Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Polska: najniższa dostępność kolei w regionie

W Polsce jest najniższa dostępność kolei ze wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej. 99% obszaru Czech jest położona w odległości do 15 km od czynnej linii kolejowej. W Polsce jedynie 78%.

 

Kontynuujemy porównania stanu kolei w 4 krajach Europy Środkowo-Wschodniej: Polsce, Czechach, Słowacji, Austrii i na Węgrzech. Nadszedł czas na porównanie dostępności kolei.

W jednym z pierwszych artykułów w tym cyklu porównaliśmy gęstość sieci połączeń pasażerskich w krajach regionu. Aby porównać dostępność (czyli jak daleko mają potencjalni pasażerowie do kolei) wystarczy do każdej czynnej w ruchu pasażerskim linii kolejowej dorysować pas o wybranej szerokości. Po kilku próbach ustaliliśmy, że różnice w dostępności najlepiej pokaże wybranie wartości 15 km. Tak więc dorysowaliśmy pasy szerokości po 15 km w obie strony od każdej linii pasażerskiej.

Następnie zmierzyliśmy powierzchnie obszarów w zasięgu tych 15 km od czynnych linii i odnieśliśmy do powierzchni całego kraju. Uzyskane dane procentowe pokazują stopień dostępności kolei:

  • Czechy: 99%
  • Słowacja: 93%
  • Węgry: 96%
  • Austria: 87%
  • Polska: 78%

Oczywiście jak łatwo się było domyślić polska kolej uplasowała się na ostatniej pozycji w regionie. Nawet za górską Austrią, gdzie główne pasmo Alp uniemożliwia budowę kolei. Równinna Polska gęstą sieć linii kolejowych nawet jeszcze do niedawna na większości obszaru miała, tylko nie potrafi zapewnić utrzymania tych linii i ruchu na nich.

 

Jeżeli chcesz aby transport kolejowy w Polsce stał się bardziej przyjazny dla pasażera, koniecznie podpisz naszą petycję Kolej na dobrą kolej! Projekt Kolej na dobrą kolej>>> to propozycja uzdrowienia kolei pasażerskiej w 8 regionach i na 2 trasach międzywojewódzkich. Wejdź koniecznie i poprzyj te zmiany. Twój podpis jest bardzo ważny.

LOGO Kolej na kolej  

Ostatnio zmienianyczwartek, 03 grudzień 2015 18:25

1 komentarz

  • Damian
    Damian niedziela, 17, maj 2015 08:01 Link do komentarza

    Jastrzębie Zdrój - tory zlikwidowane, Cieszyn -Goleszów linia zamknięta. Do kolei trzeba dokładać a więc lepiej budżet państwa łatwiej łatać za pomocą fotoradarów, płatnych dróg, parkingów, akcyzy paliwowej itd. To celowe działania państwa.

Powrót na górę