy jej spadku o 7,9 mln zł.

 

Slaskie istota

 

To działa

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w całości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.

Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

Normalna kolej dla Rybnika, Żor i Pszczyny.

Jedną z linii, która najbardziej zyskałaby na zmianach, jest linia łącząca 3 kilkudziesięciotysięczne miasta: Rybnik, Żory i Pszczynę. W relacji Rybnik – Żory – Pszczyna CZT proponuje zwiększenie liczby połączeń z 4 do 7 i wprowadzenie kursów w cyklu co dwie godziny przez cały dzień. W tej chwili na tej trasie jeżdżą tylko 4 pociągi dziennie, a przerwy w kursowaniu sięgają niemal 6 godzin (odjazdy z Pszczyny w kierunku Rybnika: 5:22, 8:25, 14:17 i 17:35). W propozycji CZT pociągi odjeżdżają z Pszczyny do Rybnika o godzinie: 6:19, 8:59, 10:59, 12:59, 14:59, 16:59 i 18:59. Powroty z Rybnika o: 6:32, 8:32, 10:32, 12:32, 14:32, 16:32 i 18:32. Wszystkie w.w. kursy zaplanowane są w relacji z/do Bielska-Białej.

Projekt popiera Ilona, studentka z Żor. – Do Bielska-Białej na uczelnię mam niecałe 60 kilometrów, ale czasami planując podróż tam odnoszę wrażenie jakbym jechała na drugi koniec świata. Bezpośrednich połączeń, zarówno kolejowych jak i autobusowych jest bardzo mało. Godziny rozpoczęcia zajęć poszczególnych grup bardzo się różnią. Dowiezienie wszystkich na 8-mą czy 9-tą nie załatwia sprawy. Pozostali nie będą przecież czekali godzinami na swoje zajęcia - prędzej wybiorą samochód. Nowe połączenia są niezbędne.

 

Zyska całe województwo

Wzrost z  8 do 17 par pociągów przewiduje się także na trasie Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry. Na linii Czechowice-Dziedzice – Oświęcim z obecnie zawieszonym ruchem regionalnym zaplanowano 6 par pociągów dziennie. Ponadto projekt przewiduje zwiększenie liczby pociągów co najmniej o 1-2 pary dziennie praktycznie na wszystkich pozostałych liniach.

 Slaskie liczba par

 

Niska częstotliwość połączeń to niejedyny minus kolei na Śląsku. CZT uważa, że należałoby także zmienić ceny biletów. Te, zwłaszcza w obrębie GOP, w większości przypadków nie są konkurencyjne wobec transportu autobusowego. Dobrymi przykładami do naśladowania w tym zakresie jest województwo podkarpackie czy świętokrzyskie. Specjalne oferty (Taryfa Podkarpacka, Bilet Świętokrzyski) przygotowane w odniesieniu do cennika przewoźników autobusowych, przyciągają nowych pasażerów do kolei.

– Realizacja naszego projektu bardzo zwiększyłaby efektywność wykorzystania taboru  Zwiększenie liczby kursów o 13% wcale nie spowoduje większego zapotrzebowania na tabor – podkreśla Rytel – Wprost przeciwnie. Obecnie liczba taboru wraz z rezerwą w województwie śląskim to 67 składów. W projekcie CZT jest ich tylko 59 (a tego 41 w ruchu, 18 w rezerwie).

Zmniejszenie ilości taboru o 8 starych jednostek wypożyczonych od Przewozów Regionalnych spowoduje z kolei ogromne oszczędności, rzędu 14,4 mln złotych rocznie. Wynika to z faktu, że są one wynajmowane niezwykle drogo. Dlatego dobre zaplanowanie ich pracy i wygospodarowanie zbędnych sztuk do oddania jest tak kluczowe. Będzie też dodatkowa korzyść: na trasach częściej niż dotychczas będzie pojawiał się nowy tabor. Mimo, że połączeń będzie więcej niż obecnie, starych składów w użyciu będzie mniej.

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

 

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej.

Szczegółowe materiały dla województwa śląskiego wraz z petycją.

 

Proponowany rozkład jazdy dla linii Rybnik – Żory – Pszczyna (– Bielsko-Biała):

 Rybnik Bielsko Rybnik

Ostatnio zmienianyczwartek, 10 marzec 2016 18:02

3 komentarzy

  • Andrzej Nowak
    Andrzej Nowak poniedziałek, 28, marzec 2016 08:39 Link do komentarza

    Pociągi z Rybnika w Pszczynie należy dopasować do odjazdów w kierunku Zwardonia.

  • Bernard Simon
    Bernard Simon poniedziałek, 14, marzec 2016 10:39 Link do komentarza

    Aby zwiększyć liczbę pasażerów na trasie Rybnik - Pszczyna i Pszczyna -Rybnik należy dopasować godziny odjazdów w Pszczynie pociągów relacji Katowice - Zwardoń. Tak było w dawnych czasach.

  • miś
    miś środa, 09, marzec 2016 18:37 Link do komentarza

    A co z miastem Jastrzębie-Zdrój? Czy wesprzecie powrót kolei do największego wykluczonego miasta?

Powrót na górę