Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

PKP Intercity pyta o nowe wagony

PKP Intercity planuje w najbliższym czasie modernizację 400 wagonów. W związku z tym zaprasza do udziału w konsultacjach społecznych które mają zbadać potrzeby podróżnych w odniesieniu do najnowszych inwestycji taborowych. Uwagi można zgłaszać do 30 listopada 2015.

Przewoźnik zapewnia, że uwagi zbiera aby móc dostosować zmodernizowane wagony do preferencji swoich klientów. W konsultacjach prezentowana jest m.in. wizualizacja wagonu Combo - zupełnie nowego rozwiązania na polskich torach. Ma on służyć przede wszystkim osobom niepełnosprawnym, rodzicom z dziećmi jednocześnie umożliwiając przewóz rowerów (wizualizacja powyżej).

Przewoźnik zachęca także do odpowiedzi na kilka prostych pytań: 

  • Jak wygląda Twój „idealny wagon”? Dlaczego tak?
  • Co powinno się w nim znaleźć? Dlaczego?
  • Który z tych elementów jest dla Ciebie najważniejszy? Dlaczego?
  • Jak chciał(a)byś się w nim czuć? Jak gdzie?
  • Czym różni się Twój wagon od tych, którymi dotąd podróżowałeś(aś) Dlaczego?

W konsultacjach można wziąć udział odwiedzając specjalnie przygotowaną stronę na Facebooku>>>.

Na najnowszym filmie na kanale CZT TV pokazujemy jak takie wagony (typu typu Bbdgmee spółki České Dráhy) funkcjonują w Czechach. Film można obejrzeć tutaj>>>.

 

Propozycja uwag przygotowana przez CZT:

Uwagi w konsultacjach społecznych projektu wagonu Combo

1. Pozytywnie oceniam dużą liczbę miejsc na rowery. Moim zdaniem w wagonie powinno być powyżej 10 miejsc na rowery, najlepiej ok. 15. Przy czym należy mieć na uwadze, że na niektórych liniach turystycznych taka liczba i tak będzie za mała (np. Suwalszczyzna, Roztocze). Być może należy rozważyć inny wariant wagonu dla pociągów na tego typu linie (wagon tylko rowerowy i drugi na pozostałe funkcje).

2. Przedstawiony projekt wagonu ma jedną zasadniczą i najważniejszą wadę - zawiera sporą liczbę miejsc na rowery, ale nie widać żadnych miejsc siedzących dla właścicieli tych rowerów. Będą musieli jechać w innym wagonie. Nie odpowiada to ani potrzebom właścicieli rowerów, którzy wolą mieć na widoku swoją własność, ani z praktyką innych przewoźników kolejowych (zagranicznych), ani nawet z dotychczasową praktyką samej spółki PKP Intercity (istniejące przerobione wagony do przewozu rowerów miały miejsca siedzące w przedziałach przylegających do przedziału z miejscami na rowery, często z dużym oknem pomiędzy nimi. Dlatego należy wygospodarować przestrzeń na miejsca siedzące dla rowerzystów.
Powinna do tego służyć co najmniej jedna przestrzeń bezprzedziałowa o wielkości połączonych dwóch przedziałów - jak w wagonach Kolei Czeskich oraz w miarę możliwości przedziały tradycyjne.

3. To samo dotyczy stojaków na bagaż - jeżeli już miałyby być ( w wagonach Kolei Czeskich ich nie ma), to raczej w przestrzeni bezprzedziałowej z miejscami siedzącymi, pod okiem właścicieli.

4. Z drugiej strony w projekcie widzę przedział służbowy wielkości normalnego przedziału z 6 miejscami. Jest to kopiowanie dotychczasowych rozwiązań o charakterze prowizorycznym, gdzie z braku dedykowanego przedziału obsługi na taki cel anektuje się zwykły, typowy przedział. Jest to nonsensem w przypadku projektowania nowego wagonu od podstaw, gdzie można taki przedział zaprojektować według potrzeb. Mamy przykłady przedziałów służbowych w nowym taborze - np. wagony piętrowe Bombardiera czy ED250 (w wagonie barowym) - w obu przypadkach taki przedział jest mały - 1-2 miejscowy. Za to wyposażony w duży stolik, umożliwiający wygodne notowanie czy pracę na tablecie (przedziały służbowe w pociągach ED160 i ED161 z miejscami do leżenia uważam za nieporozumienie - obsłudze powinno się płacić za pracę, a nie spanie). Taki też powinien być przedział służbowy w nowym wagonie - mały, najlepiej przeszklony, z widokiem na przestrzeń do przewozu rowerów czy dużego bagażu (zwiększenie dozoru).

Alternatywnie można rozważać zrobienie dużego przedziału (wielkości ok. 3 typowych przedziałów) bagażowego z miejscami na rowery i miejscami siedzącymi dla obsługi, która przyjmowałaby do niego rowery, bagaże i przesyłki konduktorskie i dozorowała je.

5. W projekcie z pewnością trudno będzie uwzględnić wszystkie zgłaszane funkcje w pożądanej wielkości. Miejsc na rowery powinno być kilkanaście, miejsc dla rodzin z dziećmi - dla min. 4 rodzin, miejsc na wózki dla niepełnosprawnych - min. 2, lepiej 3-4. Jednym z proponowanych zaleceń w tej sprawie powinno być zmniejszenie przedziału służbowego. Drugim wprowadzenie pewnej elastyczności czy uniwersalności. Wagon powinien być w stanie pomieścić jak najwięcej osób z każdej grupy, natomiast należy mieć na uwadze, że prawdopodobieństwo jednoczesnego podróżowania maksymalnej liczby osób z każdej grupy jest bardzo niskie. Dlatego powinno się zaplanować wagon tak, żeby niektóre miejsca mogły być zajmowane przez różne grupy odbiorców w zależności od potrzeb.

Przykładowo ta sam przestrzeń może służyć jako miejsce dla wózka osoby niepełnosprawnej lub jako miejsce na rowery - co zresztą jest często stosowane w taborze regionalnym. Podobnie w przedziale rodzinnym miejsce na wózek dziecięcy mogłoby być wyposażone w pasy do przypięcia wózka dla niepełnosprawnego. Wówczas przedział w zależności od potrzeb byłby użytkowany przez niepełnosprawnych lub rodziny z dziećmi.

6. Jeden z przedziałów rodzinnych powinien mieć tradycyjny układ 6 miejsc pod warunkiem zapewnienia możliwości zaparkowania wózków dziecięcych w bezpośrednio przyległej przestrzeni - wówczas przedział ten będzie mógł być używany przez 2 rodziny.

7. Ciekawym rozwiązaniem jest stosowany np. w pociągach RegioJet w Czechach (ale także kiedyś akcyjnie w PKP Intercity) przedziału zabaw dla dzieci. Ma on wielkość 3 tradycyjnych przedziałów. Wskazane byłoby umieszczenie takiego przedziału w wagonie Combo, natomiast trudno się spodziewać, że wystarczy dla niego miejsca.

8. Nie ma uzasadnienia dla aż 2 toalet w tym wagonie - wystarczy jedna, duża spełniająca wymogi dostępności dla niepełnosprawnych i wyposażona w przewijak dla niemowląt. Zwłaszcza, że będzie brakowało miejsca dla spełnienia wszystkich postulatów.

9. Należy pamiętać o odpowiednio szerokich drzwiach wejściowych, aby swobodnie udało się wprowadzać wózki czy rowery.

Ostatnio zmienianypiątek, 27 listopad 2015 17:57
Powrót na górę