Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Śląskie: Za rok o 13% więcej pociągów regionalnych?

O 13% więcej pociągów przy dofinansowaniu mniejszym o niemal 8 mln zł. Tak za rok mogą działać Koleje Śląskie - uważa Centrum Zrównoważonego Transportu.

 


CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało projekt optymalizacji przewozów kolejowych w województwie śląskim. Pociągów ma być więcej, a dofinansowanie mniejsze. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem tego planu od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.

kolej na dobra kolej podpisz petycje


Jak za mniejsze pieniądze niż teraz może jeździć o 13% więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez większość czasu stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

Slaskie istota

 

Plan opracowany przez CZT zakłada zwiększenie liczby pociągów o 13% i wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na najważniejszych odcinkach. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2-3 godziny. Wszystko to przy braku zwiększenia dotacji dla Kolei Śląskich, a wręcz przy jej spadku o 7,9 mln zł.

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w całości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.

Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

Gdzie pojawią się nowe pociągi?

Projekt CZT oznaczałby jakościową zmianę na kolei, wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie występują takie sytuacje, że na trasach łączących kilkudziesięcio- i kilkusettysięczne miasta przerwy między pociągami wynoszą 2, a nawet 4 godziny. W większości krajów UE pociągi pomiędzy ośrodkami podobnej wielkości jeżdżą nawet kilka razy w godzinie. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech czy Austrii, ale także w Czechach czy na Węgrzech.

Na trasie Katowice – Tarnowskie Góry – Lubliniec CZT proponuje zwiększenie liczby połączeń z 8-9 do 15-17 i wprowadzenie cyklu co godzinę. Projekt CZT przewiduje także dodatkowe pary pociągów (wzrost z obecnych 4 do 7) i ruch co 2 godziny przez cały dzień na odcinku pomiędzy 3 kilkudziesięciotysięcznymi miastami: Rybnik – Żory – Pszczyna. Obecna częstotliwość na obu tych liniach nie odpowiada wielkościom położonych przy nich miast, jest znacznie niższa niż do innych, porównywalnych miast.

Na linii Czechowice-Dziedzice – Oświęcim z obecnie zawieszonym ruchem regionalnym zaplanowano 6 par pociągów dziennie. Ponadto projekt przewiduje zwiększenie liczby pociągów co najmniej o 1-2 pary dziennie praktycznie na wszystkich pozostałych liniach.

Liczba par pociągów w dni robocze

Slaskie liczba par

 

Niska częstotliwość połączeń to niejedyny minus kolei na Śląsku. CZT uważa, że należałoby także zmienić ceny biletów. Te, zwłaszcza w obrębie GOP, w większości przypadków nie są konkurencyjne wobec transportu autobusowego. Dobrymi przykładami do naśladowania w tym zakresie jest województwo podkarpackie czy świętokrzyskie. Specjalne oferty (Taryfa Podkarpacka, Bilet Świętokrzyski) przygotowane w odniesieniu do cennika przewoźników autobusowych, przyciągają nowych pasażerów do kolei.

– Realizacja naszego projektu bardzo zwiększyłaby efektywność wykorzystania taboru  Zwiększenie liczby kursów o 13% wcale nie spowoduje większego zapotrzebowania na tabor – podkreśla Rytel – Wprost przeciwnie. Obecnie liczba taboru wraz z rezerwą w województwie śląskim to 67 składów. W projekcie CZT jest ich tylko 59 (a tego 41 w ruchu, 18 w rezerwie).

Zmniejszenie ilości taboru o 8 starych jednostek wypożyczonych od Przewozów Regionalnych spowoduje z kolei ogromne oszczędności, rzędu 14,4 mln złotych rocznie. Wynika to z faktu, że są one wynajmowane niezwykle drogo. Dlatego dobre zaplanowanie ich pracy i wygospodarowanie zbędnych sztuk do oddania jest tak kluczowe. Będzie też dodatkowa korzyść: na trasach częściej niż dotychczas będzie pojawiał się nowy tabor. Mimo, że połączeń będzie więcej niż obecnie, starych składów w użyciu będzie mniej.

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>
Szczegółowe materiały dla województwa śląskiego wraz z petycją.

Przykładowe propozycje rozkładów jazdy:

Katowice Lubliniec 

Rybnik Bielsko

Czechowice Katowice

Ostatnio zmienianyczwartek, 03 marzec 2016 15:08

3 komentarzy

  • powiat lubliniecki
    powiat lubliniecki sobota, 27, luty 2016 22:54 Link do komentarza

    Szczytny pomysł z pociągami Katowice - Lubliniec co godzinę, tyle, że ostatni pociąg o 20.35 z K-c to nadal brak możliwości powrotu do mniejszych miejscowości z połączeń dalekobieżnych :( Pozostaje też kwestia połączeń w weekendy. Warto pomyśleć o rozwijaniu lokalnej turystyki weekendowej pieszej i rowerowej opartej o połączenia PKP!

  • A moze by tak do opola?
    A moze by tak do opola? sobota, 27, luty 2016 19:49 Link do komentarza

    5 lat temu zlikwidowali przewozy do opola przez fosowskie. Szkoda , obecnie ruch tam obowiazuje na odcinku od zawadzkiego. Moze infrastruktura nie jest najlepsza , ale gdyby tak puscic tam w koncu na proboe chociaz 3 kursy , mysle ze ludzi z tarnowskich gor i wiosek by to ucieszylo.

  • Wojtek
    Wojtek sobota, 27, luty 2016 11:56 Link do komentarza

    Uważam, że ostatni w dobie pociąg z Katowic w stronę Rybnika powinien być po godz. 23. A pierwszy pociąg w dobie z Rybnika powinien mieć przyjazd do Katowic, tak aby można było się przesiąść na inne linie/środki transportu by dojechać do pracy na 6. Z kolei pierwszy pociąg z Katowic o godz. 04:23 powinien także kursować w weekendy, ponieważ jest wtedy wielki ruch imprezowiczów, którzy chcą bezpiecznie wrócić do domu pociągiem, a kolejny o 5:23 jest po prostu za późno.

Powrót na górę