Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Nowy Sącz: powstanie droga wzdłuż obszaru Natura 2000 bez oceny wpływu?

Nowy Sącz: powstanie droga wzdłuż obszaru Natura 2000 bez oceny wpływu?

Ważą się losy planowanej drogi łączącej Nowy i Stary Sącz. CZT zwraca uwagę, że nie dość, że wybrano wariant gorszy dla środowiska to jeszcze dokumentacja nie zawiera wymaganej analizy oddziaływania inwestycji na położony 100 m od niej obszar Natura 2000.

Planowana droga to nowe połączenie Nowego i Starego Sącza, które ma być alternatywą dla jazdy drogą krajową nr 87. Niestety będzie ona kolejną znaczną ingerencją w tereny niezurbanizowane, rolnicze, posiadające walory przyrodnicze i krajobrazowe, położone tuż przy brzegu Dunajca.

W serwisie Transport pod Kontrolą publikuemy pełne materiały dla inwestycji. Wynika z nich że preferowany przez inwestora wariant przedsięwzięcia przebiega bardzo blisko obszaru siedliskowego Natura 2000 "Środkowy Dunajec wraz z dopływami" PLH120088. Odległość inwestycji wynosi minimalnie zaledwie 100m. Tymczasem, jak wynika z Raportu Oddziaływania na Środowisko, nie przeprowadzono w nim szczegółowej oceny oddziaływania inwestycji na tenże obszar Natura 2000.

Odległość 100 m od planowanej drogi jest zbyt mała, aby stanowiła bufor bezpieczeństwa, ograniczający negatywny wpływ inwestycji na obszar zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji. Niepokój wzbudza także fakt, że analizę wpływu inwestycji na przyrodę ograniczono tylko do niepełnej inwentaryzacji gatunkowej bez szerszego rozpatrzenia sytuacji środowiskowej i powiązań ekosystemowych. Raport zawiera analizę oddziaływań na przyrodę jedynie w zakresie płazów i częściowo ssaków (ogranicza się ona głównie do oceny pod względem migracji). Pominięto natomiast ptaki, gady i owady. Jest to rażący brak w dokumentacji, która ma być podstawą do wydawania decyzji środowiskowej, ponieważ raport musi analizować oddziaływania na wszystkie rodzaje fauny i flory.

W dodatku inwestor ubiega się o realizację inwestycji wwariancie A, który jest o wiele bardziej niekorzystny pod względem środowiskowym niż alternatywny wariant B, co stwierdzają sami autorzy Raportu oddziaływania na środowisko. 

Całość dokumentacji wraz ze stanowiskiem CZT udostępniamy tutaj>>>  w ramach serwisu Transport pod Kontrolą>>>, który służy właśnie temu, aby zapoznawać społeczeństwo z projektami inwestycji transportowych i pomagać mu zabierać głos wtedy, gdy jest czas na doskonalenie planowanych rozwiązań. Zachęcamy do śledzenia serwisu, w tym poprzez bezpłatną subskrypcję powiadomień o pojawiających się komunikatach z wybranego zakresu tematycznego i geograficznego.

 

Ostatnio zmienianyczwartek, 15 wrzesień 2016 10:01

1 komentarz

  • Arek
    Arek poniedziałek, 12, wrzesień 2016 19:05 Link do komentarza

    Wam się chyba w głowach pokręciło całkiem. Czy uważacie, że stojąc w gigantycznych korkach i kopcąc na tę waszą naturę 2000 mniej szkodzi się środowisku? Piszecie o kolei, a kto wybuduje tory do małych wiosek. Zjedzcie na Ziemię w końcu, bo więcej szkody robicie niż pożytku.

Powrót na górę