Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Most Łazienkowski: Po odbudowie środkiem szybki tramwaj lub BRT?

Tak chce Komisja Dialogu Społecznego. W przyjętej wczoraj uchwale apeluje o "poprzedzenie prac projektowych szybkim wykonaniem studium analizującego możliwości wprowadzenia w korytarz trasy wysokowydajnego, nowoczesnego środka transportu publicznego (...). Wstępnie wydaje się, że pożądanym rozwiązaniem docelowym byłoby wprowadzenie linii szybkiego tramwaju, wydzielonej jezdni szybkiego autobusu (BRT) lub wariantu mieszanego – wydzielonej jezdni autobusowo-tramwajowej" tworzącej linię np. od Dworca Zachodniego do CH Promenada przy ul. Ostrobramskiej.

 

W uchwale czytamy m.in.:

"Korytarz Trasy Łazienkowskiej cierpi na brak wysokowydajnego, nowoczesnego systemu transportu publicznego, np. szynowego. Mimo, że jest to jasne od lat, dotychczas nie planowano żadnych inwestycji tego typu, zapewne mając na uwadze wysokie koszty przebudowy tak długiej trasy z licznymi obiektami inżynieryjnymi. Przy tym wydzielenie pasów autobusowych, choć było krokiem w dobrym kierunku i przyniosło znaczne efekty, nie może być traktowane jako rozwiązanie docelowe i optymalne. Pożar mostu daje niepowtarzalną szansę na wprowadzenie znacznych zmian i istotny skok jakościowy w zakresie transportu publicznego w tym korytarzu. (...)

Dlatego też apelujemy o poprzedzenie prac projektowych szybkim wykonaniem studium analizującego możliwości wprowadzenia w korytarz trasy wysokowydajnego, nowoczesnego środka transportu publicznego (szybkiego tramwaju/metra/szybkiego autobusu/rozwiązania mieszanego), określenia kosztów i korzyści poszczególnych wariantów, a w końcu określenia implikacji realizacji rekomendowanego wariantu na kształt projektu odbudowy mostu, a także planowanego w najbliższym czasie remontu wiaduktu nad ul. Myśliwiecką."

Transport publiczny na miejscu wewnętrznych pasów ruchu

"Optymalnym miejscem na usytuowanie trasy szybkiego korytarza transportu zbiorowego w w przekroju ulicy wydaje się jej środek (wewnętrzne pasy ruchu), gdyż eliminuje to kolizje z licznymi zjazdami i wyjazdami. Przecinanie dotychczas funkcjonujących pasów autobusowych tymi wjazdami/wyjazdami było główną ich wadą. Zaproponowane rozwiązanie pozwoliłoby uzyskać stosunkowo niskim kosztem linię całkowicie bezkolizyjną, a więc gwarantującą prędkość komunikacyjną zbliżoną do metra. (...)

Linia docelowo mogłaby biec np. od Ronda Wiatraczna lub/i Węzła Marsa do Dw. Zachodniego. W przypadku obsługi mieszanej, tramwajowo – autobusowej, linia tramwajowa mogłaby odchodzić w rejonie pl. Na Rozdrożu lub Ronda jazdy Polskiej."

Koszty znacznie niższe od kosztów budowy metra

"Dla realizacji tak postawionego zadania może okazać się konieczna całkowita przebudowa przynajmniej części istniejących obiektów inżynieryjnych w węzłach na długości Trasy Łazienkowskiej. (...) Przy ocenie powyższych kosztów należy mieć na uwadze, że okres trwałości tych obiektów, uwzględniając niską jakość stosowanych w PRL materiałów (w tym izolacyjnych), dobiega końca. Zresztą są one już od dłuższego czasu sukcesywnie wymieniane w zależności od stanu. Ponieważ proces wymiany tych obiektów i tak trwa, a wprowadzenie wysokosprawnego systemu komunikacji publicznej jak opisano powyżej wydaje się i celowe, i efektywne, i możliwe, należy zapewnić aby inwestycje, które i tak zachodzą, zapewniały docelowo uzyskanie jakościowej zmiany.

Należy ponadto podkreślić, że koszty te należy porównywać z kosztami budowy linii metra, bo w efekcie ww. inwestycji powstałaby trasa transportowa tej samej kategorii/jakości."

Jak zaznacza KDS, nie postuluje wykonania obecnie, w trybie awaryjnym, przebudowy trasy na całej długości zgodnie z proponowaną koncepcją. Postuluje jedynie wykonanie planowanych w najbliższym czasie do odbudowy lub remontu odcinków (most i wiadukt nad ul. Myśliwiecką) w sposób zmniejszający koszty przyszłej przebudowy na tych odcinkach.

Most także dla rowerów

Komisja zaapelowała także o przystosowanie mostu do ruchu rowerowego, z umieszczeniem ścieżek rowerowych najlepiej poniżej poziomu jezdni, z ograniczeniem liczby stromych zjazdów i podjazdów pod estakadami łącznikowymi w węzłach, a także zmniejszeniem różnic wysokości do pokonania przy wjeździe z poziomu terenu.

Komisja Dialogu Społecznego do spraw Transportu

Komisje dialogu społecznego są gremiami inicjatywno-doradczymi, tworzonymi przez zainteresowane organizacje pozarządowe oraz m.st. Warszawę. Ich charakter, polegający na współdziałaniu środowiska pozarządowego i urzędniczego, powoduje, że są one podstawowym partnerem w wypracowywaniu rozwiązań w poszczególnych dziedzinach zadań publicznych należących do m.st. Warszawy. 

KDS d/s Transportu wypowiedziała się na temat odbudowy Mostu Łazienkowskiego w uchwale nr 08/15 z dnia 24 lutego 2015 r. Pełna treść uchwały: http://www.zm.org.pl/?a=kds_lazienkowski-152

Ostatnio zmienianyśroda, 04 marzec 2015 09:36
Powrót na górę