Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Przesiadki metro-kolej - nie dla wózkowiczów

Od prawie miesiąca osoby na wózkach lub z wózkami nie mogą przesiadać się między metrem i koleją w Warszawie.

Linia średnicowa w Warszawie - najbardziej obciążona ruchem linia kolejowa w Polsce. Metro Warszawskie - najbardziej wydajny środek transportu miejskiego w Polsce. Mają dwa punkty styku: Metro Centrum - PKP Warszawa Śródmieście i Metro Stadion Narodowy - PKP Warszawa Stadion. Wydawać by się mogło, że jeśli szukamy najważniejszych węzłów przesiadkowych w Polsce, to te dwa powinny być na samym szczycie hierarchii 38 milionowego kraju w środku Europy. I w związku z tym w 21 wieku, po inwestycjach na Euro i z funduszy unijnych, wzorowo dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jak się okazuje tak nie jest. Obecnie, a trwa to już od miesiąca, dla wielu relacji przesiadki są niemożliwe, a dla pozostałych utrudnione.

Centrum (ale raczej nie wygody)

Zacznijmy od dworca Warszawa Śródmieście. Tu kilka lat temu powstała winda na środkowy peron. Chociaż wjazd na ten peron nie umożliwia zakupu biletu (kasy znajdują się przy bocznych peronach), to i tak było to epokowe udogodnienie. Niestety jest jeszcze jedna niedogodność. Winda jest zamykana i aby z niej skorzystać trzeba zadzwonić pod wskazany numer:

PKP Srodmiescie

 

Wówczas przychodzi ochrona dworca i windę otwiera. Niestety wydłuża to naszą podróż o co najmnej 5 minut - jest po  prostu kłopotliwe. Poza tym nie każdy musi mieć komórkę (osoby starsze), komórka może się zepsuć lub rozładować, nie każdy musi mówić po polsku (turyści - ostatnio na dworcu obcokrajowiec z wielką walizką na kółkach - ewidentnie z lotniska, pytał jak ma się wydostać - nawet przez myśl mi nie przyszło, żeby tłumaczyć o co chodzi z windą).

Dlatego trudno zrozumieć taką organizację. Przypuszczalnie chodzi o zapobieganie wandalizmowi, zwłaszcza przez bezdomnych, czy wykorzytywaniu w charakterze WC. Ale dlaczego zarządcy wszystkich innych wind w węzłach przesiadkowych (np. na Rondzie Dmowskiego, na dworcu Centralnym albo w metrze) potrafią sobie z tym poradzić bez ograniczania dostępu? Dlaczego innym wystarcza monitoring?

Niestety do powyższych utrudnień doszło kolejne. Od ponad miesiąca nieczynna jest winda na południowej głowicy stacji metra Centrum na peron wschodni. Wprawdzie działa winda na głowicy północnej - ale to wydłuża drogę o kolejne 300 m. I jest to już trzecie utrudnienie tej jednej przesiadki:

metro centrum

Przy Stadionie łatwiej?

W związku z tymi utrudnieniami wielu wózkowiczów z radością powitało otwarcie II linii metra. W węźle Stadion powstały bowiem nowoczesne windy bez ograniczeń w dostępie zarówno na stacji kolei, jak i metra. Wiele osób na wózkach lub z wózkami dziecięcymi nawet jeżeli mieszka przy I linii z uwagi na wyżej opisane utrudnienia w węźle Centrum - Śródmieście zaczęła się przesiadać do/z kolei w węźle Stadion. Nawet za cenę dodatkowej przesiadki między I i II linią - ponieważ ona także jest wygodna.

Niestety radość nie trwała długo. Od prawie miesiąca nie działa winda na peron północny przystanku kolejowego. Nie wiadomo nawet czy kolej o tym wie, bo cały czas nie pojawiła się typowa w takich okolicznościach karteczka "winda nieczynna":

PKP stadion

Dla pewności okazuje się, że winda do stacji metra też nie działa:

metro stadion

A w tym miejscu kilka sekund przed zrobieniem tego zdjęcia niewidomy wychodzący z metra omal nie wywrócił się na pierwszym stopniu. Wbrew przepisom budowlanym początek akurat tych schodów nie jest oznaczony pasem dotykowym:

Stadion schody

 

Ostatnio zmienianyponiedziałek, 10 sierpień 2015 18:44
Powrót na górę