Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Koleje Wielkopolskie: znaczny wzrost przewozów po uruchomieniu nowych pociągów

Urząd Transportu Kolejowego opublikował dane przewozowe za styczeń. Praca przewozowa Kolei Wielkopolskich wzrosła o 18,8% w porównaniu do stycznia zeszłego roku.

 

Koleje Wielkopolskie w styczniu 2016 r. przewiozły o 12% więcej pasażerów niż w styczniu 2015 roku, ale praca przewozowa (pasażerokilometry) wzrosła aż o 18,8%. Przypomnijmy, że przy planowaniu rozkładu jazdy i zawieraniu umów z operatorami doradzał samorządowi wojewódzkiemu Stanisław Biega, który obecnie prowadzi projekt "Kolej na dobrą Kolej" w CZT. W wyniku przygotowanych przez niego analiz oraz udziału w negocjacjach z operatorami udało się uruchomić szereg nowych pociągów bez wzrostu dofinansowania ze strony samorządu. I tak wykonywana praca eksploatacyjna (pociągokilometry) wzrosła w przypadku spółki Koleje Wielkopolskie o 21,8%, a w przypadku spółki Przewozy Regionalne o 14,7%.

Według danych UTK udział Kolei Wielkopolskich w pracy przewozowej kolei w kraju wzrósł styczeń do stycznia z 2,18% do 2,33%, a w liczbie przewiezionych pasażerów z 2,69% do 2,90%. Wzrost pracy przewozowej niemal odpowiadający wzrostowi pracy eksploatacyjnej już po pierwszym pełnym miesiącu od uruchomienia nowych pociągów przerasta najśmielsze oczekiwania. Zazwyczaj zakłada się, że musi upłynąć 5-6 miesięcy zanim pasażerowie zauważą nowy pociąg i osiągnie on swoją ostateczną frekwencję. Należy się spodziewać, że przewozy będą jeszcze jakiś czas rosły i z pewnością ich ostateczny wzrost przekroczy wzrost pracy przewozowej.

 

Wzrost przychodów jeszcze wyższy

Należy dodać, że nowe pociągi były uruchamiane głównie w porze pomiędzy szczytami przewozowymi jako dogęszczenie kursów w dotychczasowych obiegach taboru, gdyż w Polsce nagminnie w środku dnia pociągi stoją na bocznicach zamiast jeździć.

Panuje bowiem przekonanie, że poza szczytami z pociągów korzystałoby zbyt mało osób, aby były one opłacalne. Jest ono błędne, gdyż wiele badań zachowań komunikacyjnych w różnych regionach kraju pokazuje, że podróże niezwiązane z pracą i szkołą stanowią już nawet ponad połowę odbywanych podróży. Wpływ na to może mieć choćby starzenie się społeczeństwa i odmienne potrzeby transportowe seniorów w porównaniu z pracującymi. Z osób podróżujących w celach związanych z pracą należy zauważyć, że osoby zatrudnione w handlu i części usług nie pracują na 7, 7.30 czy 8 tylko na 9, 10 i 11.

W rezultacie kolej oferująca dojazdy tylko w godzinach 6-8 bez pociągów w porze 8-12 nie odpowiada na potrzeby większości społeczeństwa. Czego dowodem choćby badania z linii Grudziądz - Toruń, w których najwyższą frekwencję miały pociągi przyjeżdżające do Torunia wcale nie na 7.30 czy 8, tylko przed godz. 11 i 14.

Wracając do Kolei Wielkopolskich fakt, że nowo-uruchomione pociągi jeżdżą głównie poza szczytami oznacza, że wzrost przychodów operatora jest jeszcze wyższy od wzrostu pracy przewozowej. W godzinach międzyszczytowych znacznie więcej pasażerów jeździ na biletach jednorazowych niż w pociągach w szczytach. Przychód od pasażera jadącego na bilecie jednorazowym jest oczywiście wyższy niż z pasażera jadącego na bilecie np. miesięcznym.

 

*  *  * 

Powyższe dane są potwierdzeniem słuszności założeń przyjętych dla projektu Kolej na dobra Kolej, w ramach którego CZT przygotowało projekty znacznego zwiększenia liczby pociągów w 8 województwach i na 2 liniach międzywojewódzkich. Cały czas zbieramy podpisy pod petycjami w tej sprawie. Jeśli chcesz, żeby w grudniu tego roku pociągów przybyło także w innych regionach - podpisz się koniecznie! Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.

kolej na dobra kolej podpisz petycje

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej.

Ostatnio zmienianyczwartek, 10 marzec 2016 10:24

2 komentarzy

  • Staszek Biega
    Staszek Biega piątek, 01, kwiecień 2016 19:05 Link do komentarza

    @ z PLK
    I po co dezinformować? Statystyki Kolei Wielkopolskich za styczeń i luty ogłoszone przez UTK 31.III są jeszcze lepsze wzrost ponad 20% pracy przewozowej, pasażerów ponad 15%.

  • z PLK
    z PLK sobota, 19, marzec 2016 21:54 Link do komentarza

    Teraz DT UMWW naprawia to co zepsuliście. Dziękujemy!

Powrót na górę